
De Ferrari F8 Tributo draagt die naam ter ere van de 3,9-liter twin-turbo V8 die hij aan boord heeft. Dat is dan ook een nogal bijzondere motor, die al meerdere jaren op rij is verkozen tot motor van het jaar. Oh, en overigens ook tot beste motor van de afgelopen twintig jaar. Ondanks dat denkt Novitec de Ferrari F8 Tributo best nog wat te kunnen verbeteren.
De standaard auto heeft 720 pk en 770 Nm, en dat is uiteraard niet genoeg. De Duitse tuner weet dit dan ook op te werken, met behulp van een ECU met nieuwe mapping en aangepaste turbodruk, tot een schokkende 787 pk en 885 Nm. Hiermee gaat de Novitec Ferrari F8 Tributo van 0 naar 100 in 2,7 seconden (0,2 seconde sneller dan standaard) en komt de topsnelheid ergens boven de 340 km/u te liggen. ‘Er bestaat niet zoiets als genoeg vermogen’, aldus Novitec.
Om de opgepepte motor te assisteren, levert Novitec ook een lichtgewicht performance-uitlaat, met of zonder iets dat electronic sound management heet. En zoals je ziet, werd er ook andere vering geïnstalleerd die de auto zowel voor als achter 35 millimeter dichter bij de weg legt. Geen zorgen: je kunt een nose-lift-systeem bestellen, zodat je nog over drempels heen kunt rijden. Of een plastic zakje.
De wielen? Dat zijn 22-inch exemplaren van de Amerikaanse fabrikant Vossen. Je kunt ze in 72 verschillende kleuren krijgen. De tuner geeft aan dat zijn ontwerpers momenteel ook bezig zijn met verschillende aerodynamische aanpassingen aan de Novitec Ferrari F8 Tributo. Laten we hopen dat ze weten wanneer ze op moeten houden…
Meer van TopGear


Man koopt Ferrari F8 en crasht hem een week later bij een automeeting

Nederlandse politie neemt op ’sluwe wijze’ gestolen Ferrari F8 in beslag

De Ferrari SP48 Unica is een door Ferrari gemodificeerde F8

Deze Mansory F8 Spider is ’soft’, volgens de tuner zelf

Ferrari F8 Tributo total loss door verborgen schade

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Spectre van Novitec heeft slechts 578 pk, maar wel 24-inch putdekselvelgen

Novitec gaat voor goud met deze prachtige Maserati MC20 Cielo

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Novitec denkt dat je met 919 pk ook geen voorruit nodig hebt

Novitec maakt de Rolls-Royce Ghost Black Badge nog duisterder

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035
