
Achterspoilers. Het blijft een dingetje. Veel auto’s horen er een te hebben. Denk aan een Subaru Impreza WRX STi, Mitsubishi Lancer Evo, Toyota Supra (goh, wel erg veel Japanners in dit lijstje), Lamborghini Countach, Mercedes 190E Evo en natuurlijk de Porsche 911 GT3. Maar als je de authentieke vleugel weglaat, krijg je direct iets magisch. Een soort simpele elegantie. En een discussie, want een ander vindt het te kaal. Zij roepen: ‘die spoiler hoort er gewoon op’. De Porsche 911 GT3 met Touring Package gaat deze discussie verder doen oplaaien.
De Porsche 911 GT3 met Touring Package is een GT3 zónder achterspoiler. En altijd met een handbak. Het is eigenlijk de Porsche 911 R zonder exclusiviteit. Verder is hij identiek aan de normale GT3, minus de getinte achterlichten.
Geen spoiler
De enorme achterspoiler verdwijnt dus en in de plaats komt een variabel lipje op het einde van de spoiler met een enorm sexy naam: Gurney Flap. Klinkt als een lokale delicatesse uit Oost-Europa, gemaakt van varkensoor en schapendarm. Al ziet het er op de Porsche 911 GT3 met Touring Package veel smakelijker uit. Kijk die bil zonder spoiler eens.
En de performance dan?
Die spoiler zat er niet voor niets. De Touring Package krijgt dan wel een opstaand randje, maar dit zal niet de downforce van de grote vleugel evenaren. De 911 R-eske GT3 zal ongetwijfeld langzamer zijn rond het circuit, maar wellicht beter in balans. Zonder al die kilo’s downforce op de achterkant, wordt de neus bij hoge snelheden vermoedelijk minder snel licht.
De Porsche 911 GT3 met Touring Package houdt zijn 4,0-liter flat six met 500 pk en 460 Nm koppel. In 3,9 seconden sprint de Elf naar 100 km/u en pas bij 316 km/u is de koek op. Pas bij 9.000 toeren begint de naald van de toerenteller te stuiteren. Een veel fijner gevoel is er niet.
De Porsche 911 GT3 met Touring Package komt in 2018. De meerprijs van het pakket is 0 euro, maar door een iets hogere uitstoot kost de vleugelloze versie 4.950 euro extra ten opzichte van de reguliere GT3. De totale vanafprijs in Nederland bedraagt 234.950 euro.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Max Verstappen maakt toekomstplannen voor 2026 bekend: blijft hij bij Red Bull?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen
