
Achterspoilers. Het blijft een dingetje. Veel auto’s horen er een te hebben. Denk aan een Subaru Impreza WRX STi, Mitsubishi Lancer Evo, Toyota Supra (goh, wel erg veel Japanners in dit lijstje), Lamborghini Countach, Mercedes 190E Evo en natuurlijk de Porsche 911 GT3. Maar als je de authentieke vleugel weglaat, krijg je direct iets magisch. Een soort simpele elegantie. En een discussie, want een ander vindt het te kaal. Zij roepen: ‘die spoiler hoort er gewoon op’. De Porsche 911 GT3 met Touring Package gaat deze discussie verder doen oplaaien.
De Porsche 911 GT3 met Touring Package is een GT3 zónder achterspoiler. En altijd met een handbak. Het is eigenlijk de Porsche 911 R zonder exclusiviteit. Verder is hij identiek aan de normale GT3, minus de getinte achterlichten.
Geen spoiler
De enorme achterspoiler verdwijnt dus en in de plaats komt een variabel lipje op het einde van de spoiler met een enorm sexy naam: Gurney Flap. Klinkt als een lokale delicatesse uit Oost-Europa, gemaakt van varkensoor en schapendarm. Al ziet het er op de Porsche 911 GT3 met Touring Package veel smakelijker uit. Kijk die bil zonder spoiler eens.
En de performance dan?
Die spoiler zat er niet voor niets. De Touring Package krijgt dan wel een opstaand randje, maar dit zal niet de downforce van de grote vleugel evenaren. De 911 R-eske GT3 zal ongetwijfeld langzamer zijn rond het circuit, maar wellicht beter in balans. Zonder al die kilo’s downforce op de achterkant, wordt de neus bij hoge snelheden vermoedelijk minder snel licht.
De Porsche 911 GT3 met Touring Package houdt zijn 4,0-liter flat six met 500 pk en 460 Nm koppel. In 3,9 seconden sprint de Elf naar 100 km/u en pas bij 316 km/u is de koek op. Pas bij 9.000 toeren begint de naald van de toerenteller te stuiteren. Een veel fijner gevoel is er niet.
De Porsche 911 GT3 met Touring Package komt in 2018. De meerprijs van het pakket is 0 euro, maar door een iets hogere uitstoot kost de vleugelloze versie 4.950 euro extra ten opzichte van de reguliere GT3. De totale vanafprijs in Nederland bedraagt 234.950 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’
