Porsche 911 GT3 met Touring Package mist een spoiler

Dit is de nieuwe Porsche 911 R (maar dan met een andere naam)

Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package
Porsche 911 GT3 met Touring Package

Achterspoilers. Het blijft een dingetje. Veel auto’s horen er een te hebben. Denk aan een Subaru Impreza WRX STi, Mitsubishi Lancer Evo, Toyota Supra (goh, wel erg veel Japanners in dit lijstje), Lamborghini Countach, Mercedes 190E Evo en natuurlijk de Porsche 911 GT3. Maar als je de authentieke vleugel weglaat, krijg je direct iets magisch. Een soort simpele elegantie. En een discussie, want een ander vindt het te kaal. Zij roepen: ‘die spoiler hoort er gewoon op’. De Porsche 911 GT3 met Touring Package gaat deze discussie verder doen oplaaien.

De Porsche 911 GT3 met Touring Package is een GT3 zónder achterspoiler. En altijd met een handbak. Het is eigenlijk de Porsche 911 R zonder exclusiviteit. Verder is hij identiek aan de normale GT3, minus de getinte achterlichten.

Geen spoiler

De enorme achterspoiler verdwijnt dus en in de plaats komt een variabel lipje op het einde van de spoiler met een enorm sexy naam: Gurney Flap. Klinkt als een lokale delicatesse uit Oost-Europa, gemaakt van varkensoor en schapendarm. Al ziet het er op de Porsche 911 GT3 met Touring Package veel smakelijker uit. Kijk die bil zonder spoiler eens.

En de performance dan?

Die spoiler zat er niet voor niets. De Touring Package krijgt dan wel een opstaand randje, maar dit zal niet de downforce van de grote vleugel evenaren. De 911 R-eske GT3 zal ongetwijfeld langzamer zijn rond het circuit, maar wellicht beter in balans. Zonder al die kilo’s downforce op de achterkant, wordt de neus bij hoge snelheden vermoedelijk minder snel licht.

De Porsche 911 GT3 met Touring Package houdt zijn 4,0-liter flat six met 500 pk en 460 Nm koppel. In 3,9 seconden sprint de Elf naar 100 km/u en pas bij 316 km/u is de koek op. Pas bij 9.000 toeren begint de naald van de toerenteller te stuiteren. Een veel fijner gevoel is er niet.

De Porsche 911 GT3 met Touring Package komt in 2018. De meerprijs van het pakket is 0 euro, maar door een iets hogere uitstoot kost de vleugelloze versie 4.950 euro extra ten opzichte van de reguliere GT3. De totale vanafprijs in Nederland bedraagt 234.950 euro.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken