
Porsche kan geen afscheid nemen van de vorige generatie 911. Na de productie van de GT2 RS heel kort opnieuw gestart te hebben, is hier de Porsche 911 Speedster. Wij dachten na het concept afgelopen zomer dat de versie die vier maanden later volgde al de productieversie was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dít is hem wel.
Wat maakt de Porsche 911 Speedster zo bijzonder?
Zie de Porsche 911 Speedster als de open versie van lekkerste versie van de 911: de GT3. Achterin ligt een 4,0-liter zescilinder die tot 9.000 toeren per minuut klimt om 510 pk en 470 Nm te bieden. Het is de beste manier om van het heerlijke gegil te genieten. Porsche bouwt maar 1.948 exemplaren.
Speciaal voor de Porsche 911 Speedster verbeterden de techneuten de gasklep van de boxermotor voor een betere respons. In 4 seconden zit de open Porsche op de 100 km/u en de topsnelheid is 309 km/u. Het geluid zou moeten lijken op dat van een raceauto. In totaal weegt de Porsche 911 Speedster 1.465 kilo, dat is zo’n 50 kilo meer dan de GT3.
De aanpassingen
Om gewicht te drukken trok Porsche de bagageklep, de voorste spatborden en de motorkap op uit koolstofvezel. Het interieur kreeg eveneens een koolstofvezelbehandeling en de deurgrepen zijn vervangen door lussen. Airconditioning is niet standaard om gewicht te besparen, maar kan besteld worden. De handbak is 18 kilo lichter dan de PDK-transmissie.
Gesneuvelde elementen
De onpraktische, maar enorm coole, vuldop in het midden van de voorste klep is gesneuveld onderweg naar de productie. Ook de kogelspiegels konden niet blijven. Begrijpelijk en toch erg jammer. De twee dikke bulten achter de passagiers bleven gelukkig, want anders is het geen Speedster meer te noemen.
De voorruit is ook lager dan normaal en de stoffen kap moet je met de hand bedienen. Deze zomer komt de Porsche 911 Speedster in beperkte oplage naar de dealers. Ook Nederland krijgt een paar exemplaren.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De laatste Porsche 911 991 kan van jou zijn

Porsche 911 Speedster met diplomatenplaten gespot

Zo werkt het dak van de Porsche 911 Speedster

Porsche 911 Speedster: prijs is bekend

Porsche 911 Speedster in al zijn productieschoonheid

Porsche 911 Speedster krijgt GT3-power

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes
