Porsche kan geen afscheid nemen van de vorige generatie 911. Na de productie van de GT2 RS heel kort opnieuw gestart te hebben, is hier de Porsche 911 Speedster. Wij dachten na het concept afgelopen zomer dat de versie die vier maanden later volgde al de productieversie was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dít is hem wel.
Wat maakt de Porsche 911 Speedster zo bijzonder?
Zie de Porsche 911 Speedster als de open versie van lekkerste versie van de 911: de GT3. Achterin ligt een 4,0-liter zescilinder die tot 9.000 toeren per minuut klimt om 510 pk en 470 Nm te bieden. Het is de beste manier om van het heerlijke gegil te genieten. Porsche bouwt maar 1.948 exemplaren.
Speciaal voor de Porsche 911 Speedster verbeterden de techneuten de gasklep van de boxermotor voor een betere respons. In 4 seconden zit de open Porsche op de 100 km/u en de topsnelheid is 309 km/u. Het geluid zou moeten lijken op dat van een raceauto. In totaal weegt de Porsche 911 Speedster 1.465 kilo, dat is zo’n 50 kilo meer dan de GT3.
De aanpassingen
Om gewicht te drukken trok Porsche de bagageklep, de voorste spatborden en de motorkap op uit koolstofvezel. Het interieur kreeg eveneens een koolstofvezelbehandeling en de deurgrepen zijn vervangen door lussen. Airconditioning is niet standaard om gewicht te besparen, maar kan besteld worden. De handbak is 18 kilo lichter dan de PDK-transmissie.
Gesneuvelde elementen
De onpraktische, maar enorm coole, vuldop in het midden van de voorste klep is gesneuveld onderweg naar de productie. Ook de kogelspiegels konden niet blijven. Begrijpelijk en toch erg jammer. De twee dikke bulten achter de passagiers bleven gelukkig, want anders is het geen Speedster meer te noemen.
De voorruit is ook lager dan normaal en de stoffen kap moet je met de hand bedienen. Deze zomer komt de Porsche 911 Speedster in beperkte oplage naar de dealers. Ook Nederland krijgt een paar exemplaren.
Reacties