
Porsche kan geen afscheid nemen van de vorige generatie 911. Na de productie van de GT2 RS heel kort opnieuw gestart te hebben, is hier de Porsche 911 Speedster. Wij dachten na het concept afgelopen zomer dat de versie die vier maanden later volgde al de productieversie was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dít is hem wel.
Wat maakt de Porsche 911 Speedster zo bijzonder?
Zie de Porsche 911 Speedster als de open versie van lekkerste versie van de 911: de GT3. Achterin ligt een 4,0-liter zescilinder die tot 9.000 toeren per minuut klimt om 510 pk en 470 Nm te bieden. Het is de beste manier om van het heerlijke gegil te genieten. Porsche bouwt maar 1.948 exemplaren.
Speciaal voor de Porsche 911 Speedster verbeterden de techneuten de gasklep van de boxermotor voor een betere respons. In 4 seconden zit de open Porsche op de 100 km/u en de topsnelheid is 309 km/u. Het geluid zou moeten lijken op dat van een raceauto. In totaal weegt de Porsche 911 Speedster 1.465 kilo, dat is zo’n 50 kilo meer dan de GT3.
De aanpassingen
Om gewicht te drukken trok Porsche de bagageklep, de voorste spatborden en de motorkap op uit koolstofvezel. Het interieur kreeg eveneens een koolstofvezelbehandeling en de deurgrepen zijn vervangen door lussen. Airconditioning is niet standaard om gewicht te besparen, maar kan besteld worden. De handbak is 18 kilo lichter dan de PDK-transmissie.
Gesneuvelde elementen
De onpraktische, maar enorm coole, vuldop in het midden van de voorste klep is gesneuveld onderweg naar de productie. Ook de kogelspiegels konden niet blijven. Begrijpelijk en toch erg jammer. De twee dikke bulten achter de passagiers bleven gelukkig, want anders is het geen Speedster meer te noemen.
De voorruit is ook lager dan normaal en de stoffen kap moet je met de hand bedienen. Deze zomer komt de Porsche 911 Speedster in beperkte oplage naar de dealers. Ook Nederland krijgt een paar exemplaren.
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

De laatste Porsche 911 991 kan van jou zijn

Porsche 911 Speedster met diplomatenplaten gespot

Zo werkt het dak van de Porsche 911 Speedster

Porsche 911 Speedster: prijs is bekend

Porsche 911 Speedster in al zijn productieschoonheid

Porsche 911 Speedster krijgt GT3-power

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035
