
Porsche kan geen afscheid nemen van de vorige generatie 911. Na de productie van de GT2 RS heel kort opnieuw gestart te hebben, is hier de Porsche 911 Speedster. Wij dachten na het concept afgelopen zomer dat de versie die vier maanden later volgde al de productieversie was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dít is hem wel.
Wat maakt de Porsche 911 Speedster zo bijzonder?
Zie de Porsche 911 Speedster als de open versie van lekkerste versie van de 911: de GT3. Achterin ligt een 4,0-liter zescilinder die tot 9.000 toeren per minuut klimt om 510 pk en 470 Nm te bieden. Het is de beste manier om van het heerlijke gegil te genieten. Porsche bouwt maar 1.948 exemplaren.
Speciaal voor de Porsche 911 Speedster verbeterden de techneuten de gasklep van de boxermotor voor een betere respons. In 4 seconden zit de open Porsche op de 100 km/u en de topsnelheid is 309 km/u. Het geluid zou moeten lijken op dat van een raceauto. In totaal weegt de Porsche 911 Speedster 1.465 kilo, dat is zo’n 50 kilo meer dan de GT3.
De aanpassingen
Om gewicht te drukken trok Porsche de bagageklep, de voorste spatborden en de motorkap op uit koolstofvezel. Het interieur kreeg eveneens een koolstofvezelbehandeling en de deurgrepen zijn vervangen door lussen. Airconditioning is niet standaard om gewicht te besparen, maar kan besteld worden. De handbak is 18 kilo lichter dan de PDK-transmissie.
Gesneuvelde elementen
De onpraktische, maar enorm coole, vuldop in het midden van de voorste klep is gesneuveld onderweg naar de productie. Ook de kogelspiegels konden niet blijven. Begrijpelijk en toch erg jammer. De twee dikke bulten achter de passagiers bleven gelukkig, want anders is het geen Speedster meer te noemen.
De voorruit is ook lager dan normaal en de stoffen kap moet je met de hand bedienen. Deze zomer komt de Porsche 911 Speedster in beperkte oplage naar de dealers. Ook Nederland krijgt een paar exemplaren.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De laatste Porsche 911 991 kan van jou zijn

Porsche 911 Speedster met diplomatenplaten gespot

Zo werkt het dak van de Porsche 911 Speedster

Porsche 911 Speedster: prijs is bekend

Porsche 911 Speedster in al zijn productieschoonheid

Porsche 911 Speedster krijgt GT3-power

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Koop met wat vrienden deze Porsche 911-collectie inclusief vrachtwagen en trailer

Manhart grijpt terug op de Porsche 911 GT2 RS en geeft hem 945 pk

Deze Porsche 911 GT2 RS MR crashte op de Nürburgring – dit zijn de totale kosten

Nieuw Nürburgringrecord voor de kortste ronde?

Kooptip: Porsche 911 Turbo S met de hoogste kilometerstand

Snelste rondetijd Zandvoort is voor de Porsche 911 GT2 MR

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
