
De auto waar meer mensen op zitten te wachten dan ze toe willen geven, komt in maart. De nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI staat dan op de beursvloer van de Autosalon van Genève. We vermoeden met grote stelligheid dat VW niet ver van het gebaande pad zal wijken, dus dan krijg je voorwielaandrijving en een bruikbaar vermogen van ongeveer 250 pk – om de door cijfers geobsedeerde concurrentie niet te veel voorsprong te geven. De power komt van de bekende 2.0 TSI die ook in de huidige GTI en R ligt.
De plannen om een zeer lichte elektrificatie toe te voegen aan de viercilindermotor, in de vorm van een startmotor die bij het accelereren een zetje geeft, zouden niet meer doorgaan. Dit zogenoemde mild-hybridesysteem werkt op 48 volt en vind je nu al in de 1.5 eTSI. VW-baas Herbert Diess zou het hier niet mee eens zijn. De reden hiervoor is niet bekend, maar het kan te maken hebben met gewicht en dat het systeem maar lastig te combineren valt met een handbak. Ook kan het zijn dat ze de GTI puur willen houden.
Hij zal qua styling subtiel afwijken van de standaard achtste generatie – denk aan een soort dakspoiler, iets grotere velgen en de bekende rode GTI-accenten op de neus. Tevens eisen we een geruit interieur, want anders gaan we rellen. Het is allemaal nogal voorspelbaar, inderdaad, maar je creëert geen reputatie als die van de Golf GTI door elke paar jaar radicale veranderingen door te voeren. Net zoals z’n grote koperspubliek kunnen we niet wachten tot we de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI mogen rijden.
De nieuwe hete hatch komt volgens Autocar dus in maart. Er is nog geen foto beschikbaar, dus we lieten iets in elkaar draaien door Andrei Avarvarii. De Volkswagen Golf 8 R zal in juli naar het Goodwood Festival of Speed komen, zo weet hetzelfde medium te melden. Beide auto’s zullen uitsluitend als vijfdeurs geleverd worden. De R zal nog vierwielaandrijving krijgen en vermoedelijk geen handbak.
Foto: Andrei Avarvarii voor TopGear
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
