
De auto waar meer mensen op zitten te wachten dan ze toe willen geven, komt in maart. De nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI staat dan op de beursvloer van de Autosalon van Genève. We vermoeden met grote stelligheid dat VW niet ver van het gebaande pad zal wijken, dus dan krijg je voorwielaandrijving en een bruikbaar vermogen van ongeveer 250 pk – om de door cijfers geobsedeerde concurrentie niet te veel voorsprong te geven. De power komt van de bekende 2.0 TSI die ook in de huidige GTI en R ligt.
De plannen om een zeer lichte elektrificatie toe te voegen aan de viercilindermotor, in de vorm van een startmotor die bij het accelereren een zetje geeft, zouden niet meer doorgaan. Dit zogenoemde mild-hybridesysteem werkt op 48 volt en vind je nu al in de 1.5 eTSI. VW-baas Herbert Diess zou het hier niet mee eens zijn. De reden hiervoor is niet bekend, maar het kan te maken hebben met gewicht en dat het systeem maar lastig te combineren valt met een handbak. Ook kan het zijn dat ze de GTI puur willen houden.
Hij zal qua styling subtiel afwijken van de standaard achtste generatie – denk aan een soort dakspoiler, iets grotere velgen en de bekende rode GTI-accenten op de neus. Tevens eisen we een geruit interieur, want anders gaan we rellen. Het is allemaal nogal voorspelbaar, inderdaad, maar je creëert geen reputatie als die van de Golf GTI door elke paar jaar radicale veranderingen door te voeren. Net zoals z’n grote koperspubliek kunnen we niet wachten tot we de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI mogen rijden.
De nieuwe hete hatch komt volgens Autocar dus in maart. Er is nog geen foto beschikbaar, dus we lieten iets in elkaar draaien door Andrei Avarvarii. De Volkswagen Golf 8 R zal in juli naar het Goodwood Festival of Speed komen, zo weet hetzelfde medium te melden. Beide auto’s zullen uitsluitend als vijfdeurs geleverd worden. De R zal nog vierwielaandrijving krijgen en vermoedelijk geen handbak.
Foto: Andrei Avarvarii voor TopGear
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
