TopGear komt terug naar televisieland met de TopGear Christmas Special. Deze special, die in het teken staat van de feestmaand, belooft baanbrekend te worden op minstens twee manieren. Ten eerste omdat hij ook daadwerkelijk rond kerst wordt uitgezonden. Ten tweede snijdt de special een oprecht belangrijk probleem aan op het gebied van auto’s. Een probleem dat echt van deze tijd is. Het probleem rondom vervoer binnen stedelijke gebieden. Wetenschappers voorspellen dat tegen 2025 zo’n 70 procent van de bevolking in steden zal wonen. Dat zijn dus zo’n 7 miljard mensen. Dat betekent dat de wereld in de toekomst geen behoefte meer heeft aan SUV’s of supercars. Waar de wereld dan om zal vragen, zijn stadsautootjes. Niet zomaar stadsauto’s, auto’s die ruig genoeg zijn om het stedelijke leven aan te kunnen.
Paddy, Freddie en Chris kregen de belangrijke taak om de perfecte stadsauto voor de toekomst te vinden. Voor minder dan 6.000 euro.
Chris besloot op de voorspelbare toer te gaan en koos voor een oude, langzame Franse auto. Een Renault 4 met de charmante kleur die bekend staat als ‘afgeprijsde tandpasta’.
Paddy was iets minder voorspelbaar. Hij ging voor een klassieke hete hatch, een Peugeot 106 Rallye.
En Freddie… Freddie kocht helemaal niets. Zijn reden? Tijdens deze grootse TopGear-avonturen krijgen de presentatoren van de producers altijd de opdracht om kleine, goedkope auto’s te kopen in Groot-Brittannië, die dan vervolgens verscheept worden naar een exotisch land, waar ze volledig uit hun element zijn. Flintoff bedacht een nieuwe strategie. Hij wachtte eerst de locatie af waar de auto’s naartoe werden gestuurd en zou dan ter plekke een auto kopen die wel geschikt zou zijn voor de omgeving.
Dit was duidelijk een behoorlijk cynische strategie. Helaas bleek die strategie niet heel handig toen de producers de locatie onthulden voor de stadsautotest: Nepal. De drie presentatoren vertrokken naar Kathmandu met de twee auto’s. Eenmaal ter plaatse kocht Freddie iets dat bekendstaat als een Hulas Mustang. Blijkbaar is dit de eerste auto die Nepal ooit lokaal produceerde. Niet dat iemand in Nepal echt een idee had wat het was.
Dus, hoe worden deze koekblikjes (sorry, stadsauto’s) nou getest? Met een rit van Kathmandu naar de Verboden Stad van Lo Manthang, een geheimzinnig koninkrijk dat diep in het Himalaya-gebergte ligt. Dat gebied blijkt a) behoorlijk groot te zijn en b) niet echt te beschikken over een begaanbaar wegennet. Als het überhaupt al een wegennet te noemen is.
Verwacht een expeditie van een week door de hoogste bergen, de diepste dalen en het ruwste terrein ter wereld. Een missie die zelfs de stoerste en taaiste 4×4 op de proef zou stellen. Als je het dan uitvoert met een stel uitgeleefde Franse stadsauto’s en een stuk oud ijzer uit Nepal, dan is de overlevingskans toch zeker geen 100 procent. Laten we het daar maar bij houden.
De TopGear Christmas Special is op 29 december te zien op BBC2, om 22:00 uur Nederlandse tijd. Zorg dat je erbij bent!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)