Dit is de auto die bewees dat autojournalisten niets begrijpen. Gelauwerd door de pers als een totale held en erfgenaam van een soort automobiele royalty, werd de GT86 maar mondjesmaat door het publiek gekocht; dat publiek klapte eerst beleefd voor het idee en keerde toen de achterwielaandrijving, de handbak en de atmosferische motor de rug toe om zich massaal te storten op de vierwielaangedreven, van DSG en turbo voorziene VW Golf R. Nu staat een tweedehands Toyota GT86 tussen de € 22.000 en € 27.000 te koop.

Waarom het geen succes werd, snappen we nog steeds niet

Maar dat wil nog niet zeggen dat de pers het helemaal verkeerd zag. Zowel de GT86 als z’n broertje, de Subaru BRZ (die exact hetzelfde is, op de logo’s na), is een soort wonderlijke anomalie. Hoezo? Omdat dit een auto is die zowel ouderwetse traditionalisten als moderne jongelingen zou moeten aanspreken. De viercilinder heeft een lay-out als een soort ondergrondse chaise-­longue dankzij de cilinders in boxer­opstelling. De GT86 heeft zelfs een lager zwaartepunt dan de huidige Porsche Boxster. Het drijft alleen de achterwielen aan met een bescheiden 200 pk.

De enige transmissie die je wilt hebben, is de handgeschakelde zesbak. Die is licht, bruikbaar, goed in balans, alleen een beetje hakerig. Er is ook een automaat te koop. Die is niet ideaal, omdat ie blootlegt, mede door z’n nogal lange hoge versnellingen, dat de 2,0-liter motor een gebrek aan koppel heeft. Maar dat lage zwaartepunt, z’n lichte en lekkere bediening en de beperkte breedte van z’n banden zorgen ervoor dat de GT86 een zeldzaam geval is. Zo’n auto waarbij het niet om de cijfers draait.

Het is de eenvoud die het ‘m doet

Als je eenmaal hebt ontdekt dat de tweedehands Toyota GT86 een goed communicerende, vrolijke en bruikbare auto is die barst van het karakter, dan ben je verkocht. Hij is een soort antiserum tegen auto’s die wel hard gaan, maar waarin je niets voelt. Dit is een pareltje, en een van de weinige – en snel verdwijnende – auto’s die achterwielaandrijving met gevoel bieden voor niet te veel geld.

Kooptips tweedehands Toyota GT86

  • De allereerste exemplaren kunnen lijden aan een schokkerige stationairloop. Dat kan een dealer voor je oplossen door de ECU te resetten. Check de historie op onderhoud bij de merkdealer. Veel eigenaren van een tweedehands Toyota GT86 hebben aan hun auto’s gesleuteld.
  • Ze werden ­vanaf het eerste moment verkocht als af-fabriek driftmobielen. Let er qua banden en velgen op dat er niet al te vaak op Fast and Furious-achtige wijze mee over richels en rotondes is gejaagd. Zie ook: slechte modificaties.
  • Ga er niet van uit dat de ‘stoelen’ achterin al te bruikbaar zijn: je kunt er alleen (zitjes voor) heel kleine kinderen parkeren.

Deze tweedehands Toyota GT86 kwamen we tegen

Een lekker standaard oranje exemplaar uit 2012 voor maar 22.950 euro. Of zoek hier je eigen exemplaar uit, eigenwijs.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)