
Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat Volkswagen dit jaar het vijftigjarig bestaan van de Golf viert. Wat je waarschijnlijk ook voorbij hebt zien of horen komen, is dat er een update komt voor de nieuwste Golf. Heb je goed opgelet, dan weet je dat de eerste beelden van de vernieuwde versie gisteren gepresenteerd zijn. Nu het slechte nieuws: de Golf GTI verliest zijn handbak.
Wellicht dat er nog een speciaal uitzwaaimodel komt om de manuele transmissie te eren, maar anders is de Amerikaanse Golf GTI 380 de laatste Golf met een handbak. In Nederland was de handbak overigens al niet meer leverbaar. VW-ontwikkelingsbaas Kai Grünitz vertelt bij de CES-beurs in Las Vegas aan Automotive News Europe dat de aankomende Golf GTI geen handbak krijgt.
Waarom krijgt de Volkswagen Golf GTI geen handbak meer?
De reden dat de handbak verdwijnt, is heel simpel: niemand wil schakelen. Volgens Grünitz koos 95 procent van de kopers voor een DSG-automaat. Om dezelfde reden stuurde Volkswagen dus al geen handgeschakelde Golfjes meer naar Nederland, maar nu verdwijnt het derde pedaal overal ter wereld voor de GTI.
Handbak-liefhebbers gaan voor BMW
Opvallend is het wel, want zo kwam onlangs naar buiten dat BMW in Amerika meer nieuwe M2’s met een handbak verkoopt dan met een automaat. Van de verkochten M3’s en M4’s had ongeveer 20 procent drie pedalen. Ook Porsche wil graag de handbak blijven leveren. Overigens is dit wel een heel andere prijsklasse dan de Golf GTI – al helemaal in de VS.
Bij nieuwe Volkswagen als de Passat en Tiguan verhuist de bediening van de automaat naar de stengel achter het stuur, maar bij de Golf blijft het automaat-pookje waar ie al zat. Grünitz legt uit dat het goedkoper is om dit niet te veranderen, wat logisch klinkt. Verder verandert er niet veel volgens de VW-topman omdat ‘het algehele concept van de Golf nog steeds geweldig is’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
