Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat Volkswagen dit jaar het vijftigjarig bestaan van de Golf viert. Wat je waarschijnlijk ook voorbij hebt zien of horen komen, is dat er een update komt voor de nieuwste Golf. Heb je goed opgelet, dan weet je dat de eerste beelden van de vernieuwde versie gisteren gepresenteerd zijn. Nu het slechte nieuws: de Golf GTI verliest zijn handbak.
Wellicht dat er nog een speciaal uitzwaaimodel komt om de manuele transmissie te eren, maar anders is de Amerikaanse Golf GTI 380 de laatste Golf met een handbak. In Nederland was de handbak overigens al niet meer leverbaar. VW-ontwikkelingsbaas Kai Grünitz vertelt bij de CES-beurs in Las Vegas aan Automotive News Europe dat de aankomende Golf GTI geen handbak krijgt.
Waarom krijgt de Volkswagen Golf GTI geen handbak meer?
De reden dat de handbak verdwijnt, is heel simpel: niemand wil schakelen. Volgens Grünitz koos 95 procent van de kopers voor een DSG-automaat. Om dezelfde reden stuurde Volkswagen dus al geen handgeschakelde Golfjes meer naar Nederland, maar nu verdwijnt het derde pedaal overal ter wereld voor de GTI.
Handbak-liefhebbers gaan voor BMW
Opvallend is het wel, want zo kwam onlangs naar buiten dat BMW in Amerika meer nieuwe M2’s met een handbak verkoopt dan met een automaat. Van de verkochten M3’s en M4’s had ongeveer 20 procent drie pedalen. Ook Porsche wil graag de handbak blijven leveren. Overigens is dit wel een heel andere prijsklasse dan de Golf GTI – al helemaal in de VS.
Bij nieuwe Volkswagen als de Passat en Tiguan verhuist de bediening van de automaat naar de stengel achter het stuur, maar bij de Golf blijft het automaat-pookje waar ie al zat. Grünitz legt uit dat het goedkoper is om dit niet te veranderen, wat logisch klinkt. Verder verandert er niet veel volgens de VW-topman omdat ‘het algehele concept van de Golf nog steeds geweldig is’.
Reacties