
Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat Volkswagen dit jaar het vijftigjarig bestaan van de Golf viert. Wat je waarschijnlijk ook voorbij hebt zien of horen komen, is dat er een update komt voor de nieuwste Golf. Heb je goed opgelet, dan weet je dat de eerste beelden van de vernieuwde versie gisteren gepresenteerd zijn. Nu het slechte nieuws: de Golf GTI verliest zijn handbak.
Wellicht dat er nog een speciaal uitzwaaimodel komt om de manuele transmissie te eren, maar anders is de Amerikaanse Golf GTI 380 de laatste Golf met een handbak. In Nederland was de handbak overigens al niet meer leverbaar. VW-ontwikkelingsbaas Kai Grünitz vertelt bij de CES-beurs in Las Vegas aan Automotive News Europe dat de aankomende Golf GTI geen handbak krijgt.
Waarom krijgt de Volkswagen Golf GTI geen handbak meer?
De reden dat de handbak verdwijnt, is heel simpel: niemand wil schakelen. Volgens Grünitz koos 95 procent van de kopers voor een DSG-automaat. Om dezelfde reden stuurde Volkswagen dus al geen handgeschakelde Golfjes meer naar Nederland, maar nu verdwijnt het derde pedaal overal ter wereld voor de GTI.
Handbak-liefhebbers gaan voor BMW
Opvallend is het wel, want zo kwam onlangs naar buiten dat BMW in Amerika meer nieuwe M2’s met een handbak verkoopt dan met een automaat. Van de verkochten M3’s en M4’s had ongeveer 20 procent drie pedalen. Ook Porsche wil graag de handbak blijven leveren. Overigens is dit wel een heel andere prijsklasse dan de Golf GTI – al helemaal in de VS.
Bij nieuwe Volkswagen als de Passat en Tiguan verhuist de bediening van de automaat naar de stengel achter het stuur, maar bij de Golf blijft het automaat-pookje waar ie al zat. Grünitz legt uit dat het goedkoper is om dit niet te veranderen, wat logisch klinkt. Verder verandert er niet veel volgens de VW-topman omdat ‘het algehele concept van de Golf nog steeds geweldig is’.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt
