
Het eerste model op Volkswagens nieuwe elektrische MEB-platform wordt in september op de IAA in Frankfurt aan het publiek getoond. De Volkswagen ID.3 vormt de aftrap van een uitgebreide reeks elektrische VW’s. Het is de frisse start waar het merk naar snakt na alle diesel-ellende.
We wisten al hoe ie eruit gaat zien, en zelfs al hoe hij rijdt. We wisten dat VW hem ‘3’ noemt, omdat ze hem als de derde grote ommezwaai in de geschiedenis van het merk beschouwen – na de Kever en Golf. Ook wisten we dat ie met verschillende formaten accu’s zal komen, en dat ie een vriendelijke prijs zal krijgen.
Om maar met dat laatste beginnen: het merk bevestigt vandaag dat de Volkswagen ID.3 in Duitsland minder dan 30.000 euro zal gaan kosten. In Nederland zal hij waarschijnlijk iets duurder zijn, maar dat maakt hem niet minder interessant. De Opel Corsa-e kost bijvoorbeeld ook net geen 30 mille in Duitsland – 35 mille in Nederland. Maar de ID.3 heeft achterwielaandrijving en 204 pk, tegen de voorwielaandrijving en 136 pk van de Opel.
Kilometervreten met je Volkswagen ID.3
VW meldt verder dat ze de ID.3 met drie verschillende accupakketten zullen aanbieden: van 45, 58 en 77 kWh. De WLTP-reikwijdtes variëren van 330 tot 550 kilometer. Als je snellaadt met 100-kW wisselstroom, kun je na 30 minuten weer 290 kilometer vooruit. Volkswagen geeft acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen. Het merk stelt dat als je laadt met groene stroom, de ID.3 over zijn gehele levensduur klimaatneutraal is.
Er komt in eerste instantie een run van 30.000 exemplaren die zich 1st Edition mogen noemen. ‘Een exclusieve special edition met fantastische hoeveelheden extra’s’, aldus VW. Hiervoor kon je je eerder dit jaar al inschrijven. De productie van de Volkswagen ID.3 start in de herfst; de eerste exemplaren worden halverwege 2020 geleverd. Vind je het niks? Dan wacht je toch gewoon even tot de nieuwe Golf wordt onthuld, later dit najaar.
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
