
Het eerste model op Volkswagens nieuwe elektrische MEB-platform wordt in september op de IAA in Frankfurt aan het publiek getoond. De Volkswagen ID.3 vormt de aftrap van een uitgebreide reeks elektrische VW’s. Het is de frisse start waar het merk naar snakt na alle diesel-ellende.
We wisten al hoe ie eruit gaat zien, en zelfs al hoe hij rijdt. We wisten dat VW hem ‘3’ noemt, omdat ze hem als de derde grote ommezwaai in de geschiedenis van het merk beschouwen – na de Kever en Golf. Ook wisten we dat ie met verschillende formaten accu’s zal komen, en dat ie een vriendelijke prijs zal krijgen.
Om maar met dat laatste beginnen: het merk bevestigt vandaag dat de Volkswagen ID.3 in Duitsland minder dan 30.000 euro zal gaan kosten. In Nederland zal hij waarschijnlijk iets duurder zijn, maar dat maakt hem niet minder interessant. De Opel Corsa-e kost bijvoorbeeld ook net geen 30 mille in Duitsland – 35 mille in Nederland. Maar de ID.3 heeft achterwielaandrijving en 204 pk, tegen de voorwielaandrijving en 136 pk van de Opel.
Kilometervreten met je Volkswagen ID.3
VW meldt verder dat ze de ID.3 met drie verschillende accupakketten zullen aanbieden: van 45, 58 en 77 kWh. De WLTP-reikwijdtes variëren van 330 tot 550 kilometer. Als je snellaadt met 100-kW wisselstroom, kun je na 30 minuten weer 290 kilometer vooruit. Volkswagen geeft acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen. Het merk stelt dat als je laadt met groene stroom, de ID.3 over zijn gehele levensduur klimaatneutraal is.
Er komt in eerste instantie een run van 30.000 exemplaren die zich 1st Edition mogen noemen. ‘Een exclusieve special edition met fantastische hoeveelheden extra’s’, aldus VW. Hiervoor kon je je eerder dit jaar al inschrijven. De productie van de Volkswagen ID.3 start in de herfst; de eerste exemplaren worden halverwege 2020 geleverd. Vind je het niks? Dan wacht je toch gewoon even tot de nieuwe Golf wordt onthuld, later dit najaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken
