Het eerste model op Volkswagens nieuwe elektrische MEB-platform wordt in september op de IAA in Frankfurt aan het publiek getoond. De Volkswagen ID.3 vormt de aftrap van een uitgebreide reeks elektrische VW’s. Het is de frisse start waar het merk naar snakt na alle diesel-ellende.
We wisten al hoe ie eruit gaat zien, en zelfs al hoe hij rijdt. We wisten dat VW hem ‘3’ noemt, omdat ze hem als de derde grote ommezwaai in de geschiedenis van het merk beschouwen – na de Kever en Golf. Ook wisten we dat ie met verschillende formaten accu’s zal komen, en dat ie een vriendelijke prijs zal krijgen.
Om maar met dat laatste beginnen: het merk bevestigt vandaag dat de Volkswagen ID.3 in Duitsland minder dan 30.000 euro zal gaan kosten. In Nederland zal hij waarschijnlijk iets duurder zijn, maar dat maakt hem niet minder interessant. De Opel Corsa-e kost bijvoorbeeld ook net geen 30 mille in Duitsland – 35 mille in Nederland. Maar de ID.3 heeft achterwielaandrijving en 204 pk, tegen de voorwielaandrijving en 136 pk van de Opel.
Kilometervreten met je Volkswagen ID.3
VW meldt verder dat ze de ID.3 met drie verschillende accupakketten zullen aanbieden: van 45, 58 en 77 kWh. De WLTP-reikwijdtes variëren van 330 tot 550 kilometer. Als je snellaadt met 100-kW wisselstroom, kun je na 30 minuten weer 290 kilometer vooruit. Volkswagen geeft acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen. Het merk stelt dat als je laadt met groene stroom, de ID.3 over zijn gehele levensduur klimaatneutraal is.
Er komt in eerste instantie een run van 30.000 exemplaren die zich 1st Edition mogen noemen. ‘Een exclusieve special edition met fantastische hoeveelheden extra’s’, aldus VW. Hiervoor kon je je eerder dit jaar al inschrijven. De productie van de Volkswagen ID.3 start in de herfst; de eerste exemplaren worden halverwege 2020 geleverd. Vind je het niks? Dan wacht je toch gewoon even tot de nieuwe Golf wordt onthuld, later dit najaar.
Reacties