
Het eerste model op Volkswagens nieuwe elektrische MEB-platform wordt in september op de IAA in Frankfurt aan het publiek getoond. De Volkswagen ID.3 vormt de aftrap van een uitgebreide reeks elektrische VW’s. Het is de frisse start waar het merk naar snakt na alle diesel-ellende.
We wisten al hoe ie eruit gaat zien, en zelfs al hoe hij rijdt. We wisten dat VW hem ‘3’ noemt, omdat ze hem als de derde grote ommezwaai in de geschiedenis van het merk beschouwen – na de Kever en Golf. Ook wisten we dat ie met verschillende formaten accu’s zal komen, en dat ie een vriendelijke prijs zal krijgen.
Om maar met dat laatste beginnen: het merk bevestigt vandaag dat de Volkswagen ID.3 in Duitsland minder dan 30.000 euro zal gaan kosten. In Nederland zal hij waarschijnlijk iets duurder zijn, maar dat maakt hem niet minder interessant. De Opel Corsa-e kost bijvoorbeeld ook net geen 30 mille in Duitsland – 35 mille in Nederland. Maar de ID.3 heeft achterwielaandrijving en 204 pk, tegen de voorwielaandrijving en 136 pk van de Opel.
Kilometervreten met je Volkswagen ID.3
VW meldt verder dat ze de ID.3 met drie verschillende accupakketten zullen aanbieden: van 45, 58 en 77 kWh. De WLTP-reikwijdtes variëren van 330 tot 550 kilometer. Als je snellaadt met 100-kW wisselstroom, kun je na 30 minuten weer 290 kilometer vooruit. Volkswagen geeft acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen. Het merk stelt dat als je laadt met groene stroom, de ID.3 over zijn gehele levensduur klimaatneutraal is.
Er komt in eerste instantie een run van 30.000 exemplaren die zich 1st Edition mogen noemen. ‘Een exclusieve special edition met fantastische hoeveelheden extra’s’, aldus VW. Hiervoor kon je je eerder dit jaar al inschrijven. De productie van de Volkswagen ID.3 start in de herfst; de eerste exemplaren worden halverwege 2020 geleverd. Vind je het niks? Dan wacht je toch gewoon even tot de nieuwe Golf wordt onthuld, later dit najaar.
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)
