
Volkswagen vond de Golf, icoon aller hatchbacks, al in 1974 uit. Er zit 46 jaar tussen de twee Golfs op bovenstaande foto. Wat deze vergelijking echter extra interessant maakt, is dat het hier om twee luxe Golfs gaat. Het gloednieuwe paradepaardje is de 1.5 eTSI Style, die op een haar na 37 mille kost (ca. 34k in België). De eerste Golf die tegen het luxueuzere deel van de markt aanschurkte, was de GL uit 1982, die een derde van die prijs moest kosten.
Oké – verbijster me met al die luxe, dan
We zitten in een 48-volt, hybride-geassisteerde auto met een 1,5-liter turbomotor die zijn kracht verstuurt via een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Adaptieve cruisecontrol met rijstrookhulp: check. Het touchscreen laadt zelf updates bij. Keuze uit 32 kleuren sfeerverlichting. Overal led-lampen. We kunnen blijven doorgaan…
Ik bedoelde de oldtimer, eigenlijk
Ah, wat zijn de tijden veranderd. Exclusief voor de VW Golf 1 GL waren destijds frivoliteiten als kunststof op de bovenkant van de portieren in plaats van kaal metaal, een toerenteller en een wolf-logo op het stuur, als eerbetoon aan Wolfsburg. De deurgrepen en grille hadden een dun chroomrandje. Maar het absolute klapstuk van het GL-pakket: koplampwissers. De koplampen van de VW Golf 8 mogen dan om de hoek kunnen kijken en automatisch grootlicht kunnen aan- en uitzetten – die wissers heeft zelfs hij niet.
Iets verbazends te melden over de prestaties?
Anno 2020 levert deze mild-hybride Golf 150 pk – meer dan het dubbele van de GL. En hoewel ie ongeveer een halve ton méér weegt, is ie niet zomaar sneller dan de GL. Nee, deze redelijk modaal gemotoriseerde Golf maakt zelfs gehakt van de GTI-versie van de Golf 1. En van de Golf 2 GTI. En de Golf 4 GTI. En dan is ie er nog een behoorlijke klap zuiniger bij ook.
En hij is groter, veiliger en ingewikkelder…
Zeker, maar als je goed kijkt zie je het typische Golf-DNA ook weer op deze VW Golf 8. Niet alleen in de schuine c-stijl, de gedeelde achterste zijruit en het chroom rond de grille, maar ook binnenin. In de Golf 1 zit de radio boven de ventilatieopeningen, naast je meters, goed in je zichtlijn. De moderne Golf is compleet digitaal, maar volgt in de basis nog altijd die lay-out.
Zou ik niet liever gewoon in een GTI zitten?
Bij de nieuwe: vast wel. Hij rijdt ongelooflijk solide en ‘veiligheid voor alles’, maar erg memorabel: nee. De VW Golf 1 GL daarentegen? Daarin heb je geen extra GTI-toeters en -bellen nodig. Zonder stuurbekrachtiging, maar met een soepel klein pookje en een door een carburateur gevoed, ronkend 1.457-cc motortje is ie haast even lollig om te rijden als zijn beroemdere broertje. Denk er alleen wel aan de remmen genoeg ruimte te geven om hun werk te doen. Ze zijn niet bepaald krachtig en zijn ook een teken van hoe veel vooruitgang er gedurende de jaren geboekt is. Ach – in de jaren tachtig hadden we minder haast…
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

Kooptip: Volkswagen Golf MKI Groep 2

Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

Deze Volkswagen Golf I GTI kost zoveel als een nieuwe

De Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

De zwarte Golf is zeker niet uit 1974. De brede achterlichten kwamen pas veel later . Er zit dus geen 46 jaar tussen beide auto’s
Scherp opgelet. Idd de bredere achterlichten kwamen pas in 1981 uit. Ikzelf had een zeer kale 1979er type. En later had ik de 1.5GTS uit 1983.
In de basis is ie hetzelfde als het oermodel van 1974