
Volkswagen vond de Golf, icoon aller hatchbacks, al in 1974 uit. Er zit 46 jaar tussen de twee Golfs op bovenstaande foto. Wat deze vergelijking echter extra interessant maakt, is dat het hier om twee luxe Golfs gaat. Het gloednieuwe paradepaardje is de 1.5 eTSI Style, die op een haar na 37 mille kost (ca. 34k in België). De eerste Golf die tegen het luxueuzere deel van de markt aanschurkte, was de GL uit 1982, die een derde van die prijs moest kosten.
Oké – verbijster me met al die luxe, dan
We zitten in een 48-volt, hybride-geassisteerde auto met een 1,5-liter turbomotor die zijn kracht verstuurt via een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Adaptieve cruisecontrol met rijstrookhulp: check. Het touchscreen laadt zelf updates bij. Keuze uit 32 kleuren sfeerverlichting. Overal led-lampen. We kunnen blijven doorgaan…
Ik bedoelde de oldtimer, eigenlijk
Ah, wat zijn de tijden veranderd. Exclusief voor de VW Golf 1 GL waren destijds frivoliteiten als kunststof op de bovenkant van de portieren in plaats van kaal metaal, een toerenteller en een wolf-logo op het stuur, als eerbetoon aan Wolfsburg. De deurgrepen en grille hadden een dun chroomrandje. Maar het absolute klapstuk van het GL-pakket: koplampwissers. De koplampen van de VW Golf 8 mogen dan om de hoek kunnen kijken en automatisch grootlicht kunnen aan- en uitzetten – die wissers heeft zelfs hij niet.
Iets verbazends te melden over de prestaties?
Anno 2020 levert deze mild-hybride Golf 150 pk – meer dan het dubbele van de GL. En hoewel ie ongeveer een halve ton méér weegt, is ie niet zomaar sneller dan de GL. Nee, deze redelijk modaal gemotoriseerde Golf maakt zelfs gehakt van de GTI-versie van de Golf 1. En van de Golf 2 GTI. En de Golf 4 GTI. En dan is ie er nog een behoorlijke klap zuiniger bij ook.
En hij is groter, veiliger en ingewikkelder…
Zeker, maar als je goed kijkt zie je het typische Golf-DNA ook weer op deze VW Golf 8. Niet alleen in de schuine c-stijl, de gedeelde achterste zijruit en het chroom rond de grille, maar ook binnenin. In de Golf 1 zit de radio boven de ventilatieopeningen, naast je meters, goed in je zichtlijn. De moderne Golf is compleet digitaal, maar volgt in de basis nog altijd die lay-out.
Zou ik niet liever gewoon in een GTI zitten?
Bij de nieuwe: vast wel. Hij rijdt ongelooflijk solide en ‘veiligheid voor alles’, maar erg memorabel: nee. De VW Golf 1 GL daarentegen? Daarin heb je geen extra GTI-toeters en -bellen nodig. Zonder stuurbekrachtiging, maar met een soepel klein pookje en een door een carburateur gevoed, ronkend 1.457-cc motortje is ie haast even lollig om te rijden als zijn beroemdere broertje. Denk er alleen wel aan de remmen genoeg ruimte te geven om hun werk te doen. Ze zijn niet bepaald krachtig en zijn ook een teken van hoe veel vooruitgang er gedurende de jaren geboekt is. Ach – in de jaren tachtig hadden we minder haast…
Meer van TopGear


Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

Kooptip: Volkswagen Golf MKI Groep 2

Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

Deze Volkswagen Golf I GTI kost zoveel als een nieuwe

De Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

De zwarte Golf is zeker niet uit 1974. De brede achterlichten kwamen pas veel later . Er zit dus geen 46 jaar tussen beide auto’s
Scherp opgelet. Idd de bredere achterlichten kwamen pas in 1981 uit. Ikzelf had een zeer kale 1979er type. En later had ik de 1.5GTS uit 1983.
In de basis is ie hetzelfde als het oermodel van 1974