
Volkswagen vond de Golf, icoon aller hatchbacks, al in 1974 uit. Er zit 46 jaar tussen de twee Golfs op bovenstaande foto. Wat deze vergelijking echter extra interessant maakt, is dat het hier om twee luxe Golfs gaat. Het gloednieuwe paradepaardje is de 1.5 eTSI Style, die op een haar na 37 mille kost (ca. 34k in België). De eerste Golf die tegen het luxueuzere deel van de markt aanschurkte, was de GL uit 1982, die een derde van die prijs moest kosten.
Oké – verbijster me met al die luxe, dan
We zitten in een 48-volt, hybride-geassisteerde auto met een 1,5-liter turbomotor die zijn kracht verstuurt via een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Adaptieve cruisecontrol met rijstrookhulp: check. Het touchscreen laadt zelf updates bij. Keuze uit 32 kleuren sfeerverlichting. Overal led-lampen. We kunnen blijven doorgaan…
Ik bedoelde de oldtimer, eigenlijk
Ah, wat zijn de tijden veranderd. Exclusief voor de VW Golf 1 GL waren destijds frivoliteiten als kunststof op de bovenkant van de portieren in plaats van kaal metaal, een toerenteller en een wolf-logo op het stuur, als eerbetoon aan Wolfsburg. De deurgrepen en grille hadden een dun chroomrandje. Maar het absolute klapstuk van het GL-pakket: koplampwissers. De koplampen van de VW Golf 8 mogen dan om de hoek kunnen kijken en automatisch grootlicht kunnen aan- en uitzetten – die wissers heeft zelfs hij niet.
Iets verbazends te melden over de prestaties?
Anno 2020 levert deze mild-hybride Golf 150 pk – meer dan het dubbele van de GL. En hoewel ie ongeveer een halve ton méér weegt, is ie niet zomaar sneller dan de GL. Nee, deze redelijk modaal gemotoriseerde Golf maakt zelfs gehakt van de GTI-versie van de Golf 1. En van de Golf 2 GTI. En de Golf 4 GTI. En dan is ie er nog een behoorlijke klap zuiniger bij ook.
En hij is groter, veiliger en ingewikkelder…
Zeker, maar als je goed kijkt zie je het typische Golf-DNA ook weer op deze VW Golf 8. Niet alleen in de schuine c-stijl, de gedeelde achterste zijruit en het chroom rond de grille, maar ook binnenin. In de Golf 1 zit de radio boven de ventilatieopeningen, naast je meters, goed in je zichtlijn. De moderne Golf is compleet digitaal, maar volgt in de basis nog altijd die lay-out.
Zou ik niet liever gewoon in een GTI zitten?
Bij de nieuwe: vast wel. Hij rijdt ongelooflijk solide en ‘veiligheid voor alles’, maar erg memorabel: nee. De VW Golf 1 GL daarentegen? Daarin heb je geen extra GTI-toeters en -bellen nodig. Zonder stuurbekrachtiging, maar met een soepel klein pookje en een door een carburateur gevoed, ronkend 1.457-cc motortje is ie haast even lollig om te rijden als zijn beroemdere broertje. Denk er alleen wel aan de remmen genoeg ruimte te geven om hun werk te doen. Ze zijn niet bepaald krachtig en zijn ook een teken van hoe veel vooruitgang er gedurende de jaren geboekt is. Ach – in de jaren tachtig hadden we minder haast…
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

Kooptip: Volkswagen Golf MKI Groep 2

Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

Deze Volkswagen Golf I GTI kost zoveel als een nieuwe

De Volkswagen Golf GTI had bijna nooit bestaan

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De zwarte Golf is zeker niet uit 1974. De brede achterlichten kwamen pas veel later . Er zit dus geen 46 jaar tussen beide auto’s
Scherp opgelet. Idd de bredere achterlichten kwamen pas in 1981 uit. Ikzelf had een zeer kale 1979er type. En later had ik de 1.5GTS uit 1983.
In de basis is ie hetzelfde als het oermodel van 1974