Het is twintig jaar geleden dat de eerste Audi TT te koop kwam. Daardoor realiseren we ons dat de tijd vliegt, maar dat niet alleen: het zet ons ook aan het denken over de TT. Bij Audi zijn ze inmiddels behoorlijk in hun nopjes: het bedrijf heeft reeds 600.000 exemplaren van de TT verkocht, terwijl hun imago er in twee decennia alleen maar op vooruit is gegaan.

Een succesverhaal dus

Inmiddels is de Beierse firma niet bepaald meer bang om allerhande niches te verkennen, zelfs niches waar­van jij en wij nooit vermoedden dat ze überhaupt konden bestaan. Zo kwam Audi als eerste met een razendsnelle SUV op diesel. En natuurlijk met de TT zelf, van wie aanvankelijk niemand wist voor wie hij eigenlijk was bedoeld.

Om de verjaardag van de TT luister bij te zetten, komt er een tamelijk bescheiden opgefriste versie op de markt: meer gestileerde bumpers, nieuwe kleuren en een ander motorengamma. Er is geen diesel meer; vanaf nu maken alle TT’s, behalve de dolle RS, gebruik van een versie van de bekende 2,0-liter viercilinder turbo-benzinemotor.

Vermogende wagentjes

De vermogens starten bij 200 pk, maar de auto waarin wij vandaag rijden, is de nieuwste TTS, met 306 pk net iets minder krachtig (namelijk 1 procent) dan voorheen – wat te wijten is aan nieuwe emissie-eisen. Wel krijgt ie er 20 Nm aan trekkracht bij. Er is maar één transmissie te krijgen – een zeventraps S tronic-automaat – en die functioneert zoals je mag verwachten. Quattro-vierwielaandrijving is standaard en kan al het beschikbare vermogen naar iedere gewenste as sturen.

Maar is de Audi TT even opwindend als de concurrentie?

Zoals voorheen is de balans erg goed, betrouwbaar en degelijk. Dit is een absurd eenvoudige auto om in te springen en zonder verdere training hard mee weg te rijden. Dat komt van pas, want wij rijden ’m op de (afgeslo­ten) Snaefell-berg, een deel van het TT-parcours op het eiland Man. Inderdaad: een weg die erom bekend­staat niet zachtzinnig om te gaan met stuurfouten.

We waren dus maar wat blij met de vergevingsgezinde vierwielaan­drijving en de flippers aan het stuur. De vraag is echter of de TT je op de lange duur ook tevreden zal stellen. Een Porsche 718 Cayman of een Alpine A110 is toch net wat opwindender wanneer je voor de lol rijdt – en niet alleen om het vege lijf te redden.

De makkelijkste coupé op aarde

Natuurlijk compenseert de TTS het gebrek aan opwinding dat hij biedt met twee stoelen (nou ja: stoeltjes) achterin, een forse bergruimte en een nog altijd voorbeeldig interieur. Dat laatste was al zo goed dat de enige veranderingen een nieuwe digitale vermogens- en g-meter zijn. Al met al: er is op onze wereld geen completere of makkelijker rijdende coupé te koop. De TT gaat makkelijk nog eens twintig jaar mee.

Specificaties Audi TT


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 5.800 tpm
400 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.191 x 1.832 x 1.343 mm
(l x b x h)
2.505 mm (wielbasis)
1.385 kg
55 l (benzine)
305 / 712 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Best raar eigenlijk: hij is vernoemd naar ’s werelds engste race, maar ondertussen is ie wel zo’n beetje de makkelijkste en veiligste coupé om mee rijden. Spannend dus niet per se, goed wel. En bovendien schitterend

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)