Het gapen, ogen wrijven en uitrekken gaat door om 07:00 uur. Wie alle trainingen vandaag wilde zien, moest al om 03:00 uur klaarzitten. De 2e vrije training van de GP van Japan begint en de F1-organisatie dacht: Weet je wat? Laten we VT2 wat interessanter maken. Mocht de kwalificatie op zondag niet doorgaan, dan is de startopstelling zoals de uitslag is van deze trainingssessie. Met andere woorden: we zagen in de 2e vrije training genoeg kwalificatierondes.

Max Verstappen in de tweede vrije training

Max Verstappen wacht de eerste twintig minuten af en komt dan naar buiten op de softs. Op datzelfde moment doet ook Vettel een snelle ronde op de softs. Hij is 0,065 seconde sneller dan de Nederlander. Na de eerste snelle ronde doet Max een rustige ronde om de banden te sparen, en gaat vervolgens voor nog een snelle ronde om te zien hoe de banden het volhouden. Helaas moet Verstappen deze snelle ronde afbreken na de eerste Degner-bocht vanwege een langzaam rijdende Renault.

Even later kan de Nederlander weer een vrije ronde doen waarbij hij sneller is dan Vettel. Ondertussen hebben ook de Mercedes-coureurs, snelle rondes gereden en is Hamilton 0,100 seconde sneller dan Verstappen. Bottas is 0,281 seconde sneller.

Op het moment dat Verstappen naar binnen gaat, ziet hij voor hem Bottas in de rondte draaien. Hij zet zijn auto net wat teveel naar de rechterkant en raakt teveel kerb. Hierdoor raakt hij de achterkant van de auto kwijt en moet de Fin opnieuw beginnen.

Max Verstappen oefent starts in de pitlane

We kunnen wel zeggen dat de start van Max Verstappen dit seizoen niet fantastisch zijn. Zoals wel vaker, zien we hem bij het uitkomen van de pits, oefenen op zijn starts. Tot drie keer toe schiet de auto in anti-stall modus waardoor de auto niet afslaat, maar hij ook niet weg komt. Bij de laatste twee keer probeert Max het zelfs achter elkaar en bij beide keren schiet de motor in de veilige stand. Laten we hopen dat Honda (of Max) dit probleem kan fiksen voor zondag.

Racesimulaties

Halverwege de training, zien we de topteams racesimulaties rijden. Dat wil zeggen: zware auto’s, langzamere rondetijden. Hierbij zien we dat Seb Vettel de meeste rondes rijdt van iedereen met een totaal van 22 ronden op de medium band. Max Verstappen rijdt op de softs die na twaalf ronden geen teken van leven meer hebben. Verstappen glijdt als het ware over de baan door veel overstuur. Hij gaat naar binnen en komt even later naar buiten op de medium band. Hiermee rijdt hij tot het einde van VT2.

De top zes oefent, op Leclerc na, niet meer op de kwalificatie. Hiermee gaat de Monegask zijn teamgenoot voorbij en eindigt VT2 als vierde. Verder veranderd er niets in de top en blijft Verstappen P3. Leclerc staat op P4 met 0,356 seconde achter P1 en zijn teamgenoot Vettel op P5 met een achterstand van 0,591 seconden op Bottas.

2e vrije training van de GP van Japan 2019

01. Valtteri Bottas
02. Lewis Hamilton
03. Max Verstappen
04. Charles Leclerc
05. Sebastian Vettel

Data en tijden van de GP van Japan 2019

Zondag 13 oktober 2019
Kwalificatie: 03:00 – 04:00 uur
Race: 07:10 – 09:10 uur

Foto: Red Bull Content Pool, F1 TV

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)