De kampioen is dan misschien wel bekend, maar het staartje van het F1-seizoen is nog spannend genoeg. De GP van Brazilië was een spektakelstuk met crashes, een verrassende winnaar en drama van teamgenoten die elkaar geen extra punten gunnen. Dat laatste krijgt binnen het kamp van Red Bull nog een staartje.
Verstappen mocht in de laatste vier ronden proberen om Alonso en Leclerc in te halen. De Nederlander kwam dicht bij Alonso, maar een inhaalactie zat er niet meer in. Verstappen besloot, tegen teamorders in, om niet van het gas af te gaan om zijn teamgenoot twee extra punten te gunnen. Na de race legt Verstappen over de boordradio uit dat hij vooraf zijn ‘redenen’ heeft gegeven waarom het team dit niet van hem moet vragen.
Had Verstappen nog een appeltje te schillen met Pérez?
Wat die redenen zijn, wil Verstappen zelf niet zeggen. Wel gaat er een nogal pittige roddel over het internet. Het verhaal wil dat Pérez tijdens de kwalificatie in Monaco opzettelijk zijn Red Bull in de muur heeft gezet. Daardoor kon Verstappen zijn tijd niet verbeteren en startte Pérez de race vóór zijn teamgenoot. Hoe het precies zit, daarover zul je zelf moeten oordelen, maar wij kunnen je wel wat feiten geven als handvatten.
De crash van Pérez in Monaco
Allereerst de beelden van de crash zelf. Hierop valt een aantal zaken op. Zo is te horen dat Pérez vlak voordat hij de bewuste bocht ingaat een flinke dot gas geeft. Met het vermogen van een F1-auto is het vrij logisch dat te agressief op het gas gaan resulteert in een spin. Daarnaast reageert Pérez niet met zijn handen. Vaak zien we coureurs direct tegensturen om de spin op te vangen, maar dat laat Pérez hier na.
Dit kan natuurlijk een menselijke fout zijn van de Mexicaan, en het kan ook aan onze oren liggen. Maar wanneer we naar de telemetrie kijken, blijkt de data dit vermoeden te ondersteunen. In de tweede video hieronder is de uitslag van de gas- en rempedalen van Pérez te zien. Daarbij wordt zijn snelste ronde (links) vergeleken met de ronde waarin het fout ging (rechts).
Het merkwaardige is dat Pérez vlak voor de spin inderdaad gas bij geeft. Dat doet hij in de andere ronde niet. Als dit inderdaad de reden was voor Verstappens actie in Brazilië, zijn we benieuwd of de Nederlander vindt dat hij nu quitte staat met zijn teamgenoot en hem in Abu Dhabi wel wil helpen.
Here is the telemetry, it is seen that if he puts more throttle, but in the context that he could improve his previous lap, it could also be interpreted as that he risked more on the laphttps://t.co/soHYC50sti
— ZARODI👺 (@Zar0di) November 13, 2022
Reacties