De teams testen tijdens de 2e vrije training van de GP van Amerika 2022 de banden voor het volgende seizoen. Als teams een jonge coureur lieten rijden die normaal gesproken niet in de auto zit tijdens VT1 krijgen ze testtijd op 2022-banden. Hier hebben Alfa Romeo, Ferrari, McLaren en Williams gebruik van gemaakt. De banden van nu doen het beter onder deze F1-auto’s dan het rubber voor 2023.
Tijdens deze bandentest voor 2023 krijgen de teams twee soorten banden. Daarbij houdt Pirelli geheim wat voor banden (zacht, medium of hard) ze onder de auto’s laten schroeven. Wel vragen ze de teams om eerst een reeks performance runs te doen waarbij de banden gepusht worden. Hierna draagt Pirelli de teams op om een langere afstand met de banden te rijden.
Waarom zijn de banden van nu sneller?
De snelste ronde wordt gezet door Charles Leclerc op de banden van 2022. Bottas en Ricciardo rijden ook op de banden van dit jaar en eindigen als tweede en derde. Latifi mocht ook op de banden van 2022 rijden, maar doet dat om onbekende reden niet. Op het eerste oog lijken de banden voor volgend jaar dus langzamer maar of dat ook zo is en waarom blijft gissen.
Zo kan het bijvoorbeeld te maken hebben met het type 2023-band (zacht, medium of hard) dat Pirelli bij deze test gebruikt, het aantal liters benzine dat de coureurs bij hebben en hoe hard zij pushen. Feit blijft dat de 2023-banden gemaakt zijn met het oog op de F1-auto van 2023 die anders is dan de huidige auto’s. Hoe dan ook, Leclerc rijdt de snelste tijd. Van de coureurs met nieuwe banden is Carlos Sainz de snelste. Hij is 1,4 seconden slomer dan Leclerc.
2e vrije training van de GP van Amerika 2022
- Charles Leclerc
- Valtteri Bottas
- Daniel Ricciardo
- Carlos Sainz
- Mick Schumacher
Hoe laat begint F1 op COTA?
Zaterdag
3e vrije training: 21:00 uur – 22:00 uur
Kwalificatie: 00:00 uur – 01:00 uur
Zondag
Race: 21:00 uur
Reacties