Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020

Hoe kon Max deze week opeens winnen?

Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020
Gevolgen van de 70th Anniversary GP 2020

Een week geleden zat Verstappen ook dicht bij de overwinning op Silverstone. Gisteren wist hij voor de eerste keer in 2020 als eerste over de finish te komen en de race te winnen. Maar er zit een duidelijk verschil tussen deze twee races. In race nummer één op Silverstone waren de Mercedessen eigenlijk onaantastbaar, maar zorgden de klapbanden ervoor dat ze bijna de GP uit handen gaven. Dit keer was Verstappen gewoon simpelweg sneller dan de Mercedessen. Maar hoe kan het dat Red Bull de ene week niet bij Mercedes in de buurt kan komen en op hetzelfde circuit een week later de leiders in het kampioenschap stof laat happen?

De belangrijke factor hierbij zijn de banden. Vorige week zagen we al dat de banden een belangrijke rol speelden in het verloop van de race. Voor dit weekend was de selectie van hards, mediums en softs een tandje zachter, wat betekent dat de banden nog sneller slijten. Daardoor zagen we ook vrijwel iedereen twee keer een pitstop maken in plaats van één keer, wat de afgelopen jaren de norm is geworden.

Tijdens de Britse GP zagen we al dat de Red Bull een stuk liever voor de banden was dan Mercedes. Omdat bandenmanagement dit weekend nog belangrijker was, werd dit sterke punt van Red Bull ten opzichte van Mercedes uitvergroot. Bottas en Hamilton moesten daarom in een veel lager tempo rijden om de banden te sparen. En nog kwamen er grote blaren op het rubber van de zwarte pijlen. Ondertussen kon Max Verstappen als zijn oma rijden als hij de ruimte had en als zijn vader rijden op momenten dat er wél snelheid nodig was.

Verder was het ook een groot voordeel dat Verstappen in kwalificatie de harde banden gebruikte in Q2 en daardoor de race op deze compound mocht starten. Normaal gesproken is het moeilijk om op deze band te starten, maar Verstappen wist zelfs nog een plek te winnen toen de lichten uitgingen. Vervolgens kon hij langer doorrijden in zijn eerste stint, waardoor hij de Mercedessen altijd één stap voor was in de strategie. Uiteindelijk kon Mercedes alleen maar hulpeloos toekijken hoe Verstappen de negende overwinning uit zijn carrière behaalde.

Ook al had het er even alle schijn van dat Hamilton en Bottas alle races van dit seizoen zouden winnen, is er nu toch een derde coureur die dit seizoen op de bovenste plek van het podium mocht staan. Met de 25 punten die daaruit voortvloeien komt Verstappen opeens boven Bottas te staan, op de tweede plek in het kampioenschap. Het gat naar Hamilton is verkleind naar 30 punten. Dat is nog steeds aanzienlijk, maar het kampioenschap ziet er opeens weer een stuk spannender uit na gisteren.

Stand Formule 1-kampioenschap na de 70th Anniversary GP 2020

1.  L. Hamilton 107
2.  M. Verstappen 77
3.  V. Bottas 73
4.  C. Leclerc 45
5.  L. Norris 38
6.  A. Albon 36
7.  L. Stroll 28
8.  S. Pérez 22
9.  D. Ricciardo 20
10.  E. Ocon 16
11.  C. Sainz Jr. 15
12.  P. Gasly 12
13.  S. Vettel 10
14.  N. Hülkenberg 6
15.  A. Giovinazzi 2
16.  D. Kvyat 2
17.  K. Magnussen 1
18.  K. Räikkönen 0
19.  N. Latifi 0
20.  G. Russell 0
21.  R. Grosjean 0
Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws