De meeste Nederlanders zullen gisteren op een andere uitslag van de GP van Bahrein gehoopt hebben. In alle trainingen en de kwalificatie was Verstappen de snelste coureur. Het zag er tijdens de GP ook lange tijd naar uit dat hij genoeg in huis had om de race naar zijn hand te zetten. Uiteindelijk wist Hamilton vast te houden aan zijn positie en als eerst over de streep te komen. Maar hoe kan het dat Red Bull ineens zó dicht bij Mercedes zit?
Reglement
De auto’s van dit jaar zijn in grote lijnen hetzelfde als vorig jaar. De teams mochten zelf minimale wijzigingen doorvoeren om hun auto te verbeteren, maar moesten ook zaken veranderen om aan het vernieuwde reglement te voldoen. Een van die reglementswijzigingen heeft betrekking op wat ze de ‘vloer’ noemen, eigenlijk de onderkant van de auto. De vloer van een F1-auto genereert ook neerwaartse druk (of downforce) en daarmee grip.
De organisatie besloot dit jaar dat de vloer en de diffuser (het omhoog wijzende deel aan het einde van de vloer) aangepast moesten worden, zodat de auto’s dit jaar ongeveer 10 procent minder downforce genereren. Dit om de bandenslijtage te verminderen. De auto’s gingen eigenlijk te hard voor de banden. Hamilton liet eerder vallen dat hij denkt dat de nieuwe regels er zijn om de sterkere teams af te remmen.
De hoge achterkant van Red Bull is een voordeel
Het probleem voor Mercedes is dat hun auto harder wordt geraakt door de wijzigingen in de vloer. De auto van Mercedes staat namelijk vrij horizontaal, als je hem van de zijkant bekijkt. Bij Aston Martin zie je hetzelfde. De auto van Max Verstappen staat minder waterpas: de achterkant staat iets omhoog. Dit noemen ze ‘rake’. Door de hogere achterkant kunnen ze bij het nieuwe reglement beter de downforce benutten.
DAS nicht gut
Een andere wijziging is het verbieden van de variabele wielophanging van Mercedes. Door aan het stuur te trekken, konden Hamilton en Bottas vorig jaar de stand van de voorwielen lichtjes veranderen. Dit gaf ze bijvoorbeeld de mogelijkheid om de banden sneller op te warmen. Dit systeem, dat DAS heet, is dit jaar ook verboden.
Hoe kon Hamilton dan toch winnen?
De bandentactiek, gecombineerd met de mislukte inhaalactie van Verstappen, zorgde ervoor dat Hamilton op het nippertje als eerste over de lijn kwam. Een overwinning voor Verstappen in de openingsrace was een mooie start geweest, maar toch was de GP van Bahrein een goed teken voor de rest van het seizoen. De Mercedes W12 en de Red Bull RB16B liggen dicht bij elkaar qua snelheid. Als die competitiviteit de komende races wordt doorgezet, gaan we een spannend seizoen tegemoet waarbij we eindelijk weer een spannende titelstrijd krijgen.
Een goede tweede rijder
Een ander pluspunt dat we kunnen meenemen uit de race van gisteren was het optreden van Pérez. De Mexicaan had niet de beste kwalificatie en kreeg al pech voordat de race überhaupt begon. Hij liet zich daarna niet van de wijs brengen en wist zich indrukwekkend terug te knokken tot de vijfde plek. Je zag dat Verstappen nu een sterke teamgenoot heeft, die hem kan ondersteunen in de gevechten met Mercedes.
Over drie weken zien we het vervolg van de strijd tussen Verstappen en Hamilton. Dan racen de coureurs op Imola en krijgen we de auto’s voor het eerst dit seizoen op een ander circuit dan Bahrein in actie te zien.
Reacties