Nadat Verstappen al vroeg in de GP van Sakhir uit de race lag, leek het alleen nog de vraag te zijn welke van de twee Mercedessen als eerst over de streep zou komen. Na grote fouten tijdens de dubbele pitstop gooide Mercedes een makkelijk overwinning weg. Maar wat gebeurde er nou precies tijdens de pitstops?
Toen Aitken zijn Williams crashte in de laatste bocht kwam er snel een safety car. Om te zorgen dat Russell en Bottas hierna geen auto’s met versere banden achter zich hadden, besloot Mercedes om beide coureurs in dezelfde ronde naar binnen te halen voor een setje mediums.
Vanaf hier begon de malaise. Je kunt niet zomaar vier willekeurige banden op de auto monteren. Deze moeten allemaal onderdeel van dezelfde set zijn, zo zijn de regels van de F1. Russell kreeg echter twee banden van Bottasn en daarmee werd hij de baan op gestuurd. Daarna kwam Bottas voorrijden voor banden. Russell was net met enkele van zijn banden weggereden, dus de pitcrew van Mercedes zag opeens geen complete set voor Bottas meer liggen.
Door deze verwarring van een incomplete set duurde de pitstop van Bottas zo lang. Omdat een deel van die set aan de andere kant van het circuit reed en dus niet voorhanden was, moest Bottas de pitstraat weer verlaten op de oude (harde) banden waarmee hij net naar binnen was gereden. Ondertussen hadden de auto’s om hem heen allemaal wel nieuwe banden, waardoor de Fin een stuk langzamer was.
Vervolgens moest Russell wéér een pitstop maken om het goede setje banden op zijn auto te zetten. Hierdoor viel hij terug, maar had hij nog wel genoeg snelheid om kans te maken op de eerste plek. Maar de gifbeker moest leeg voor Russell en een lekke achterband zorgde ervoor dat de Brit ook nog een vierde pitstop moest maken. Het bijzondere is dat de lekke band waarschijnlijk veroorzaakt is door de crash van Aitken. Nota bene de auto waar Russell normaal in rijdt.
Stand Formule 1-kampioenschap na de GP van Sakhir 2020
Lewis Hamilton | 332 | |
Valtteri Bottas | 205 | |
Max Verstappen | 189 | |
Sergio Perez | 125 | |
Daniel Ricciardo | 112 | |
Charles Leclerc | 98 | |
Carlos Sainz Jr. | 97 | |
Alexander Albon | 93 | |
Lando Norris | 87 | |
Lance Stroll | 74 | |
Pierre Gasly | 71 | |
Esteban Ocon | 60 | |
Sebastian Vettel | 33 | |
Daniil Kvyat | 32 | |
Nico Hülkenberg | 10 | |
Kimi Raikkonen | 4 | |
Antonio Giovinazzi | 4 | |
George Russell | 3 | |
Romain Grosjean | 2 | |
Kevin Magnussen | 1 | |
Nicholas Latifi | ||
Jack Aitken | ||
Pietro Fittipaldi |
Reacties