Nabeschouwing van de GP van Australië

Dit zijn de 5 conclusies na de race in Melbourne

Nabeschouwing GP van Australië
Foto('s): Ferrari

01. Forza Ferrari

De Italiaanse renstal wist op eigen kracht de race te winnen. De Ferrari’s van Vettel en Räikkönen waren de snelste auto’s op de baan. Vettel reed naar de bovenste plek van het podium en Räikkönen wist de snelste ronde van de race neer te zetten. Als we het vorig seizoen over deze prestaties hadden, ging het vaak over een zilveren auto met een ster op de voorkant. Het lijkt er echter op dat we dit jaar vaker een combinatie van het Duitse en Italiaanse volkslied gaan horen, net als in de jaren van Schumacher.

02. Mercedes niet meer aan de top

Na drie seizoenen eenzaam aan de top, lijkt Mercedes niet meer alle touwtjes in handen te hebben. Sinds de introductie van de V6-motoren in de Formule 1 was geen enkel team opgewassen tegen de kracht van de Mercedes-motor. Nadat Hamilton deze race achter Vettel terecht kwam, wist hij echter niet meer in de buurt te komen van de Ferrari. Het gat werd zelfs alleen maar groter. Mercedes zal dus voortaan niet alleen maar de race hoeven uit te rijden, maar ze moeten gaan racen om de winst te pakken. Dat belooft veel mooie en vooral spannende races.

03. Verstappen is tevreden

‘Ik ben zeker tevreden. Dit was het beste wat we vandaag hadden kunnen doen’, zei Verstappen tegen Ziggo Sport. De GP van Australië verliep vrij rustig voor de Nederlander. Er was geen dreiging van achter en pas op het laatst kon Max in de buurt komen van Räikkönen. Hij wist de Fin helaas niet voorbij te komen. Red Bull zal dus nog flink progressie moeten maken als ze mee willen doen met de grote jongens.

04. Uitvallers in overvloed

Slechts vier teams wisten beide auto’s over de finish te krijgen. Er lijken nog een aantal kinderziektes in de vernieuwde F1-bolides te zitten. Ricciardo zag de in race in zijn thuisland ook vroegtijdig beëindigd worden. Al voor de start waren er problemen met de versnellingsbak van de Red Bull RB13. Deze problemen kwamen tijdens zijn inhaalrace terug, waardoor hij niet meer verder kon.

05. Er passen drie auto’s naast elkaar

Doordat de auto’s dit jaar breder zijn dan vorig jaar, maakten sommige coureurs zich zorgen dat het moeilijker zou worden om in te halen. Alonso, Ocon en Hülkenberg wilden deze race graag het tegendeel bewijzen. Voor de strijd om het laatste punt kwamen de drie auto’s naast elkaar rijden op het rechte stuk. De coureurs maakten geen contact en Ocon en Hülkenberg gingen beide in één bocht voorbij Alonso. Hoezo te brede auto’s?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken