Robert Doornbos: Sainz niet zo blij meer met Ferrari-contract?

'Ik kan me niet voorstellen dat er ooit iemand is geweest die niet blij was met Ferrari-contract, tot nu'

Foto('s): TopGear
Foto('s): McLaren F1F1-auto van 2020 McLaren MCL35
Foto('s): McLaren F1F1-auto van 2020 McLaren MCL35
Foto('s): McLaren F1F1-auto van 2020 McLaren MCL35
Foto('s): McLaren F1F1-auto van 2020 McLaren MCL35
F1-auto van 2020 McLaren MCL35
F1-auto van 2020 McLaren MCL35
F1-auto van 2020 McLaren MCL35
F1-auto van 2020 McLaren MCL35

Talent komt bovendrijven in de regenrace, dat zag je afgelopen weekend. Sainz is een topvoorbeeld hiervan. De jonge coureur groeit nog steeds bij McLaren en komt in de buurt van de top van zijn kunnen. Hij tekende pas een contract bij Ferrari, en dat moet ergens schuren. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit iemand is geweest die niet blij was met Ferrari-contract, maar hij misschien nu wel.

Ferrari zit in een diepe dip; ze zijn kansloos op alle vlakken. Er zit geen snelheid meer in de motor na het motorschandaal van vorig jaar en daar verliezen ze al negen tiende. De auto is niet in balans, Vettel noemde het zelfs een dweil van een auto. Bovendien kegelden de beide mannen elkaar van de baan.

Dan denk je dat het niet slechter kan, maar ik ben bang dat dit het zwaarste jaar gaat worden. En dat terwijl McLaren juist op weg is naar de top. De auto is waanzinnig goed met de Renault-motor, en volgend jaar krijgen ze zelfs een Mercedes-motor. Het team kan volgend jaar zomaar weer aan de top zitten – en dan levert Sainz zijn stoeltje in.

Vanuit zwaar weer naar het podium

De prestaties van McLaren zijn sowieso bijzonder. Iedereen kent de supercar-fabrikant, al zie je ze helaas zelden rijden. Dat is natuurlijk geen goed teken, en McLaren heeft het financieel ook zwaar. Zo’n team kost snel 350 tot 400 miljoen dollar per jaar en de afgelopen jaren met Honda presteerden ze ook niet heel best, waardoor ze minder sponsoren en andere gelden binnenkregen.

Team-eigenaar Zak Brown liep daardoor tegen een muur op, want een week voordat het F1-seizoen los ging, was het geld op. Hij heeft in recordtempo, in minder dan een week, een financiering van 350 miljoen dollar kunnen regelen bij een aandeelhouder in Abu Dhabi. Daar moet je een goede zakenman voor zijn. En dan komen ze aan bij de eerste race en pakken ze gelijk een podiumplek. Dit jaar gaan ze hoge ogen gooien en volgend jaar zul je het Papaja-oranje lakwerk ondergeplakt zien worden met nieuwe, grote sponsoren.

Dat zet je aan het denken. Is het bij Red Bull ook niet tijd voor een wisseling van de wacht? McLaren trok nieuw personeel aan en groeide enorm. Newey heeft bij Red Bull fantastische dingen gedaan, maar misschien is het tijd om verder te kijken. Want momenteel ligt het niet aan de coureur, maar aan de auto.

Reacties
  1. […] “Talent always shows in rainy conditions and Sainz was a prime example [in Styrian Grand Prix qualifying],” Doornbos said his column for the Dutch edition of the Top Gear website. […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws