
Bij het F1-team van Ferrari loopt het de laatste tijd niet echt op rolletjes. Dramatische strategische keuzes worden opgevolgd door uitvalbeurten. En dan willen ze ook nog eens een auto naar buiten sturen met drie banden. Kortom, er moest wat veranderen. Dat gebeurt dit weekend en wel met een drastische aanpassing. Ze rijden namelijk met gele accenten op de Ferrari. Een speciale livery op een F1-auto gaat namelijk nóóit fout. Heus.
De auto blijft deels rood, maar ze voegen – zoals alleen de Italianen dat zo mooi kunnen noemen – Giallo Modena toe. Inderdaad, dat is dezelfde kleur die als achtergrond functioneert voor het logo van het merk. Met deze kleurstelling viert de Scuderia dat het 75 jaar geleden is dat ze hun eerste overwinning wisten te boeken. Tijdens de Grand Prix van Rome van 1947 kwam de Ferrari 125 S als eerst over de streep.

Het is overigens niet de eerste keer dat Ferrari in het geel optreed in de F1. Tijdens de Belgische Grand Prix in 1961 verscheen de Belg Olivier Gendebien in een gehuurde gele Ferrari. Verhalen uit die tijd leren ons dat Gendebien aan het begin van de race mee vocht om de overwinning, maar het later moest opgeven omdat zijn gele Ferrari niet opgewassen was tegen de ‘echte’ rode rakkers.
Speciale livery’s gaan niet altijd goed
Iedereen weet nog wel hoe een speciale kleurstelling afliep voor Mercedes tijdens de GP van Duitsland in 2019. Maar op zich ging het Ferrari in 2020 best goed af. Tijdens de GP van Toscane reden ze met een andere rode kleur en toen werd Leclerc 5e. Vettel wist nog maar net de 14e plek te pakken. We gaan zien hoe het afloopt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verstappen pakt tiende overwinning op rij tijdens GP van Italië 2023

Sainz grijpt pole position tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië 2023

Sainz ook de snelste in 3e vrije training in Monza

Forza Ferrari! Sainz is de snelste in de 2e vrije training in Monza

Teams oefenen alvast op trucje voor de kwalificatie tijdens de 1e vrije training in Monza

Hoe laat begint F1 op Monza? En alles over de GP van Italië 2023

Gaat die Verstappen nog een keer winnen, of kunnen we het wel vergeten?

Verstappen pakt tiende overwinning op rij tijdens GP van Italië 2023

Sainz grijpt pole position tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië 2023

Sainz ook de snelste in 3e vrije training in Monza

Forza Ferrari! Sainz is de snelste in de 2e vrije training in Monza

Teams oefenen alvast op trucje voor de kwalificatie tijdens de 1e vrije training in Monza

Sainz senior gaat naar Ford: wat betekent dat voor de overstap van Max Verstappen?

Kwalificatie in China: Verstappen pakt pole, Hamilton P18

F1 in Japan: Max Verstappen rijdt onbedreigd naar de overwinning

Carlos Sainz wint overtuigend de GP van Australië 2024 bij afwezigheid van Verstappen

Verstappen pakt pole-position tijdens spannende kwalificatie in Australië

Verstappen werkt drukke 3e vrije training in Australië af, Leclerc klokt de snelste tijd

Alles wat je moet weten om mee te kunnen praten over F1 op Zandvoort komend weekend

Hoe laat begint F1 op Spa? En alles over de GP van België 2024

Norris de snelste bij 2e vrije training voor GP van Hongarije 2024, Leclerc crasht hard

Hoe laat begint F1 op de Hungaroring? En alles over de GP van Hongarije 2024

Hoe laat begint F1 op Silverstone? En alles over de GP van Groot-Brittannië 2024

Hoe laat begint F1 op de Red Bull Ring? En alles over de GP van Oostenrijk 2024

Dit is de auto van de zaak van Max Verstappen, de nieuwe Red Bull RB21

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)

Enorme boetes voor schelden in de Formule 1: dit zijn de bedragen
