Het Romeinse geboefte was niet alleen in de tijd van de Galliërs erg gewiekst. In de jaren zestig had de politie in Rome een flinke kluif aan het bijhouden van criminelen. Daarom vervingen ze hun Alfa 1900’s door Alfa Giulia 1600’s, maar zelfs dat was niet genoeg. De officiers vroegen daarom aan politieman Armando Spatafora wat er nodig was om de boeven bij te houden. ‘Wat kan er beter zijn dan een Ferrari?’ was zijn antwoord.

Zo werd deze Ferrari 250 GTE Series II uit 1962 aangesteld als hulpmiddel voor de politie. Vier politieagenten werden naar Maranello gestuurd voor een hoge-snelheidstraining en zes jaar lang werd de Ferrari ingezet door de Polizia. De Ferrari 250 GTE was de eerste 2+2 van het Italiaanse merk ooit. De wielbasis is langer en de auto is breder dan andere 250’s. Voorin lag nog wel de Colombo V12 (3,0 liter, 240 pk).

De Ferrari 250 GTE-politieauto bleef in goede staat

De zwarte Ferrari 250 GTE-politieauto ging regelmatig terug naar Maranello om eventuele schrammen bij te laten punten. Toen de zwarte Ferrari in 1968 met pensioen ging, was hij nog in uitstekende staat. In 1972 werd hij in een veiling van het leger verkocht. In 2015 wisselde de sleutels wederom van hand en de nieuwe eigenaar bracht de auto naar het Pebble Beach Concours d’Elegance in 2016.

De Ferrari 250 GTE-politieauto is de enige auto in privébezit die mag rijden met Squadra Volante-bestickering en met sirenes en blauwe lampen. Het chassis, de motor, de transmissie en de achteras zijn allemaal origineel, wat best opmerkelijk is na het zware leven van de Ferrari. In tegenstelling tot moderne politie-supercars werd deze Ferrari écht ingezet bij achtervolgingen.

Hebben? Girardo & Co verkoopt de auto voor een niet openbaar gemaakt bedrag.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)