Als je een pistool tegen ons hoofd zet en ons vraagt één BMW M3 te kiezen om de rest van ons leven in te rijden, dan hopen we dat we niet té veel grove grappen hebben gemaakt in ons leven. Al schijnt het wel lekker warm te zijn, daar beneden. Want oef, wat is het lastig kiezen uit alle generaties BMW M3. De ene klinkt net wat goddelijker, de andere ziet er beter uit en die daarna is gewoon veel sneller. Misschien toch de BMW M3 E46 CSL? Kies zelf maar: dit zijn alle generaties BMW M3.

1986–1992 BMW M3 (E30)

Hoe ontstond de M3 eigenlijk? De eerste aanleiding was dat de toenmalige CEO van BMW, Eberhard von Kuenheim, de 3-serie wat sportiever wilde maken; motor-upgrade, bumpertje hier, spoilertje daar. Zeven jaar eerder werd dat al gedaan met de 5-serie (M535i), dus de kennis hadden ze in huis. Plus: BMW wilde meedoen in het DTM, en om aan de reglementen van dat kampioenschap te voldoen, moesten zij 5.000 exemplaren van die auto voor de weg maken. Homologatie-speciaaltjes, dus. De raceauto’s moesten namelijk gebaseerd zijn op bestaande straatauto’s. Zo werd de M3 geboren. Het was een immens succes: tussen 1986 en 1992 gingen er 17.970 exemplaren over de toonbank. Bouwjaren: 1986 – 1992 Motorinhoud: 2.302 cc Motortype: viercilinder Vermogen: 195 pk @ 6.750 tpm Koppel: 230 Nm @ 4.750 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 6,9 s Topsnelheid: 230 km/u Leeggewicht: 1.200 kg

1993–1999 BMW M3 (E36)

Het was BMW wel duidelijk geworden dat ze de juiste snaar hadden geraakt. In 1993 werd de E30 M3 opgevolgd door de E36 M3. Het was een fijn monstertje met een nog veel fijner geluid; de viercilinder werd uitgezwaaid, de schreeuwende zescilinder verwelkomd. Op het moment van introductie was het de meeste krachtige ongeblazen motor die er te krijgen was: 102 pk per liter. De E36-generatie was meer gericht op comfort dan de E30-generatie. BMW bouwde 71,242 stuks van deze generatie M3 (sedans en cabrio’s). Bouwjaren: 1993 – 1999 Motorinhoud: 2.990 cc Motortype: zescilinder Vermogen: 286 pk @ 7.000 tpm Koppel: 320 Nm @ 3.600 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 6,0 s Topsnelheid: 250 km/u Leeggewicht: 1.420 kg

2000–2006 BMW M3 (E46)

Goed, de E30 was spartaans, de E36 meer comfortabel. De BMW M3 E46 snoept van twee walletjes. Het sportieve karakter van de E30 was weer terug en tegelijkertijd bleef de luxe behouden. In de tijd van de E46 werden allerlei coole uitvoeringen geïntroduceerd. Onze favoriet vraag je? De CSL. Deze was zo populair dat alle 1.383 exemplaren binnen een maand waren uitverkocht. Het was geen commercieel speciaaltje met weinig om het lijf: de M3 CSL deed 7 minuten en 50 seconden over een rondje Nürburgring. BMW flirtte nog even met het idee van een BMW M3 Touring. Maar helaas besloot BMW dat speelveld open te laten voor Audi en Mercedes. Eeuwig zonde. Bouwjaren: 2000 – 2006 Motorinhoud: 3.246 cc Motortype: zescilinder Vermogen: 343 pk @ 7.900 tpm Koppel: 365 Nm @ 4.900 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 5,2 s Topsnelheid: 250 km/u Leeggewicht: 1.470 kg

2007-2013 BMW M3 (E90/E92/E93)

De vierde generatie M3 werd tijdens de Autosalon van Genève in 2007 onthuld. Onder de motorkap kwamen er twee cilinders bij en dat resulteerde in een 4,0-liter V8-motor. Van alle generaties van de BMW M3 is dit de enige met acht cilinders. Hij was wat aan de zware kant, maar ach, met 426 paardenkrachten werd dat ruimschoots gecompenseerd. BMW bouwde in een malle bui een heuse pick-up van de M3, zoals ze dat eerder ook deden met de E30. Gelukkig kwam hier geen productieversie van. Met de E92 komt een eind aan de E-generatie – BMW sluit af met een opvallend oranje exemplaar. Bouwjaren: 2007 – 2013 Motorinhoud: 3.999 cc Motortype: V8 Vermogen: 420 pk @ 8.300 tpm Koppel: 400 Nm @ 3.900 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 4,8 s Topsnelheid: 250 km/u Leeggewicht: 1.555 kg

2015–2018 BMW M3 (F80)

Een nieuw tijdperk voor de M3 brak aan toen de F-generatie begon. De BMW M3 Coupé ging verder als BMW M4 en de legendarische M3-badge plakte BMW voortaan alleen op de sedan. De twee ontliepen elkaar weinig qua prestaties. Na het korte uitstapje naar achtcilinders, kwam BMW terug met een zescilinder. Twee turbo’s werden als introducées naar het feestje onder de motorkap meegenomen; hij beschikt over 437 pk, 550 Nm en een acceleratietijd van 4,1 seconden. Bouwjaren: 2015 – 2018 Motorinhoud: 2.979 cc Motortype: zescilinder biturbo Vermogen: 431 pk @ 5.500 tpm Koppel: 550 Nm @ 1.850 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 4,1 s Topsnelheid: 250 km/u Leeggewicht: 1.635 kg

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)