
Je op één na favoriete snelle stationwagen is terug; de nieuwe Audi RS 4 Avant is officieel onthuld. Hij krijgt – niet geheel verrassend – dezelfde motor als de RS 5, met dezelfde specificaties.
Dat betekent dat de 2,9-liter biturbo V6 450 pk en 600 Nm naar alle wielen smijt. Daarmee schiet de familie-bangmaker in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Je kinderen mogen stoppen met gillen bij 250 km/u. Voor de kinderhater is er het optionele RS Dynamic Package, waarmee je 30 km/u sneller mag van de begrenzer.
Schakelen neemt de achttrapsautomaat voor je uit handen. Een sportdifferentieel achter is optioneel. De nieuwe Audi RS 4 Avant is 70 kilo lichter dan zijn voorganger een weegt nu 1.790 kilo.
Inspiratie
De nieuwe Audi RS 4 Avant zit vol knipogen naar het verleden. Audi Sport GmbH liet zich inspireren door de iconische Audi 90 Quattro IMSA GTO-racer voor de agressieve bodykit. De enorme luchtinlaten zijn hier een goed voorbeeld van. De wielkasten staan 30 millimeter meer naar buiten.
Daarnaast haalt het merk de kleur Nogaro-blauw uit het archief; deze was leverbaar op de eerste RS 4 uit 1999. Lekker old school. Standaard staat de Avant op 19 inch en optioneel schroeft Audi er 20-inch spul onder. De nieuwe Audi RS 4 Avant wordt begin 2018 in Nederland verwacht. De prijzen worden in de aanloop naar de marktlancering bekend gemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Autodief vergeet achterbank te checken en neemt slapende passagier mee

Kooptip: Nieuwe Audi RS 4 (B7)

Boete voor kinderen in kofferbak in Spanje

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Audi RS 4 vliegt bandenstapel in op kartbaan

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

De Audi RS Q e-tron heeft een DTM-benzinemotor en Formule E-elektromotoren

Audi R8 verliest een wiel op de Nürburgring, maar rijdt gewoon door

Kooptip: Nieuwe Audi RS 4 (B7)

Kooptip: VW Transporter RST5 met V8 uit RS 4

Boete voor kinderen in kofferbak in Spanje

Audi RS 4 vliegt bandenstapel in op kartbaan

Audi door het stof om deze vreselijke afbeelding

HGP Audi RS 4 is een gekrompen RS 6

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

Toyota Land Cruiser: gloednieuwe bejaarde

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

De grille bij de BMW 3-serie facelift blijft binnen proporties

BMW M3-rijder vermaakt publiek bij bekendste bocht van de Nürburgring

Gasten bouwen rupsbanden op een Tesla Model 3

Audi A4 stuitert over de snelweg achter sleepauto aan

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

Volgende week is benzine in Duitsland 50 cent goedkoper dan bij ons

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

Deze Chevrolet Bel Air heeft 650 pk uit een moderne V8 en moet 333.000 euro kosten

Volgende week is benzine in Duitsland 50 cent goedkoper dan bij ons

De eerste elektrische Lamborghini komt eind dit decennium

Rolls-Royce onthult exclusieve Boat Tail

Een pk-limiet voor nieuwe auto’s? Dat kon best eens een heel goed idee zijn

Reacties