
We blijven erbij: vroeger waren bijnamen van raceauto’s beter. Toen had je nog het Rode Varkentje van Porsche en de Batmobile van BMW. En wat dacht je van de Breadvan – het broodbusje? Nederlandse ontwerper Niels van Roij doet oude tijden herleven en heeft in opdracht van een klant een nieuwe Breadvan gebouwd. Zijn missie was om de ‘iconische raceauto te vertalen naar een modern auto-ontwerp’. Je mag de Breadvan Hommage gerust een Ferrari 550 Shooting Brake noemen. Carrosseriebouwer Bas van Roomen verlengde de daklijn van de Ferrari en ook de neus werd grondig onder handen genomen.
De Breadvan Hommage is geen Ferrari
Oplettende kijkers zien twee dingen: er staat nergens een Ferrari-logo en achterop zit een dikke sticker van Fanatec. Dat zit zo: Ferrari leerde van di mama nooit om lief te delen. Iedereen die met het Ferrari-merk aan de haal gaat, kan een brief verwachten van de advocaten uit Modena. Dit Nederlandse project is zogenaamd dus niet op basis van een Ferrari 550 Maranello, maar op basis van ‘een Italiaanse V12 gran turismo coupé’. In het volledige persbericht van 1.500 woorden over deze Ferrari Breadvan Hommage wordt het Italiaanse merk niet één keer genoemd. De Fanatec-sticker is eenvoudig uit te leggen. De fabrikant van mooie simrace-stuurtjes is de eigenaar van de Breadvan Hommage.
De bouw van de Ferrari Breadvan Hommage
Het project begint bij Niels van Roij altijd met een flinke lading snelle schetsen. Aan de hand van deze schetsen kiezen Niels en de klant de richting die het ontwerp op moet. Uiteindelijk volgt er dan een definitieve schets. Dat is het moment dat de Ferrari 550 Maranello de werkplaats in gaat en ontleed wordt. De boetseerklei wordt op een metalen frame op de basisauto aangebracht. Wanneer de kleivorm goed is, gaat de metaalbewerker aan de slag. Ook het volledige interieur is onder handen genomen met koolstofvezel, alcantara en aluminium. Het ‘che importa’ dat je op de teller ziet, is Italiaans voor ‘wie kan het schelen’.
De oorspronkelijke Breadvan uit 1962
De originele broodjesbus kwam tot stand toen coureur Graaf Volpi di Misurata een streepje voor wilde hebben op de andere Ferrari 250 GT SWB’s. Hij ging met zijn 250 naar ingenieur Giotto Bizzarrini met de opdracht om de auto lichter en sneller te maken. Het resultaat was de Ferrari 250 GT SWB ‘Breadvan’. De motor lag verder naar achteren en lager in de carrosserie dankzij een dry-sump systeem. De langere daklijn, waar de auto zijn naam aan dankt, zorgde voor minder luchtweerstand.
De aanpassingen wierpen hun vruchten af: tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1962 was de Breadvan goed onderweg naar de overwinning. Helaas moest de auto afhaken vanwege problemen met de aandrijflijn. Hierna won de Ferrari nog wat losse races, maar hij kon nooit de legendarische Le Mans-titel binnenslepen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Breadvan Hommage is een Ferrari 550 Shooting Brake”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ferrari F550 met Nissan-motor klinkt goed

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

Niels van Roij Breadvan Hommage: de eerste schetsen

Ferrari 550 Maranello ’Breadvan’ komt uit een Nederlandse pen

Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Nederlander werkt aan Ferrari Testarossa met targadak

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Kooptip: De Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake

Range Rover Adventum Coupe komt van Nederlandse bodem

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Niks mis mee! Handig boodschappen autootje !
Net een lijkwagen