
We blijven erbij: vroeger waren bijnamen van raceauto’s beter. Toen had je nog het Rode Varkentje van Porsche en de Batmobile van BMW. En wat dacht je van de Breadvan – het broodbusje? Nederlandse ontwerper Niels van Roij doet oude tijden herleven en heeft in opdracht van een klant een nieuwe Breadvan gebouwd. Zijn missie was om de ‘iconische raceauto te vertalen naar een modern auto-ontwerp’. Je mag de Breadvan Hommage gerust een Ferrari 550 Shooting Brake noemen. Carrosseriebouwer Bas van Roomen verlengde de daklijn van de Ferrari en ook de neus werd grondig onder handen genomen.
De Breadvan Hommage is geen Ferrari
Oplettende kijkers zien twee dingen: er staat nergens een Ferrari-logo en achterop zit een dikke sticker van Fanatec. Dat zit zo: Ferrari leerde van di mama nooit om lief te delen. Iedereen die met het Ferrari-merk aan de haal gaat, kan een brief verwachten van de advocaten uit Modena. Dit Nederlandse project is zogenaamd dus niet op basis van een Ferrari 550 Maranello, maar op basis van ‘een Italiaanse V12 gran turismo coupé’. In het volledige persbericht van 1.500 woorden over deze Ferrari Breadvan Hommage wordt het Italiaanse merk niet één keer genoemd. De Fanatec-sticker is eenvoudig uit te leggen. De fabrikant van mooie simrace-stuurtjes is de eigenaar van de Breadvan Hommage.
De bouw van de Ferrari Breadvan Hommage
Het project begint bij Niels van Roij altijd met een flinke lading snelle schetsen. Aan de hand van deze schetsen kiezen Niels en de klant de richting die het ontwerp op moet. Uiteindelijk volgt er dan een definitieve schets. Dat is het moment dat de Ferrari 550 Maranello de werkplaats in gaat en ontleed wordt. De boetseerklei wordt op een metalen frame op de basisauto aangebracht. Wanneer de kleivorm goed is, gaat de metaalbewerker aan de slag. Ook het volledige interieur is onder handen genomen met koolstofvezel, alcantara en aluminium. Het ‘che importa’ dat je op de teller ziet, is Italiaans voor ‘wie kan het schelen’.
De oorspronkelijke Breadvan uit 1962
De originele broodjesbus kwam tot stand toen coureur Graaf Volpi di Misurata een streepje voor wilde hebben op de andere Ferrari 250 GT SWB’s. Hij ging met zijn 250 naar ingenieur Giotto Bizzarrini met de opdracht om de auto lichter en sneller te maken. Het resultaat was de Ferrari 250 GT SWB ‘Breadvan’. De motor lag verder naar achteren en lager in de carrosserie dankzij een dry-sump systeem. De langere daklijn, waar de auto zijn naam aan dankt, zorgde voor minder luchtweerstand.
De aanpassingen wierpen hun vruchten af: tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1962 was de Breadvan goed onderweg naar de overwinning. Helaas moest de auto afhaken vanwege problemen met de aandrijflijn. Hierna won de Ferrari nog wat losse races, maar hij kon nooit de legendarische Le Mans-titel binnenslepen.
2 reacties op “Breadvan Hommage is een Ferrari 550 Shooting Brake”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Ferrari F550 met Nissan-motor klinkt goed

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

Niels van Roij Breadvan Hommage: de eerste schetsen

Ferrari 550 Maranello ’Breadvan’ komt uit een Nederlandse pen

Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Nederlander werkt aan Ferrari Testarossa met targadak

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Kooptip: De Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake

Range Rover Adventum Coupe komt van Nederlandse bodem

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Niks mis mee! Handig boodschappen autootje !
Net een lijkwagen