
Met een volbloed raceauto met een kenteken naar het circuit rijden, daar een paar rondjes doen en weer terugrijden, dat klinkt als een bijzonder tof idee. En dat is het ook, maar na een paar keer heb je het echt wel gezien. Neem de Nürburgring. De heenweg is vaak goed te doen, maar je hebt al drie uur in een spijkerharde auto (vaak zonder airco) gezeten en mist daardoor eigenlijk al de scherpte om daarna volle bak rondes te knallen. Tegen de terugweg zie je eigenlijk min of meer op, want na een dag intensief sturen moet je dus weer in datzelfde zweterige hok terug naar huis. Als alles heel is gebleven, tenminste.
Nee, als je de ruimte (fysiek en budgettair) hebt, dan kun je het beste een raceauto op een trailer zetten en daarmee richting het circuit rijden. Laat tuner Manhart nou nét een leuk aanbod voor je hebben. Je kijkt naar de Manhart MHX5 800 en de MH4 GTR. De eerste is een BMW X5 M Competition met nieuwe turbo’s en nieuwe software, waardoor het vermogen stijgt naar 823 pk en het koppel naar 1.080 Nm. Dit alles om van het ding een zo goed mogelijke trekauto te maken, uiteraard. De auto op de trailer is een omgebouwde BMW M4 waarbij Manhart flink aan de haal ging met de zes-in-lijn-motor. De nieuwe cijfers zijn 708 pk en 980 Nm. Het enige wat nog ontbreekt, is een rolkooi.
Anders is er nog een M2 CS
Als de omgebouwde BMW M4 nog te heftig is, dan heeft Manhart nog de MH2 GTR in de aanbieding. Dit is een omgebouwde BMW M2 CS, maar dan met 612 pk en 850 Nm. In alle gevallen meer dan genoeg om nette tijden op de Nordschleife neer te zetten. De auto’s op de foto’s zijn allemaal te koop. De Manhart MHX5 kost 199.540 euro, de MH4 GTR kost 179.209 euro en de MH2 GTR moet 149.000 euro opbrengen. Dat is allemaal nog zonder de Nederlandse belastingen. Dan is nog de vraag: laat je ze allemaal in de BMW M-kleuren uitvoeren, of juist allemaal in de goud-met-zwarte kleurstelling? Want je circuitbeestje en trekauto moeten uiteraard wel matchen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De BMW X5 M en X6 M zijn nu mild-hybrides (maar wel met een V8)

BMW X5 M Competition op grijs kenteken scheelt een lieve duit

BMW X5 M en X6 M, ook als Competition

BMW X5 M: driftig dromen

Zoveel slechter presteren winterbanden in de zomer

Kooptip: BMW M4 van Diego Maradona

Koolstofvezel BMW M4 is op weg naar Nederland

Dit doen 36 rondes Nürburgring met je auto

BMW M4 met biturbo V8 uit de M5

BMW M4 vliegt rechtdoor over rotonde

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate
