
Met een volbloed raceauto met een kenteken naar het circuit rijden, daar een paar rondjes doen en weer terugrijden, dat klinkt als een bijzonder tof idee. En dat is het ook, maar na een paar keer heb je het echt wel gezien. Neem de Nürburgring. De heenweg is vaak goed te doen, maar je hebt al drie uur in een spijkerharde auto (vaak zonder airco) gezeten en mist daardoor eigenlijk al de scherpte om daarna volle bak rondes te knallen. Tegen de terugweg zie je eigenlijk min of meer op, want na een dag intensief sturen moet je dus weer in datzelfde zweterige hok terug naar huis. Als alles heel is gebleven, tenminste.
Nee, als je de ruimte (fysiek en budgettair) hebt, dan kun je het beste een raceauto op een trailer zetten en daarmee richting het circuit rijden. Laat tuner Manhart nou nét een leuk aanbod voor je hebben. Je kijkt naar de Manhart MHX5 800 en de MH4 GTR. De eerste is een BMW X5 M Competition met nieuwe turbo’s en nieuwe software, waardoor het vermogen stijgt naar 823 pk en het koppel naar 1.080 Nm. Dit alles om van het ding een zo goed mogelijke trekauto te maken, uiteraard. De auto op de trailer is een omgebouwde BMW M4 waarbij Manhart flink aan de haal ging met de zes-in-lijn-motor. De nieuwe cijfers zijn 708 pk en 980 Nm. Het enige wat nog ontbreekt, is een rolkooi.
Anders is er nog een M2 CS
Als de omgebouwde BMW M4 nog te heftig is, dan heeft Manhart nog de MH2 GTR in de aanbieding. Dit is een omgebouwde BMW M2 CS, maar dan met 612 pk en 850 Nm. In alle gevallen meer dan genoeg om nette tijden op de Nordschleife neer te zetten. De auto’s op de foto’s zijn allemaal te koop. De Manhart MHX5 kost 199.540 euro, de MH4 GTR kost 179.209 euro en de MH2 GTR moet 149.000 euro opbrengen. Dat is allemaal nog zonder de Nederlandse belastingen. Dan is nog de vraag: laat je ze allemaal in de BMW M-kleuren uitvoeren, of juist allemaal in de goud-met-zwarte kleurstelling? Want je circuitbeestje en trekauto moeten uiteraard wel matchen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze dikke BMW heeft geen M Sportpakket en eigenlijk is dat mooier ook

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

De nieuwe gepantserde BMW X5 met V8 van de politie houdt kogels van een AK-47 tegen

Veel vijanden? BMW bouwt een nieuwe gepantserde X5

BMW iX5 Hydrogen review: Hoe rijdt de waterstofauto van BMW?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

De BMW X5 M en X6 M zijn nu mild-hybrides (maar wel met een V8)

BMW X5 M Competition op grijs kenteken scheelt een lieve duit

BMW X5 M en X6 M, ook als Competition

BMW X5 M: driftig dromen

Zoveel slechter presteren winterbanden in de zomer

Kooptip: BMW M4 van Diego Maradona

Koolstofvezel BMW M4 is op weg naar Nederland

Dit doen 36 rondes Nürburgring met je auto

BMW M4 met biturbo V8 uit de M5

BMW M4 vliegt rechtdoor over rotonde

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
