Alles aan de Ferrari 488 Pista schreeuwt ‘wij zijn beter dan de Porsche 911 GT2 RS’. In alle opzichten troeft hij de GT2 af, al is het maar net. Hij is 20 pk en 20 Nm sterker dan de GT2 RS. Hij is bovendien 90 kilo lichter. De topsnelheid van de Porsche is 340 km/u en die van de Ferrari is ‘sneller dan 340 km/u’. De motorinhoud: 3,9 in plaats van 3,8 liter. In potentie zou de 488 Pista dus sneller kunnen zijn dan de Nürburgring-recordhouder.
Maar gaat de Ferrari 488 Pista een Nürburgringrecord neerzetten? Chief Technical Officer bij Ferrari en ex-Porsche-meneer Michael Leiter vertelde ons een jaar geleden: ‘Wij communiceren nooit rondetijden [voor onze auto’s]. Voor mij is de Nürburgring een technisch doel of een bouwkundig doel. Als je snel bent op de ‘Ring, is je auto meestal goed voor op de weg omdat je een setup nodig hebt die minder hard is dan een racesetup.’
‘Maar, er zijn veel dingen die invloed hebben. Veel variabelen waarmee je kunt spelen voor een ronderecord. Daar hou ik niet van. De rondetijd is een interne doelstelling. Ik denk niet aan het breken van records’, vult hij aan. Lang antwoord kort: Nee, waarschijnlijk gat de Ferrari 488 Pista géén Nürburgringrecord neerzetten. Hopelijk stapt er straks een dappere klant naar voren die met zijn Ferrari 488 Pista de Groene Hel durft te betreden en een goede tijd neerzet. Gewoon, voor het idee.
Reacties