Op de redactie beginnen we eigenlijk elke werkdag met een relaas over hoe we zojuist iets verschrikkelijks hebben meegemaakt. Want als je in de spits rijdt, kom je het meest belachelijke weggedrag tegen. En zie je zaken waarvoor iemand wat ons betreft meteen zijn of haar rijbewijs zou moeten inleveren. Het is immers al druk genoeg op onze wegen – jij hebt toch ook geen tijd voor mensen die het verkeer niet snappen?

Geen richting aangeven op rotonde

Dit is er een die bij iedereen het bloed onder de nagels vandaan haalt. Je nadert een rotonde en mindert snelheid. Je spot een tegenligger die net iets eerder de rotonde op rijdt dan jij. Dan vraag je je als volleerd automobilist natuurlijk af: gaat ie rechtsaf, rechtdoor, of toch linksaf? In dat laatste geval moet je immers even je snelheid aanpassen om hem netjes voorrang te verlenen.

De tegenligger rijdt de eerste afslag voorbij en zet vervolgens geen knipperlicht aan. Ah, dat betekent dat hij op de rotonde blijft. Hij slaat dus linksaf en zal jouw pad kruisen. Met schitterende timing rem je af tot bijna-stilstand.

Maar dan: de snoodaard verlaat zomaar vroegtijdig de rotonde. Hij gaat doodleuk alsnog rechtdoor. En omdat hij geen richting wilde aangeven, sta jij nu bijna stil. Voor niks. Daar gaan weer een paar micrometer van je remblokken en zeker vijf seconden van je kostbare tijd.

Hup: rijbewijs inleveren

Dit is dus een typisch gevalletje rijbewijs inleveren. Sorry, maar we moeten streng zijn. Iemand die te beroerd is om zijn medeweggebruikers fatsoenlijk te informeren over zijn intenties, hoort niet thuis in het verkeer. Hij mag blij zijn dat we niet van de politie zijn, want we zouden hem staande houden, stevig berispen en zijn rijbewijs ter plekke doormidden knippen.

Misschien kunnen dit soort mensen voortaan beter gaan fietsen. Hoewel: dan hebben we nog steeds een probleem als we ze op een rotonde tegenkomen, want ze zijn vast ook te lui om een arm uit te steken. Lopen dan? Hmm, net zo lastig. Mogen we een algeheel rotonde-straatverbod voorstellen?

Advertentie

Reacties

  • DJ Bert says at 16 maart 2019:

    Ik zie niet dat een rotonde als rechte weg. Je veranderd toch van richting. Het knipperlicht gebruiken zou een verplichting moeten zijn ongeacht de richting waar je heen gaat. Rondjes draaien op een rotonde wat ik regelmatig zie moet wel zwaarder bestraft worden.
    Geef je op de juiste manier richting aan, vloeit het verkeer ook door en zijn er minder lange wachttijden of filevormingen bij rotondes en natuurlijk minder geërger door medeverkeersdeelnemers.

    Reply
  • Herb. says at 8 maart 2019:

    Verkeersregel. Als je op een rotonde rijdt moet je verplicht richting aangeven als je de rotonde verlaat. Een rotonde wordt beschouwd als een rechte weg.

    Reply
  • BULL says at 8 maart 2019:

    Wat een onzin artikel. Oké vervelend maar even serieus waarom zo extreem met het inleveren van je rijbewijs voor zo iets kleins. Er zijn wel ergere dingen die zich op de weg afspelen (zeer gevaarlijk) en zelfs daarvoor hoef je geen rijbewijs in te leveren. Waarom moeten mensen (zoals die dit artikel schrijven) zo overdrijven. Er zijn al genoeg strenge maatregelen die genomen worden. Get a life

    Reply
  • Flippie says at 7 maart 2019:

    Theorie valt bij iedere weggebruiker weg zodra het examen behaald is.

    Er zijn namelijk meerdere momenten van richting aangeven op een rotonde.

    1. Eerste afslag (rechtsaf), voor het oprijden van de rotonde richting aangeven naar rechts.

    2. Tweede afslag (rechtdoor), geen richting aangeven bij oprijden van de rotonde. Pas richting naar rechts aangeven na eerste afslag.

    3. Derde afslag (linksaf), voor het oprijden van de rotonde richting aangeven naar links. Eerste en tweede afslag voorbij rijden en richting aangeven naar rechts.

    Het stomme is eigenlijk dat het algemene verkeersinzicht heel laag is. Snel een verkeerssituatie kunnen lezen is wat voor veel weggebruikers nog heel moeilijk schijnt te zijn hellaas.

    • martin says at 11 december 2021:

      Volgens de wettelijke bepaling is een rotonde een doorgaande weg. Dit betekend feitelijk dat je alleen verplicht bent richting aan te geven wanneer je de rotonde verlaat. Op een ‘gewone” weg geef je immers ook geen richting aan wanneer deze weg een bocht maakt, dus feitelijk hoef je ook geen richting aan te geven wanneer je op de rotonde blijft rijden.
      Dus in zoverre ga ik voor punt 1 van Flippie mee. Ga je voor de eerste afslag van de rotonde, dan geef je direct (dus bij het naderen van de rotonde) richting aan naar rechts.
      Voor het 2e punt ben ik het gedeeltelijk eens: Wil je de 2e afslag nemen, dan geef je direct na de 1e afslag richting aan naar rechts. Je wil immers de rotonde gaan verlaten. Maar detail is hier dat je (niet altijd) weet of kan zien dat de 2e afslag rechtdoor is. Het is namelijk geen definitie dat een rotonde 4 aansluitende wegen heeft (en dan ook nog in een kruis opgesteld). Het kunnen er net zo goed 3 zijn en ook meer dan 4 komt regelmatig voor. Je kan dan dus niet meer spreken van een algemeen iets als “rechtdoor”.
      Ga ik er van uit dat een rotonde 4 aansluitende wegen heeft en je wil bij het nadere van de rotonde kenbaar maken dat je de 3e afslag wil nemen, dan zou de regel eigenlijk kunnen zijn: bij naderen rotonde richting aangeven naar links, na het passeren van de eerste afslag richting aanwijzer uit en na het passeren van de 2 afslag richting aangeven naar rechts. En nogmaals, alleen deze laatste stap is verplicht (richting aangeven bij het verlaten van de rotonde).
      Punt dat ik wil maken, is:
      1) bij het verlaten van de rotonde ben je verplicht richting aan te geven (richting aangeven naar rechts);
      2) wanneer je dus GEEN richting aangeeft, blijf je de doorgaande weg (rotonde) vervolgen.
      3) het aangeven van richting naar links, naderend en op de rotonde, zorgt dus eigenlijk voor meer verwarring dan dat het duidelijkheid geeft. Het is namelijk niet duidelijk wat de betreffende bestuurder van plan is. Zeker niet wanneer de rotonde meerdere rijbanen heeft of wanneer niet alle aansluitende wegen goed overzichtelijk zijn.

      Reply
    • C.J says at 10 maart 2019:

      Rotonde is een rechte weg met alleen afslagen naar rechts. Links richting aangeven is overbodig en staat niet in de WVW.

      Reply
    Reply
  • linda says at 7 maart 2019:

    nou volgens mij is als je de rotonde op bent richting naar links moet aan houden en pas wanneer je de rotonde wilt verlaten richting naar rechts aangeven wel tijdig uiteraard

    Reply
  • Hans peter says at 26 februari 2019:

    Een rotonde is een op zich staande weg, dus voor het verlaten van de rotonde richting aangeven!

    Reply
  • Jan says at 26 februari 2019:

    Jullie moeten niet zo moeilijk doen. Gewoon altijd ( of het nu wel of niet moet) richting aangeven, Zo kunnen we elkaar tenminste helpen in het verkeer

    Reply
  • Ruud says at 26 februari 2019:

    Volgens mij moet je als je pas de weg verlaat waar je op zit dus ook op een rotonde je richtingwijzer gebruiken en niet eerder.

    Reply
  • Kelly says at 26 februari 2019:

    Dat ze dan de rotondes maken zoals in nl 2 delen om op te rijden met blokken er tussen de middenste rijvakken zijn voor de verst gelegen afslagen de buitenste de kortste

    Reply
  • Timovanseggelen says at 26 februari 2019:

    Moet gewoon niet zo zijken weer 5 sec minder nou als die zo belangrijk zijn ga een minder druk leven lijden iedereen kan zoiets ooit vergeten. Egt ga iets nuttigs doen

    Reply
  • Arne says at 26 februari 2019:

    Als men een retonde naderd op een twee vaksweg en de bestuurder rijd enorm traag bv een bejaarde en hij moet naar links dan kan dit verkeerd begrepen worden als men denk dat die bestuurder naar het tweede vak gaat daardoor ontstaan er ongevallen

    Reply
  • Robert says at 25 februari 2019:

    Rechtdoorgaan op de rotonde is ook wel de lastigste. Bij het naderen van de rotonde kun je niks aangeven. Pas als je de eerste afslag van de rotonde voorbij bent kun je richting aangeven, maar dan ziet tegemoetkomend verkeer voornamelijk de linkerkant van de auto en dus vaak het rechter knipperlicht niet of te laat.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie