
‘De indrukwekkendste auto waar ik ooit in wedstrijdverband in heb gereden.’ Nogal boud gesteld, als je het ons vraagt. Maar als je vervolgens hoort dat het de woorden zijn van een man die de afgelopen jaren semi-dagelijks in een Porsche 919 Hybrid LMP1-auto reed en dat het ging om een machine die in minder dan negen maanden in elkaar werd geknutseld, dan spits je de oren wel even.
Ja, Romain Dumas, die in de Porsche twee keer Le Mans won, sprak die woorden over de Volkswagen ID R Pikes Peak. Waarom? Waardoor is hij zo bijzonder? Het antwoord daarop begint met het evenement waar hij aan meedeed. De Pikes Peak-heuvelklim in Colorado is met niets te vergelijken.
Bij de meeste andere races wordt geprobeerd om het zo spannend mogelijk te maken door de deelnemers bij elkaar in de buurt te houden, vaak ten koste van de onbevangenheid en innovatie. De Pikes Peak Unlimited-klasse is anders, de regels zijn, eh… ongelimiteerd. En dat geldt ook voor het evenement zelf: een 20 kilometer lang parcours met 156 bochten dat begint op alpentophoogte, en dan nog eens een mijl omhoog klimt.
De Raceauto van het Jaar 2018 werd daarvoor gebouwd
Speciaal hiervoor bouwde VW ’s werelds snelste heuvelklimauto. Op elektriciteit: niet alleen om zuurstoftekort te voorkomen, maar ook om onmiddellijk het koppel ter beschikking te hebben dat nodig is voor een acceleratie van teleportatieniveau. 670 pk, 1.100 kilo inclusief Romain, en in staat om vanuit stilstand in 3,7 seconden naar 160 km/u te gaan.
Uiterst zorgvuldig ontworpen en uitgevoerd, met vleugels die de brede slicks aan het wegdek doen kleven en remenergie die wordt hergebruikt. Hij is dusdanig compleet en geperfectioneerd dat de ID R voortaan hét grote voorbeeld is voor succes op Pikes Peak. Het is moeilijk voorstelbaar dat een verbrandingsmotor ooit nog eens het podium zal halen.
De auto en het evenement lijken voor elkaar gemaakt, waardoor je je afvraagt of de wedstrijd nu speciaal voor de auto werd ontworpen, of de auto voor de wedstrijd. Als je bedenkt dat de Pikes Peak al sinds 1919 bestaat en de ID R pas 250 dagen voor de editie van dit jaar het licht zag, dan is het antwoord duidelijk.
Conclusie? Hij is zozeer op zijn taak berekend dat hij TopGears titel Raceauto van het Jaar ten volle verdient.
Meer van TopGear


Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
