
‘De indrukwekkendste auto waar ik ooit in wedstrijdverband in heb gereden.’ Nogal boud gesteld, als je het ons vraagt. Maar als je vervolgens hoort dat het de woorden zijn van een man die de afgelopen jaren semi-dagelijks in een Porsche 919 Hybrid LMP1-auto reed en dat het ging om een machine die in minder dan negen maanden in elkaar werd geknutseld, dan spits je de oren wel even.
Ja, Romain Dumas, die in de Porsche twee keer Le Mans won, sprak die woorden over de Volkswagen ID R Pikes Peak. Waarom? Waardoor is hij zo bijzonder? Het antwoord daarop begint met het evenement waar hij aan meedeed. De Pikes Peak-heuvelklim in Colorado is met niets te vergelijken.
Bij de meeste andere races wordt geprobeerd om het zo spannend mogelijk te maken door de deelnemers bij elkaar in de buurt te houden, vaak ten koste van de onbevangenheid en innovatie. De Pikes Peak Unlimited-klasse is anders, de regels zijn, eh… ongelimiteerd. En dat geldt ook voor het evenement zelf: een 20 kilometer lang parcours met 156 bochten dat begint op alpentophoogte, en dan nog eens een mijl omhoog klimt.
De Raceauto van het Jaar 2018 werd daarvoor gebouwd
Speciaal hiervoor bouwde VW ’s werelds snelste heuvelklimauto. Op elektriciteit: niet alleen om zuurstoftekort te voorkomen, maar ook om onmiddellijk het koppel ter beschikking te hebben dat nodig is voor een acceleratie van teleportatieniveau. 670 pk, 1.100 kilo inclusief Romain, en in staat om vanuit stilstand in 3,7 seconden naar 160 km/u te gaan.
Uiterst zorgvuldig ontworpen en uitgevoerd, met vleugels die de brede slicks aan het wegdek doen kleven en remenergie die wordt hergebruikt. Hij is dusdanig compleet en geperfectioneerd dat de ID R voortaan hét grote voorbeeld is voor succes op Pikes Peak. Het is moeilijk voorstelbaar dat een verbrandingsmotor ooit nog eens het podium zal halen.
De auto en het evenement lijken voor elkaar gemaakt, waardoor je je afvraagt of de wedstrijd nu speciaal voor de auto werd ontworpen, of de auto voor de wedstrijd. Als je bedenkt dat de Pikes Peak al sinds 1919 bestaat en de ID R pas 250 dagen voor de editie van dit jaar het licht zag, dan is het antwoord duidelijk.
Conclusie? Hij is zozeer op zijn taak berekend dat hij TopGears titel Raceauto van het Jaar ten volle verdient.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
