‘De indrukwekkendste auto waar ik ooit in wedstrijdverband in heb gereden.’ Nogal boud gesteld, als je het ons vraagt. Maar als je vervolgens hoort dat het de woorden zijn van een man die de afgelopen jaren semi-dagelijks in een Porsche 919 Hybrid LMP1-auto reed en dat het ging om een machine die in minder dan negen maanden in elkaar werd geknutseld, dan spits je de oren wel even.
Ja, Romain Dumas, die in de Porsche twee keer Le Mans won, sprak die woorden over de Volkswagen ID R Pikes Peak. Waarom? Waardoor is hij zo bijzonder? Het antwoord daarop begint met het evenement waar hij aan meedeed. De Pikes Peak-heuvelklim in Colorado is met niets te vergelijken.
Bij de meeste andere races wordt geprobeerd om het zo spannend mogelijk te maken door de deelnemers bij elkaar in de buurt te houden, vaak ten koste van de onbevangenheid en innovatie. De Pikes Peak Unlimited-klasse is anders, de regels zijn, eh… ongelimiteerd. En dat geldt ook voor het evenement zelf: een 20 kilometer lang parcours met 156 bochten dat begint op alpentophoogte, en dan nog eens een mijl omhoog klimt.
De Raceauto van het Jaar 2018 werd daarvoor gebouwd
Speciaal hiervoor bouwde VW ’s werelds snelste heuvelklimauto. Op elektriciteit: niet alleen om zuurstoftekort te voorkomen, maar ook om onmiddellijk het koppel ter beschikking te hebben dat nodig is voor een acceleratie van teleportatieniveau. 670 pk, 1.100 kilo inclusief Romain, en in staat om vanuit stilstand in 3,7 seconden naar 160 km/u te gaan.
Uiterst zorgvuldig ontworpen en uitgevoerd, met vleugels die de brede slicks aan het wegdek doen kleven en remenergie die wordt hergebruikt. Hij is dusdanig compleet en geperfectioneerd dat de ID R voortaan hét grote voorbeeld is voor succes op Pikes Peak. Het is moeilijk voorstelbaar dat een verbrandingsmotor ooit nog eens het podium zal halen.
De auto en het evenement lijken voor elkaar gemaakt, waardoor je je afvraagt of de wedstrijd nu speciaal voor de auto werd ontworpen, of de auto voor de wedstrijd. Als je bedenkt dat de Pikes Peak al sinds 1919 bestaat en de ID R pas 250 dagen voor de editie van dit jaar het licht zag, dan is het antwoord duidelijk.
Conclusie? Hij is zozeer op zijn taak berekend dat hij TopGears titel Raceauto van het Jaar ten volle verdient.
Reacties