
‘De indrukwekkendste auto waar ik ooit in wedstrijdverband in heb gereden.’ Nogal boud gesteld, als je het ons vraagt. Maar als je vervolgens hoort dat het de woorden zijn van een man die de afgelopen jaren semi-dagelijks in een Porsche 919 Hybrid LMP1-auto reed en dat het ging om een machine die in minder dan negen maanden in elkaar werd geknutseld, dan spits je de oren wel even.
Ja, Romain Dumas, die in de Porsche twee keer Le Mans won, sprak die woorden over de Volkswagen ID R Pikes Peak. Waarom? Waardoor is hij zo bijzonder? Het antwoord daarop begint met het evenement waar hij aan meedeed. De Pikes Peak-heuvelklim in Colorado is met niets te vergelijken.
Bij de meeste andere races wordt geprobeerd om het zo spannend mogelijk te maken door de deelnemers bij elkaar in de buurt te houden, vaak ten koste van de onbevangenheid en innovatie. De Pikes Peak Unlimited-klasse is anders, de regels zijn, eh… ongelimiteerd. En dat geldt ook voor het evenement zelf: een 20 kilometer lang parcours met 156 bochten dat begint op alpentophoogte, en dan nog eens een mijl omhoog klimt.
De Raceauto van het Jaar 2018 werd daarvoor gebouwd
Speciaal hiervoor bouwde VW ’s werelds snelste heuvelklimauto. Op elektriciteit: niet alleen om zuurstoftekort te voorkomen, maar ook om onmiddellijk het koppel ter beschikking te hebben dat nodig is voor een acceleratie van teleportatieniveau. 670 pk, 1.100 kilo inclusief Romain, en in staat om vanuit stilstand in 3,7 seconden naar 160 km/u te gaan.
Uiterst zorgvuldig ontworpen en uitgevoerd, met vleugels die de brede slicks aan het wegdek doen kleven en remenergie die wordt hergebruikt. Hij is dusdanig compleet en geperfectioneerd dat de ID R voortaan hét grote voorbeeld is voor succes op Pikes Peak. Het is moeilijk voorstelbaar dat een verbrandingsmotor ooit nog eens het podium zal halen.
De auto en het evenement lijken voor elkaar gemaakt, waardoor je je afvraagt of de wedstrijd nu speciaal voor de auto werd ontworpen, of de auto voor de wedstrijd. Als je bedenkt dat de Pikes Peak al sinds 1919 bestaat en de ID R pas 250 dagen voor de editie van dit jaar het licht zag, dan is het antwoord duidelijk.
Conclusie? Hij is zozeer op zijn taak berekend dat hij TopGears titel Raceauto van het Jaar ten volle verdient.
Meer van TopGear


Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
