
‘De indrukwekkendste auto waar ik ooit in wedstrijdverband in heb gereden.’ Nogal boud gesteld, als je het ons vraagt. Maar als je vervolgens hoort dat het de woorden zijn van een man die de afgelopen jaren semi-dagelijks in een Porsche 919 Hybrid LMP1-auto reed en dat het ging om een machine die in minder dan negen maanden in elkaar werd geknutseld, dan spits je de oren wel even.
Ja, Romain Dumas, die in de Porsche twee keer Le Mans won, sprak die woorden over de Volkswagen ID R Pikes Peak. Waarom? Waardoor is hij zo bijzonder? Het antwoord daarop begint met het evenement waar hij aan meedeed. De Pikes Peak-heuvelklim in Colorado is met niets te vergelijken.
Bij de meeste andere races wordt geprobeerd om het zo spannend mogelijk te maken door de deelnemers bij elkaar in de buurt te houden, vaak ten koste van de onbevangenheid en innovatie. De Pikes Peak Unlimited-klasse is anders, de regels zijn, eh… ongelimiteerd. En dat geldt ook voor het evenement zelf: een 20 kilometer lang parcours met 156 bochten dat begint op alpentophoogte, en dan nog eens een mijl omhoog klimt.
De Raceauto van het Jaar 2018 werd daarvoor gebouwd
Speciaal hiervoor bouwde VW ’s werelds snelste heuvelklimauto. Op elektriciteit: niet alleen om zuurstoftekort te voorkomen, maar ook om onmiddellijk het koppel ter beschikking te hebben dat nodig is voor een acceleratie van teleportatieniveau. 670 pk, 1.100 kilo inclusief Romain, en in staat om vanuit stilstand in 3,7 seconden naar 160 km/u te gaan.
Uiterst zorgvuldig ontworpen en uitgevoerd, met vleugels die de brede slicks aan het wegdek doen kleven en remenergie die wordt hergebruikt. Hij is dusdanig compleet en geperfectioneerd dat de ID R voortaan hét grote voorbeeld is voor succes op Pikes Peak. Het is moeilijk voorstelbaar dat een verbrandingsmotor ooit nog eens het podium zal halen.
De auto en het evenement lijken voor elkaar gemaakt, waardoor je je afvraagt of de wedstrijd nu speciaal voor de auto werd ontworpen, of de auto voor de wedstrijd. Als je bedenkt dat de Pikes Peak al sinds 1919 bestaat en de ID R pas 250 dagen voor de editie van dit jaar het licht zag, dan is het antwoord duidelijk.
Conclusie? Hij is zozeer op zijn taak berekend dat hij TopGears titel Raceauto van het Jaar ten volle verdient.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Lange-afstandsraket van het Jaar 2018: Aston Martin DBS Superleggera

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?
