
Angst inboezemen bij andere snelle auto’s deed deze Charger in zijn vorige leven, maar nu ook in het huidige. De SpeedKore Dodge Charger AWD begon zijn leven namelijk aan de goede kant van de wet, als politieauto. De Charger AWD (met vierwielaandrijving, dus) is in burgeroutfit relatief zeldzaam, maar in politie-uniform best goed te vinden. Plus, oude politieauto’s kosten in Amerika schrikbarend weinig en als je toch het grootste deel van de onderdelen vervangt of verstevigt, maakt het ook niet uit hoe zwaar het voorgaande leven was. De ideale basis voor een project als dit, dus.
De SpeedKore Dodge Charger AWD is besteld door dezelfde klant die vorig jaar de Speedcore Demon 4WD bestelde. Hij geeft de Charger aan zijn broer voor zijn 65ste verjaardag, omdat hij ‘meer een vierdeurs-man’ is. Dat zijn de leukere familiedagen om bij te wonen. In de Charger verwacht je een V8 met een volumineuze supercharger, maar SpeedKore koos een andere weg. Ze opteerden voor twee flinke turbo’s van het merk Precision. Ze hangen net achter de voorbumper. De V8 produceert nu 1.546 pk aan de krukas. Die vierwielaandrijving zit er dus niet voor niets.
Overigens zal het standaard vierwielaandrijvingssysteem niet heel gediend zijn van de overdaad aan vermogen. Daarom kreeg de SpeedKore Dodge Charger AWD een aangepaste aandrijflijn met een op maat gemaakte transmissie. Het vermogen gaat naar speciale Bogart Competition Series-wielen met straatlegale Mickey Thompson ET-banden. De bumpers, wielkastverbreders en de motorkap zijn van koolstofvezel. Omdat het lichter is, maar vooral omdat het er een stuk cooler uitziet.
Waarom uitlaten in de voor- en achterbumper
Auto’s met flinke turbo’s willen nog wel eens het teveel aan uitlaatgassen via een wastegate direct de atmosfeer in dumpen met zogenoemde screamerpipes, om zo de turbodruk te regelen. Dat is hier niet het geval. De bestuurder van de SpeedKore Dodge Charger AWD kan via een klep kiezen of de uitlaatgassen de conventionele route naar achteren nemen, of dat ze direct via de voorbumper de lucht in mogen. Dit is bijvoorbeeld een optie voor op het circuit. Het is nog even wachten op prestatiecijfers, zoals de tijd op de kwartmijlsprint.
Meer van TopGear


Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

VIDEO: Zo geweldig klinkt de 5,9-liter V8 van een NASCAR-auto in een krappe tunnel

De Dodge Charger is de eerste echte elektrische musclecar (en hij is perfect voor Nederland)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

Robert Downey Jr. rijdt een BMW 3.0 CS

Koolstofvezel Dodge Demon te koop

De snelste Dodge Demon ter wereld is volledig CF

Kooptip: Een heel bijzondere Volkswagen T1 ‘Volkstream’ met een Subaru-boxermotor

Gestolen en gecrashte Hellcat verschijnt alsnog op SEMA

De Toyota Supra’s van SEMA 2019

Polestar 1 uit NFS Heat in het echt nagebouwd

Actieve achterspoiler kopen? Dat kan nu

Chevrolet E-10 Concept: de redding van hotrods

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
