Verbrandingsmotoren hebben geen zin in het stadsverkeer, dus heeft een beetje moderne stadsauto er ook geen. Noch zou een stadsauto groot moeten zijn, of te hard geveerd, of te veel moeten kosten. Je zou goed zicht op de weg moeten hebben, hij zou makkelijk te bedienen moeten zijn, en weinig onderhoud mogen vergen. Daarom zou je stadsauto een Renault Zoe moeten zijn, en daarom verkiezen we die dan ook tot TG’s Stadsauto van het Jaar 2019. Kleine elektrische auto’s als de Zoe worden groot – want binnen de kortste keren krijgt de Zoe gezelschap van de Peugeot e-208, de Mini Electric, de Honda e en nog een aantal gegadigden. Gezien die aanzienlijke hoeveelheid nieuwe concurrenten had Renault de Zoe terug naar de tekentafel kunnen brengen om de formule rigoureus te herzien. Dat deden de Fransen niet – in plaats van een geheel nieuwe Zoe te schetsen, werd de bestaande Zoe een beetje aangepast. De hoeken werden wat ronder, er werd gedaan wat moest worden gedaan en de rest bleef hetzelfde. Vertrouwen in het product.

Komt er een snellere versie van de Zoe?

En terecht – hij heeft een grote actieradius, een aanzienlijk duurder aanvoelend interieur dan voorheen en de optie om te kiezen voor een nieuwe, krachtiger elektromotor. Kopers hebben de mogelijkheid om het accupakket te leasen, wat de aanschafprijs fiks drukt, en krijgen zowaar een gratis thuislader. Bovendien is hij lollig – en we horen dat RenaultSport overweegt een snellere versie te gaan maken. Als die net zo uitpakt als de Mégane Trophy-R, dan wordt dat een Zoe om alvast over te gaan dagdromen.
Je hebt wel lef als je Porsche-achtige bedragen durft te vragen voor een gezins-hatchback, zelfs als er alles aan is gedaan om die hatchback lichter en sneller te maken dan de standaardversie. Maar tijdens de 24 Uur van TopGear in ons vorige nummer verkozen we unaniem de Mégane boven de Porsche 718 Cayman GT4. En boven alle andere aanwezige auto’s, trouwens. Hij is uitgerust met een duizelingwekkende hoeveelheid exotische componenten – van koolstofvezel velgen tot keramische remmen. Onze Performance-auto van het Jaar 2019 lijkt in niets op welke andere hot hatch dan ook. Hij versloeg z’n Duitse en Britse rivalen met een flinke voorsprong, en dat zegt eigenlijk al genoeg.

Fabrikant van het Jaar

In de afgelopen twaalf maanden heeft Renault een recordbrekende hete hatch van 77 mille (lang leve de Nederlandse belastingen…) met zespuntsgordels, koolstofvezel velgen en keramische remmen op de markt gebracht, kwamen ze met een nog betere versie van de toch al prachtig lichte, delicate Alpine A110 (die wellicht nog begerenswaardiger is dan het equivalent van Porsche) en zag een betaalbaar elektrisch voertuig met een actieradius van meer dan 320 kilometer het licht. Dat zijn dus drie bijzondere auto’s in minder dan een jaar – drie auto’s die als dag en nacht van elkaar verschillen, maar stuk voor stuk de beste zijn in hun segment. Die variëteit heeft ons doen besluiten om aan Renault een TG Award toe te kennen. De gewone Renaults zijn oké, maar draag de Fransen op iets bijzonders te maken en geef ze specifieke parameters waaraan moet worden voldaan, en dan blijken ze ineens in staat tot prestaties die weinig andere fabrikanten hen kunnen nadoen. Of je ze nou vraagt om ’s werelds meest hardcore hot hatch te bouwen, een vriendelijk geprijsde EV met een forse actieradius of een goedkope, ruige SUV als de Dacia Duster, het maakt ze niet uit. TG’s Fabrikant van het Jaar 2019 doet al een aantal jaren heel interessante dingen, en die dingen doen ze uitstekend. We zetten zes van deze interessante dingen op een rijtje.

01.De Twizy bestaat nog!

Yep, de tweezits elektrische driewieler-met-vier-wielen wordt nog steeds verkocht, lang na z’n lancering in 2012. En hij blijft geniaal – alleen een motorfiets is misschien nog handiger in de stad. Kun je je voorstellen dat Ford, Opel of VW het lef zou hebben om iets als de Twizy te bouwen en te verkopen? Van hun leven niet. Ze hadden het lef om een hot hatch te bouwen van € 76.490 (NL). En die is fantastisch. Er werd 250 gram gewicht bespaard in de Trophy-R door een kleiner touchscreen te plaatsen. De duurste Mégane gebruikt het infotainmentsysteem van de goedkoopste versie om het gewicht te besparen van een iPhone plus het laadsnoertje. Dat noemen we echte toewijding.

02. We mogen in al hun coole oude auto’s rijden

Dit jaar was het vier decennia geleden dat Renault voor het eerst een Formule 1-race won met een auto voorzien van een turbo. Dat was een goed excuus (alsof we dat nodig hadden, maar enfin) om wat auto’s uit het verleden tevoorschijn te toveren. Renault heeft een behoorlijk grote collectie aan oude voertuigen, en vond het prima om ons erin te laten rijden. Merci mon ami.

03. De Alpine a110 wordt steeds beter

In 2019 lanceerde Alpine de A110S – een iets krachtiger en harder geveerde versie van een van ’s werelds best gebalanceerde sportauto’s voor op de openbare weg. We maakten ons zorgen dat meer snelheid en stijfheid de A110 zou verpesten, maar niets daarvan: ook de A110S is een uitblinker. Er zijn meer dan 7.176 Alpines geproduceerd in minder dan twee jaar en meer dan 250.000 Renault EVs verkocht in Europa.

04. Rondetijd op de Nürburgring

7:45,389 door de Mégane RS Trophy-R. Dat is het officiële record voor een voorwielaangedreven auto. Coureur Laurent Hurgon vestigde eerder dergelijke records in Méganes in 2011 en 2014. In de galerij zie je de trotse Hurgon en de RS Trophy-R waarmee hij het Ring-record zette.

05. Ze contracteerden Daniel Ricciardo

Danny Ric stapte aan het begin van het seizoen van 2019 over van Red Bull, naar het schijnt nadat hem de belofte was gedaan dat Renault binnen een paar jaar weer races zou gaan winnen. Voor de grappigste en aardigste man van het startveld, en voor de sport zelf, hopen we dat die belofte bewaarheid wordt.

06. Ze komen misschien met een snelle Zoe

Renault heeft een geschiedenis in het bouwen van krankzinnig snelle hete hatches – van de 5 Turbo via de Clio V6 tot de Mégane Trophy-R van vandaag de dag. De volgende rappe jongen zou weleens elektrisch kunnen zijn. In september vertelde Renaults EV-chef Gilles Normand ons dat de reacties op de 462 pk sterke Zoe e-Sport Concept erg positief waren. ‘Op het gebied van de techniek hebben we al wat ideetjes’, zei hij. Bon.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)