Gisteren wist Vettel zich op pole position te kwalificeren in Bakoe. Max Verstappen zal zich vandaag vanaf de vijfde plek naar voren proberen te werken. Hij zal net als alle andere coureurs wel op moeten passen voor de sterke wind die vandaag in Bakoe waait. Als de vele aerodynamische onderdelen van de auto’s de wind opvangen, kunnen de coureurs voor onaangename verrassingen komen te staan.
De start
Bij de start is de top vijf goed weg. Niemand weet een positie te winnen, maar achter hen is het direct chaos. Räikkönen rijdt Ocon van de baan af en achter hen vliegen stukjes voorvleugel door de lucht. Sirotkin krijgt hierdoor een lekke band en Alonso heeft zelfs tweemaal lek rubber. De Spanjaard kan echter de pitstraat bereiken en verder racen. Door deze chaotische start moeten de coureurs de eerste ronden de safety car volgen.
Als er weer geracet mag worden pakt Verstappen gelijk de vierde plek af van zijn teamgenoot. Daardoor staat hij echter wel gelijk onder druk van Sainz, die Ricciardo ook ingehaald heeft. Max weet echter niet te verdedigen tegen de Renault-coureurs. Na tien ronden zijn zowel Sainz als Hülkenberg voorbij aan Verstappen en Ricciardo. De Red Bull-coureurs krijgen echter een cadeautje omdat Hülkenberg tegen de muur rijdt. Na zeventien ronden maakt Sainz een pitstop en heeft Max zijn vierde plek weer terug.
Vooraan heeft Vettel inmiddels een comfortabele voorsprong van vier seconden opgebouwd ten opzichte van Hamilton. Tussen de Mercedessen zit een gat van zes seconden en het gat naar Verstappen is maar liefst twintig seconden. Verstappen is dan dus erg ver verwijderd van het podium.
Pitstops
Hamilton blokkeert zijn remmen hevig bij het aanremmen van bocht één. Hierdoor brandt hij in een keer zijn banden op en is hij genoodzaakt om een pitstop te maken. Verstappen zit hierna vlak achter de Mercedes, maar hij krijgt geen kans om in te halen. Ricciardo krijgt even later wel een kans om Verstappen in te halen, maar de Nederlander weet goed te verdedigen.
Na 30 ronden komt de leider in de race naar binnen voor nieuwe banden. Hij weet ruim voor Hamilton te blijven als hij weer de baan opkomt. Vlak daarna beginnen Verstappen zijn banden ook op te raken. Hierdoor kan zijn teamgenoot hem op het rechte stuk inhalen. Ricciardo mag daarom als eerste nieuwe banden komen halen. Verstappen komt een ronde later binnen, komt voor zijn teamgenoot naar buiten en neemt de vierde positie weer over. Een ronde later probeert Ricciardo weer in te halen maar dan rijdt hij volop in de achterkant van Max zijn Red Bull. Beide coureurs zijn hierdoor uit de race.
BOEMM!! @Danielricciardo torpedeert @Max33Verstappen ??
? Code Rood bij @RedBullRacing#Verstappen #Ricciardo #AzerbaijanGP #ZiggoSportF1 pic.twitter.com/BHlv7zboSx
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) April 29, 2018
De safety car komt door deze crash voor de tweede keer vandaag naar buiten. Vettel, Hamilton en Bottas maken allebei een snelle pitstop onder de safety car. Tijdens de safety car rijdt Romain Grosjean zijn Haas tegen de muur aan, waardoor de safety car iets langer op de baan moet blijven.
Na de safety car
Als er weer geracet mag worden zijn er nog vier ronden over. Bottas rijdt dan nog vooraan, omdat hij kon profiteren van de safety car. Vettel probeert gelijk de leiding te heroveren, maar ook hij blokkeert zijn remmen en verliest gelijk twee plaatsen. Bottas heeft een ronde daarna enorme pech en krijgt een lekke band. Vettel wordt even later ook ingehaald door Perez. Maar Hamilton profiteert het meest van alle chaos en wint voor het eerst in 2018 een race.
Uitslag van de GP van Azerbeidzjan 2018
1. | L. Hamilton | 1:43:44.291 | |
2. | K. Räikkönen | +2.460 | |
3. | S. Pérez | +4.024 | |
4. | S. Vettel | +5.329 | |
5. | C. Sainz Jr. | +7.515 | |
6. | C. Leclerc | +9.158 | |
7. | F. Alonso | +10.931 | |
8. | L. Stroll | +12.546 | |
9. | S. Vandoorne | +14.152 | |
10. | B. Hartley | +18.030 | |
11. | M. Ericsson | +18.512 | |
12. | P. Gasly | +24.720 | |
13. | K. Magnussen | +30.663 | |
14. | V. Bottas | +3 ronden | |
15. | R. Grosjean | +9 ronden | |
16. | M. Verstappen | +12 ronden | |
17. | D. Ricciardo | +12 ronden | |
18. | N. Hulkenberg | +41 ronden | |
19. | S. Sirotkin | +51 ronden | |
20. | E. Ocon | +51 ronden |
Foto: Red Bull Content Pool, Ferrari, Daimler AG
Reacties