Meer dan dertig jaar geleden liet Volkswagen zich voor het laatst horen bij de legendarische Pikes Peak Hill Climb. In 1987 haalden ze de eindstreep nét niet met hun tweemotorige Golf. Dit jaar zijn ze terug met de Volkswagen ID R Pikes Peak; een elektrisch prototype met enorm veel moderne techniek. Daarbij helpt hun deelname om wat promotie te maken voor de elektrische divisies. Om deze redenen zochten we de 10 meest opvallende feiten over het prototype op.
01. De VW ID R Pikes Peak is snel, heel snel
Een topsnelheid van 240 km/u is niet schokkend, maar het is meer dan zat voor het smalle en kronkelige circuit. Van 0-100 km/u in 2,25 seconden is daarentegen behoorlijk snel en daar zal coureur Romain Dumas goed gebruik van kunnen maken bij het uitkomen van scherpe en langzame bochten.
02. VW bouwt maar één exemplaar
De ontwerpers en engineers kregen alle vrijheid om het ontwerp en de technische snufjes te bedenken. Wel hadden ze maar één kans. F1-veteraan Willy Rampf snapt dit als geen ander: ‘Voordat we aan de VW ID R Pikes Peak begonnen, gebruikten we computers om verschillende uitvoeringen te ontwerpen en te testen.’ Ze hadden geen tijd om meerdere auto’s te bouwen en kregen maar één kans.
03. Hij moest licht en sterk zijn
De simulaties hielpen het team om de krachten op de onderdelen te berekenen. Volkswagen besloot om het grootste deel van de auto (onderstel, ophanging, etc.) van staal en aluminium te bouwen. Hiermee vermeden ze duurdere materialen zoals titanium.
De spoilertjes en andere aerodynamische toestanden zijn gebouwd van koolstofvezel en kevlar. De cockpit is volledig van koolstofvezel.
04. De motoren zouden nog meer kracht kunnen produceren
Een ander interessant punt is de kracht van de motoren. Volkswagen heeft met opzet het totale vermogen zo laag mogelijk gehouden (even onthouden dat we het hier over bijna 700 pk hebben). VW deed dit om de accu’s in de auto’s kleiner te kunnen maken. Kort door de bocht; kleiner = lichter. Lichter = sneller. Sneller = misschien-wel-een-nieuw-record.
Volkswagen laat niet weten wat het maximale vermogen van de auto zou kunnen zijn, maar we kunnen niet wachten totdat de Duitsers de opvolger – als die er komt – van de VW ID R Pikes Peak laten zien.
05. Hij rijdt met nummer 94, want ID
Fans van het alfabet (bestaan die?) zullen er allang achter zijn gekomen waarom Volkswagen voor nummer 94 heeft gekozen. Heb je het nog niet door? Zullen we het even uitleggen? Oké dan. De letter ‘I’ is de negende en de ‘D’ is de vierde letter in het alfabet. Daarom zal de VW ID R Pikes Peak op 24 juni met nummer 94 gaan rijden. Duitse logica.
06. Hij zit vol met slimme technologie
Het rem- en gaspedaal zijn elektrisch geregeld, niet via een kabel. Wanneer de coureur – in dit geval Romain Dumas – op het rem- of gaspedaal trapt, duwt hij elektriciteit weg. Soort van.
07. Hij heeft twee accu’s om twee motoren aan te drijven
Twee (lithium-ion) accu’s, die aan elkaar verbonden zijn, bevinden zich aan zowel de linker- als rechterzijde. De accu’s sturen kracht naar de twee elektrische motoren; eentje voor de voorwielen en de ander voor de achterwielen. Volkswagen claimt dat de auto over 679 pk en 651 Nm beschikt.
08. Een onzichtbare vriend zorgt voor nog meer energie
Tijdens de race, zo schat Volkswagen in, kan de auto zo’n 20 procent van de nodige energie opwekken. Wanneer Dumas remt, veranderen de elektrische motoren in generatoren om energie op te wekken. Remschijven heeft de ID R uiteraard ook.
VW’s elektrische directeur Marc-Christian Bertram hierover: ‘De wisselwerking tussen het opvangen van energie tijdens het remmen en het remmen zelf wordt beheerd door een elektrisch systeem waar de coureur niets van merkt.’ Een onzichtbare vriend dus.
09. VW’s race divisie maakt gebruik van de kennis die de autodivisie heeft
Zoals je wellicht had gemerkt, wordt Volkswagen steeds groter in de elektrische auto-industrie. Het merk heeft laboratoriums waar ze de accu’s op allerlei vlakken testen. Zij hebben tests gedaan met individuele units om ze kleiner te maken voor lichte raceauto’s.
‘Met een raceauto moet je oppassen met speciale eisen zoals de kabels en isolatie daarvoor’, vertelt VW.
10. Hij gaat proberen om het elektrische record te breken
Het doel is om het huidige record te verbreken. Hiervoor zal hij sneller moeten zijn dan de 8 minuten, 57 seconden en 118 duizendsten die in 2016 door Rhys Millen werd gevestigd. Romais Dumas zal ‘elk moment dat het kan om bekender te worden met de auto’ pakken. Met het circuit is hij al redelijk bekend; hij won de Pikes Peak drie keer met Norma, een Franse autobouwer.
Dumas heeft het maar druk. Dit weekend is hij te vinden in een Porsche 911 RSR op La Sarthe voor de 86ste editie van Le Mans. Na de 24 uur neemt hij vermoedelijk een vliegtuig naar Colorado om over een berg in een elektrische auto te rijden.
Reacties