
De Groene Hel kent geen geheimen. Langs de strook asfalt van 20,8 kilometer zit altijd wel een gretige spotter met zijn camera in de aanslag. De Volkswagen ID R is gespot en maakt zich op voor het langverwachte duel met de Nürburgring. VW’s elektroracer verbrak eerder het Pikes Peak-record door 19 seconden sneller te zijn dan Sebastian Loeb in zijn Peugeot.
Om het elektrische record van de Nürburgring te verbreken, moet de ID R een rondetijd neerzetten die sneller is dan 6 minuten en 45,9 seconden. Volkswagen geeft de ID R speciaal voor de Ringrecordpoging een ander jasje. De aanpassingen zijn gedaan om minder luchtweerstand te genereren. Hij heeft bijvoorbeeld een enorme splitter, een nieuwe bodem en een nieuwe achtervleugel.
Het vermogen van 670 pk blijft hetzelfde. Zou de ID R met deze aanpassingen het klusje kunnen klaren? Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit, vooral met Romain Dumas achter het stuur. In de simulator zette de coureur al een tijd neer van 6 minuten en 6,17 seconden.
De snelste tijd in de ID R werd echter niet door iemand van Volkswagen gezet. VW maakte de auto beschikbaar in het spel RaceRoom Racing Experience en op het online asfalt sneuvelde de ene tijd na de andere. De snelste tijd is nu 5 minuten en 56,6 seconden. Als dat enige indicatie is voor hoe het in de echte wereld verloopt, lijkt het record dus sowieso al in de pocket.
De snelste tijd op de Nordschleife ooit is 5 minuten en 19,546 seconden, door de Porsche 919 Hybrid Evo. De onbeteugelde Le Mans-auto zette die tijd vorig jaar neer. Moet Porsche vrezen voor de bloedsnelle elektrische Volkswagen? Of is een halve minuut tijdswinst echt een brug te ver?
Volkswagen ID R is gespot op de Ring
https://youtu.be/3pN3vIgbeq0
Meer van TopGear


Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

Zo zou The Fast and The Furious eruitzien als het in de jaren ’50 was opgenomen

Ferrari 488 GTB vs Hennessey Escalade in een dragrace

Chris Harris over de Ferrari 488 Pista en McLaren 600LT

Sabine Schmitz in een BMW M5 E39 over de Ring

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met raceroom experience kan hem virtueel testen op dezelfde track