
Het zal er al even aan te komen, en nu is het zover. De Volkswagen ID R heeft een nieuw record gezet voor elektrische auto’s op de Nürburgring. De Franse coureur Romain Dumas ging in 6 minuten en 5,3 seconden over de bekende Nordschleife. Dat is 40 seconden sneller dan het vorige record voor elektrische auto’s; dat bedroeg 6 minuten en 45,9 seconden, op naam van de Nio EP9.
Naast dit record komt de Volkswagen ID R ook binnen op de tweede plaats van de ranglijst van de snelste auto’s die ooit in de ‘groene hel’ hebben gereden. De enige snellere auto is de Porsche 919, die met 5 minuten en 19,6 seconden nog sterk bovenaan staat.
‘Het is een goede rondetijd, we hadden het niet verwacht’, aldus Dumas. ‘We mikten op 6 minuten en 15 seconden. Maar ronde na ronde gingen we steeds sneller, de technici begrepen de auto steeds beter. Ik denk dat het team deze rondetijd verdiend heeft.’
Opvallend is het wel, aangezien de Volkswagen ID R ‘maar’ 679 pk haalt uit zijn twee elektromotoren. Zijn grootste concurrent, de Nio EP9, heeft een angstaanjagend vermogen van 1.358 pk. Om dit verschil te compenseren, heeft Volkswagen veel elementen uit de Formule 1 gebruikt, waardoor de topsnelheid nu ook boven de 250 km/u ligt. Het zou nog sneller kunnen met minder voorzichtig energiemanagement, aangezien de ID R nu 20 procent batterijlading per ronde wint via zijn regeneratieve remsysteem.
Het ziet er dus naar uit dat elektrische auto’s de recordlijstjes van de Nürburgring gaan overnemen. Nu staat de Porsche 919 nog op één, maar de EV’s komen steeds dichterbij…
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Dit is de snelste sedan op de Nürburgring ooit

Je ziet gelijk waarom deze kansloze Mercedes-rijder bijna crasht op de Nürburgring

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Je kunt nu de 24 Uur van de Nürburgring rijden in Assetto Corsa Competizione

VIDEO: Voor deze Porsche 911 Dakar zijn er geen track limits op de Nürburgring

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
