Zorgt E10 voor schadelijke dampen?

Precies wat het niet moet doen

Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid tanken bij het tankstation. Benzine, geen diesel
Foto('s): TopGear Nederland

Sinds de introductie van E10 is er veel weerstand tegen de brandstof. Niet alleen lopen auto’s minder zuinig, er kan in bepaalde gevallen schade aan de motor ontstaan. Waarom E10 dan verplicht in het benzineaanbod zit? Vanwege het milieu. Maar laat het nu net een milieu-instantie zijn die aan de bel trekt. Indirect zou E10 namelijk voor schadelijke dampen zorgen, die zowel slecht zijn voor de mens als voor het milieu.

Het *diep ademhalen* Fraunhofer-Institut für Umwelt-, Sicherheits- und Energietechnik deed onderzoek naar de eco-peut en trok een bijzondere conclusie. Benzine die voor 10 procent bestaat uit ethanol zou de actieve koolstoffilters in auto’s aantasten en de gebruiksduur en capaciteit aanzienlijk laten afnemen. De koolstoffilters vangen brandstofdampen uit de tank op en zorgen ervoor dat deze dampen uiteindelijk in de motor worden verbrand.

Als het koolstoffilter niet goed werkt, dan verdwijnt de benzinedamp de buitenlucht in. Behalve dat dat zonde is, zijn de dampen niet goed voor het milieu. Volgens het AD zijn ze zelfs kankerverwekkend. Wil je meer de diepte in, lees dan het volledige persbericht van Fraunhofer Umsicht. Samenvattend: is er reden tot grote paniek? Dat valt mee; de onderzoekers pleiten voor betere inspectie van de koolstoffilters, bijvoorbeeld tijdens de APK. Ook een makkelijke oplossing: gewoon geen E10 tanken. In plaats daarvan kun je gaan voor de als E5 aangemerkte (maar vaak helemaal geen ethanol bevattende) premiumbrandstoffen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken