Op de groene toer? Dan hoef je niet meteen iets nieuws te kopen. Ook wereldverbeteraars hebben veel keus. Zoek je een zuinige tweedehands auto, dan zijn dit drie opties waar je niet omheen kunt.

Oké, het zijn er twee waar je niet omheen kunt en één die een beetje gek is. Maar wel lekker, en origineel.

Mercedes C 220 CDI Estate – € 13-15k

Prijs toen: € 51.799
Voor: Bijzonder zuinig op de lange reizen waarvoor ie gemaakt is. Een traditionele Mercedes in elke zin des woords
Tegen: Mensen die niets weten van moderne emissie-eisen zullen hem verfoeien omdat het een diesel is

In dit vroege stadium van het EV-tijdperk moeten we de volgorde omgooien in de huishoudens met twee auto’s. Normaal gesproken is de belangrijkste familieauto de grote nieuwe, terwijl het tweedehands kleintje de korte stukjes doet. Op dit moment zijn grote EV’s met een forse actieradius nog duur en kunnen ook geen volbeladen nonstop-ritje naar Zuid-Frankrijk aan. Koop dus een goedkopere, zuinige tweedehands auto om dat soort dingen mee te doen.

Deze Benz, dus. Een vieze diesel in dit ecogezelschap? Nou ja: 1 op 20, de hele dag lang, betekent ook weinig CO2-uitstoot. En het zou haast misdadig onduurzaam zijn om een zo nieuwe auto naar de sloop te dirigeren. En we gaan er natuurlijk niet mee in de file voor de kinderdagverblijven en beademingsklinieken staan. Daar hebben we de i3 voor. Deze is puur bestemd voor die lange afstanden af en toe, of als er vijf man en zooi mee moeten.

Een nette C-klasse van deze generatie voelt aan en ziet eruit als een nieuwe auto. De kilometerstand maakt niet zo uit, let liever op geregeld uitgevoerd regulier onderhoud. Hij is geweldig geraffineerd, en zoeft met waar decorum over snelwegen. Hij is nieuw genoeg om de veiligheids- en connectiviteitsdingen te hebben die je wilt, maar niet dat touchscreen waar velen onder ons een hekel aan hebben. Als je geen al te bonenstakerige types achterin hebt zitten, is ie ruim zat. Hij kan dingen trekken, een imperiaal dragen of kettingen als ie besneeuwde bergen op moet rijden. Hij is alles wat je nodig hebt.

BMW i3 42 kWh – € 27-30k

Prijs toen: € 39.939
Voor: Nog altijd een van de beste stadsauto’s, ook daarbuiten leuk. Zit aan zijn eind: instant klassieker
Tegen: Ja, het is een enorme bak geld, zeker voor de actieradius die hij biedt. Weinig bagageruimte, klunzige deuren

Niet lachen. Dus we kiezen als zuinige tweedehands auto een elektrisch exemplaar dat ons elke dag hooguit 225 kilometer ver gaat brengen? Oké. Dus we laden thuis en rijden elke dag niet meer dan 225 kilometer. Hoe beperkend is dat? Nou, doe dat vijf dagen per week en je zit op 58.500 kilometer per jaar. Zou genoeg moeten zijn. Maar inderdaad, er zijn dagen dat we méér dan 225 kilometer rijden. Daar hebben we die C-klasse dus voor.

De BMW i3 zit nu in zijn negende jaar. EV-jaren tellen als hondenjaren, dus zou je denken dat ie een soort elektrische Opel Kadett is, hopeloos gedateerd. Niet dus. Het is een koolstofvezel ruimteschip met moderne prestaties en raffinement, rijdt leuker dan menig elektrisch nieuwkomertje van dit formaat en is aanmerkelijk ruimer, met een slimmer en fraaier interieur.

Voor dit soort geld heb je een van de modernere i3’s met een 42-kWh accu. Je zou ook, voor veel minder, kunnen gaan voor een van de eerdere met een kleinere batterij en een range-extender, die ongeveer even ver komt, maar dan moet je weer én de accu én het kleine benzinetankje gaan bijvullen. En trouwens: met de 42-kWh versie kun je ook een trip van 400 kilometer maken, als je onderweg één keer een half uurtje snellaadt. Makkie, we hebben het vaak genoeg gedaan. Als je niet veel rijdt, heb je ook niet zoveel aan een auto die weinig uitstoot. Dat probleem heb je hier niet. We doen alles wat we deden, en zijn blij toe.

Citroën DS elektro-ombouw – € 30k (auto) plus € 40k (conversie)

Prijs toen: € 4.500
Voor: Een absolute 24-karaats klassieker, en terecht. EV-ombouw past er perfect bij
Tegen: We zitten aan experimentele grenzen, dus reken op tegenvallers in het proces

Doe je best: noem één auto die mooier, charismatischer en technisch avant-gardistischer is dan de DS. Nee, we wachten wel. Ondertussen laten we onze ogen nog wel even over die gestroomlijnde, haaivormige koets glijden, genietend van de zelfregulerende hydropneumatiek die zo’n magisch veercomfort opleverde, en intrigerende zaken als zijn stuurbekrachtiging en ‘inpandige’ remschijven. Toch zit er een vlieg in de DS-soep: zijn druiloor van een motor.

Er ontstaat enorme controverse als mensen zescilinder boxers uit 911’s halen om er iets elektrisch in te leggen. En het voelt ook bijzonder ongemakkelijk om de wereld te beroven van al die verbrandingsharmonie. De DS had eigenlijk een zescilinder boxermotor moeten hebben, maar de ingenieurs waren door het geld heen, en eigenlijk vermoeden we dat ze elektro-power hadden gebruikt als het er toen was geweest. Dus dat gaan we in onze zoektocht naar een zuinige tweedehands auto alsnog doen.

DS’en zijn, vergeleken met andere klassiekers van dit kaliber, niet megaduur. Onze tactiek: wachten tot we er een tegenkomen van na 1967, met alles in goede staat maar een kapotte motor om de prijs wat te drukken. Dat geduld zal lonen, want elektro-ombouw wordt steeds goedkoper en beter. Vaak wordt er Leaf-techniek voor gebruikt, dus ook hiervoor wachten we tot we de geschikte onderdelen tegenkomen. En dan glijden we voort in onze zuinige tweedehands auto, alsof we in een extreem lage baan rond de aarde zweven, en trakteren voorbijgangers op ware straatkunst. De enige geluiden en emissies zullen van hun zuchten van verrukking komen.

Iets meer ruimte (of snelheid) nodig? Zie hier onze tips voor de beste tweedehands familieauto’s!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)