Welkom in Texas! Vorige week liet Max Verstappen nog maar eens zien waarom hij de terechte kampioen is van 2022 tijdens de GP van Japan. Dit weekend moet hij weer van voor af aan beginnen bij de 1e vrije training. De omstandigheden zijn niet opperbest op COTA en dat terwijl er geen wolkje aan de lucht is en het een graad of dertig is.
De problemen worden veroorzaakt door de ligging van het circuit. COTA ligt namelijk in een moerasland. Daardoor zakken delen van de baan wat zorgt voor flinke hobbels. Daarnaast staat er een flinke wind op het circuit. Alle aero-flapjes op de F1-auto geven wel aan hoe belangrijk de windstroming is voor de hypermoderne auto’s.
Vier nieuwe gezichten, een oude bekende
Tijdens de eerste vrije training mogen vier jonge talenten meedoen: Robert Shwartzman stapt in bij Ferrari, Alex Palou bij McLaren, Logan Sargeant bij Williams en Théo Pourchaire bij Alfa Romeo. Naast de verplichte test met jonge coureurs en de ervaring die deze talenten opdoen, heeft het nog een extra voordeel. Daar later meer over.
Ook Antonio Giovinazzi is van die partij. Hij neemt het stoeltje van Magnussen over bij Haas. Daar zou het Amerikaanse team spijt van krijgen. We zijn nog geen tien minuten aan de gang of Giovinazzi zet zijn Alfa Romeo in de muur. Na wat getreuzel, krijgt de Italiaan zijn leenauto uit de muur en rijdt de pits in. Het betekent echter wel het einde van zijn sessie voor hem, omdat zijn koppeling kapot blijkt te zijn.
Veel rondes maken
Vergeet niet dat dit de eerste keer is dat we hier rijden sinds de GP van Amerika in 2019. De teams hebben dus veel data nodig om een goede setup op de plank te krijgen voor zaterdag en zondag. Daarom zijn de coureurs gedurende de hele training op het asfalt te vinden.
Aan het einde van de training staat Verstappen binnen en wordt zijn auto afgeschermd door een menselijk schild van monteurs. Er wordt dus gesleuteld aan iets dat wij niet mogen zien. Uiteindelijk komt de Nederlander nog wel naar buiten en rijdt de tweede tijd. Carlos Sainz is de snelste in de 1e vrije training van de GP van Amerika 2022.
VT2 staat in het teken van 2023
De teams testen tijdens de volgende training de banden voor het volgende seizoen. Het nieuwe rubber is straks te herkennen doordat ze geen kleur op de wangen hebben. Deze test is een verplicht nummer voor de F1-teams. Doordat de banden een andere structuur hebben, kun je de data uit deze banden niet of nauwelijks gebruiken als referentiepunt voor dit weekend.
Het is voor de F1-teams van cruciaal belang om informatie te vergaren, omdat we hier sinds 2019 niet meer geracet hebben. Daarom bood de FIA een uitweg aan. Als teams een coureur lieten rijden die normaal gesproken niet in de auto zit tijdens VT1 kregen ze een half uur testtijd op 2022-banden. Hier hebben Alfa Romeo, Ferrari, McLaren en Williams dus gebruik van gemaakt.
1e vrije training van de GP van Amerika 2022
- Carlos Sainz
- Max Verstappen
- Lewis Hamilton
- Lance Stroll
- Sergio Pérez
Hoe laat begint F1 op COTA?
Vrijdag
2e vrije training: 00:00 uur – 01:30 uur
Zaterdag
3e vrije training: 21:00 uur – 22:00 uur
Kwalificatie: 00:00 uur – 01:00 uur
Zondag
Race: 21:00 uur
Reacties