Alu-hoedjes zullen beweren dat Lewis Hamilton expres uitviel tijdens de seizoensfinale in Abu Dhabi zodat Mercedes de derde plek zou pakken in het kampioenschap en meer windtunneltijd zou krijgen. Achteraf blijkt dat het niet had uitgemaakt of Hamilton had gefinisht. Ferrari versloeg Mercedes ruimschoots. De derde plek betekent vijf procent meer windtunneltijd voor Mercedes en dat kan volgens Toto Wolff een groot effect hebben in 2023.

De verdeling van de windtunneltijd

In de F1-reglementen staat dat de winnaar van het constructeurskampioenschap zeventig procent windtunneltijd krijgt. Dat staat gelijk aan 224 windtunnelruns. Hierna gaat het percentage met stappen van vijf procent omhoog per stap lager in de eindstand (dus nummer twee krijgt 75 procent en nummer drie krijgt 80 procent en ga zo door).

Doordat Red Bull teveel geld uitgaf in 2021, krijgt het team van Max Verstappen naast een geldboete van 7 miljoen dollar ook nog eens zeven procent minder windtunneltijd. Daardoor houdt Red Bull in 2023 slechts 202 runs over. Mercedes krijgt met de derde plaats 256 runs. De Duitsers hebben dus een voordeel van bijna 27 procent ten opzichte van Red Bull.

Toch ziet Wolff het somber in voor Mercedes

Mercedes-teambaas Toto Wolff vertelt aan Motorsport.com dat hij denkt dat een grote impact kan hebben: ‘Ik denk dat het moeilijker is, omdat je niet echt meer kunt investeren om sneller te worden.’ Hij gaat verder: ‘Maar ik denk hoe de aerodynamische voorschriften zijn ontworpen, en de straf die ze hebben gekregen, het is 25 procent minder windtunnel en dat kan een effect hebben.’

Hij is wel voorzichtig over de prestaties van Mercedes met alle extra tijd in de tunnel: ‘Ik ben een glas-half-leeg man. Ik geloof nooit dat het werk dat we doen goed genoeg is. Ik ben er niet zeker van dat we terug kunnen komen naar een positie waarin we kunnen vechten om de kampioenschappen, want je moet erkennen dat de concurrentie sterk is’, zegt Wolff.

Wolff denkt dat het verschil in windtunneltijd ‘een effect kan hebben’, met name voor achterhoedeteams: ‘Teams die verder achterop liggen, kunnen een flinke sprong maken. Dat is ook de reden dat we in de toekomst een kampioenschap zullen zien dat dichter bij elkaar zit. Wanneer je laatste bent, krijg je 40 procent meer. Dat is duidelijk een voordeel.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)