Helaas, Kevin Magnussen kon zijn pole position voor de sprintrace op Interlagos niet promoveren naar een podiumfinish. Ook Verstappen kwam niet bij de top drie. Hij reed op de medium-band terwijl zijn concurrenten op de softs reden. De zachte band bleek tot het einde van de sprint de beste band te zijn. Doordat Sainz werd terug gezet na een motorwissel begint Mercedes op de eerste startrij.
Doordat we nu een stuk eerder racen dan gisteren en de zon schijnt, is het warmer op Interlagos. Hierdoor zullen de banden anders reageren dan gisteren tijdens de sprint. De beoogde strategie lijkt twee stints op de zachte banden en een wissel naar de mediums. Zowel de Red Bulls als de Mercedi beginnen op de softs, Leclerc start op P5 met de mediums.
Start van de race
George Russell heeft een raketstart. Hij pakt meteen een voorsprong op de rest van het veld. Norris probeert het in de eerste bocht bij Pérez, maar de Mexicaan houdt zijn positie. Later in de ronde zet Ricciardo zijn neus naast de achterband van Magnussen. De twee raken elkaar en vallen allebei uit. Het GP-weekend dat Magnussen nooit meer zal vergeten, eindigt in mineur.
SAFETY CAR (LAP 1/71)
— Formula 1 (@F1) November 13, 2022
Ricciardo and Magnussen collide in the middle sector 😱
They’re both out of the car and appear to be OK, but the same can’t be said for their cars#BrazilGP #F1 pic.twitter.com/6VKUHlmnLn
Chaos bij de herstart
Na vijf ronden achter de safety car kunnen we weer gaan racen. Verstappen zet na de herstart zijn auto aan de buitenkant van Hamilton in bocht 1. Verstappen zit naast de Brit, maar Hamilton gooit de deur dicht. Beide coureurs hebben schade aan de auto en vallen terug in het veld. Verstappen komt dan ook meteen naar binnen voor een nieuwe voorvleugel, Hamilton blijft buiten. De F1-stewards beoordelen dat de actie van Verstappen te agressief was waardoor de Nederlander een straf krijgt van vijf seconden.
The view from onboard, as Max and Lewis come to blows 💥#BrazilGP #F1 pic.twitter.com/2TRaFJFzO8
— Formula 1 (@F1) November 13, 2022
In dezelfde ronde raken Norris en Leclerc elkaar. Leclerc eindigt in de bandenstapel maar kan wonder boven wonder wel door. De Monegask sluit achteraan bij Verstappen. Net als de Nederlander krijgt Norris een straf van vijf seconden. Doordat de toppers fouten maken, schuift Vettel lekker op. Hij rijdt na alle actie op de vijfde plaats, wordt ingehaald door Hamilton, maar pakt vervolgens wel Norris voor P4.
Strategieën worden duidelijk
Door de hogere temperatuur slijten de banden sneller. Veel coureurs proberen hun stint zolang mogelijk uit te rekken om later verse banden te hebben. Zo ook leider Russell die zo’n drie seconden voorsprong heeft op Pérez. Red Bull moet dus iets doen en haalt de Mexicaan naar binnen voor de undercut. Het vervelende voor Pérez is dat hij in het verkeer terechtkomt.
Russell komt de ronde erna ook naar binnen en behoudt zijn voorsprong op Pérez. Intussen verschijnen er wolken aan de hemel en daalt de temperatuur van de baan. Het deert Max Verstappen niet om terug naar voren te rijden. Halverwege de race ligt de Nederlander op P12. Parallel aan de inhaalrace van Verstappen rijdt ook Leclerc zich terug naar voren.
Mercedes is ouderwets dominant
Verstappens teamgenoot kan het tempo vooraan niet volgen. Het gat naar Russell groeit per ronde. Hamilton komt steeds dichterbij Pérez waardoor de Mexicaan ook nog eens in de spiegels moet kijken. In ronde 44 zet Hamilton zijn eerste actie in op Pérez, maar die wordt goed afgeweerd door Checo. Een ronde later is het wel raak.
Het tempo zit er niet in en dus komt Pérez nog maar een keer naar binnen. Hierdoor geeft hij P3 over aan Sainz, maar kan hij gaan jagen op de Spanjaard. Ook Hamilton komt naar binnen terwijl hij zegt dat zijn banden nog goed zijn. Een ronde later maakt ook teamgenoot Russell een pitstop. Ferrari laat Sainz buiten op oude mediums terwijl de concurrentie nu op het zachte rubber rijdt.
Het veld komt weer bij elkaar
De McLaren van Norris heeft een probleem. De Brit parkeert zijn auto, maar veroorzaakt daarmee wel een virtuele safety car. Sainz kan hierdoor een gratis pitstop maken naar de softs. De VSC wordt een fysieke safety car. Daardoor schuift het veld weer helemaal in elkaar. Het moment dat de groene vlag wordt gezwaaid, zijn er nog 11 ronden te gaan.
Bij de herstart houdt Russell de leiding. Daarachter pushen de Ferrari’s hard. Pérez kan weinig doen op oude mediums tegenover de nieuwe softs van Sainz en Leclerc. Pérez verdedigt met hand en tand, maar moet toch zwichten. Eerst komt Sainz voorbij, later ook Leclerc. Vlak erna komen ook Alonso en Verstappen er voorbij. De Nederlander moet nu nog verder naar voren komen om punten van Leclerc af te snoepen.
Als Verstappen niet verder naar voren komt, krijgt Pérez de plaats terug. Ook Leclerc wil dat Ferrari denkt aan het duel in het coureurskampioenschap tussen Leclerc en Pérez. Verstappen kruipt richting het einde richting Alonso, maar haalt hem niet in en blijft voor Pérez. Leclerc smeekt zijn team om de plaatsen om te draaien, maar het team vindt het te riskant. Russell wint na alles dat er op hem afgevuurd is.
Our 113th Grand Prix winner… GEORGE!! 🖤#BrazilGP #F1 pic.twitter.com/1xcXwwsaqd
— Formula 1 (@F1) November 13, 2022
De uitslag van Brazilië 2022
- Russell
- Hamilton
- Sainz
- Leclerc
- Alonso
- Verstappen
- Pérez
- Ocon
- Bottas
- Stroll
- Vettel
- Gasly
- Zhou
- Schumacher
- Albon
- Latifi
- Tsunoda
- Norris
- Ricciardo
- Magnussen
Reacties