Chris Harris: banden en ESP zijn ver gekomen

Vooral waar het op ongewenst dwarsgaan aankomt

BMW M2 CS en M2 Competition

Pas op voor natte wegen na een lange droge periode. Ik wil niet oud en belegen overkomen, maar dit is een van de eerste dingen die mijn moeder me leerde over rijden. Motorrijders houden eraan vast als een potentieel levensverlengende mantra, maar bestuurders van moderne auto’s hoeven zich eigenlijk nauwelijks nog zorgen te maken. Dit dankzij de ongelooflijke kwaliteit van moderne banden en ESP, plus het arsenaal aan andere elektronische hulpmiddelen dat hen ter beschikking is gesteld. Het enige dat ze zullen merken van het feit dat het wegoppervlak is veranderd van ‘grip zat’ naar ‘geolied slangenvel’ is dat er iets minder tractie voorhanden is en er constant een geel lampje hysterisch flikkert op het dashboard.

En dan zijn er de moderne banden. Veel mensen zullen ervan uitgaan dat die zwarte dingen waar auto’s op voortrollen hetzelfde zijn als ze altijd waren. Dat zijn ze niet. De meest recente Michelin Pilot Sport 4S-band is waarschijnlijk het indrukwekkendste autogerelateerde item dat ik het afgelopen decennium heb getest. De grip die die band levert op een glibberig wegdek neemt een loopje met je voorstellingsvermogen, terwijl hij zich op een droge weg gedraagt alsof ie een slick is. Afgelopen week wilde ik nog dat mijn M2 op zo’n set banden had gestaan, toen ik mezelf er onbedoeld aan herinnerde hoe imposant alle bovenstaande dingen ook alweer zijn.

Gladheid en een lege invoegstrook

Na een paar gloeiend hete dagen had het ’s nachts geregend, en mijn gebruikelijke ‘pas op, het kon nog weleens glad zijn’-sensor sliep kennelijk nog. Daar komt bij dat de M2 Competition veel leuker rijdt als het ESP deels is uitgeschakeld, in een zekere sportstand die zomaar eens een heel ingewikkelde naam kon hebben, die me dan ook niet te binnen wil schieten. Ook staat de auto op veel agressievere Cup-banden die niet bijzonder dol zijn op lage temperaturen en/of neerslag en/of haast. En vooral niet op een combinatie van die factoren. Je voelt waarschijnlijk al aankomen waar dit naartoe gaat.

De invoegstrook naar de snelweg is leeg, het actualiteitenprogramma op de radio laat me me slimmer voelen dan ik ben, en opeens denk ik: ‘Waarom kijk ik nou door het zijraam?’ Nu is dit een van de weinige zaken in het dagelijks leven waar ik heel goed mee kan omgaan, omdat ik nu eenmaal al enige decennia expres door de zijruit naar de weg kijk. Maar deze had ik niet zien aankomen. Toen het probleem met behulp van wat driftig armzwaaien en het gebruik van nog driftiger krachttermen was opgelost, kwamen de woorden van de meneer op een of ander BMW-evenement weer boven. ‘In M Performance Mode is de tractiecontrole gereduceerd en is het eventueel mogelijk de auto 180 graden te draaien.’ Ah ja, M Performance Mode, zo heette het.

De huidige banden en ESP zijn een openbaring

Maar het gebrek aan grip zonder de bescherming van die slimme software was nogal alarmerend. Het zette me aan het denken: wat hebben die banden en elektronica de manier waarop we met snelle auto’s omgaan toch veranderd! Tegenwoordig maakt het geen bal uit of het rotweer is terwijl jij met iets van 500+ pk onderweg bent, maar het is helemaal niet zo lang geleden dat echt snelle auto’s zo listig waren dat je ze in dat soort omstandigheden gewoon niet durfde te gebruiken.

Ik kan me herinneren dat het parkeerterrein bij Autocar in het weekend soms bezaaid was met exotische auto’s, omdat het zou gaan regenen en niemand er een mee naar huis durfde te nemen. Op een ijskoude decemberavond besloot ik dat mijn autoliefde die omstandigheden toch moest kunnen overwinnen, waarop ik een Viper GTS meenam. Twee uur later stond ik achterstevoren in een éénrichtingstraat. Geen schade, gelukkig, maar het ding was alle ­kanten op gegaan terwijl ik nog geen 50 km/u reed.

Dus kom je met je snelle auto in de regen terecht en merk je eigenlijk geen grote verschillen qua rijgedrag? Zeg dan even stilletjes dankjewel tegen de knappe koppen die de banden en het ESP uitdachten en perfectioneerden. Tegen de scheikundige die op de een of andere manier een rubbercompound ontwikkelde die altijd plakt, weer of geen weer. Zij hebben de manier waarop auto’s presteren pas écht veranderd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken