Ferrari 488 Pista is officieel

En wat betekent 'Pista' in de naam Ferrari 488 Pista? Daar waren (ook hier) misverstanden over

Ferrari 488 pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel
Ferrari 488 pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel
Ferrari 488 Pista 2018 officieel

Als het aankomt op namen uitdelen zijn de passievolle Italianen nog fantasielozer dan de Duitsers. De Maserati Quattroporte vertaalt letterlijk naar vierdeurs. Het laatste woord in Abarth 695 Biposto betekent gewoon ‘tweezits’. Een snelle auto? Die noemen ze Superfast in Maranello. Om nog maar te zwijgen over de LaFerrari.

Ferrari 488 Pista rolt lekker van de tong. Maar wat betekent de naam eigenlijk? De hardcore Ferrari is volgens de geruchten sneller over Pista di Fiorano dan de LaFerrari. Dat lijkt een duidelijke verwijzing naar die prestatie, maar het antwoord is simpeler.

‘Pista’ betekent simpelweg ‘circuit’ in het Italiaans. Net als ‘Aperta‘ gewoon ‘open’ betekent. En ach: in het Italiaans klinkt het voor de rest van de wereld toch wel elegant. En wat weten wij nou; wij gaan nog op de schaats naar ons werk.

Specificaties Ferrari 488 Pista

Nu de Ferrari 488 Pista eindelijk officieel is, kunnen we ook met zekerheid de specificaties vertellen. De 3,9-liter V8 produceert nu 720 pk. Van 0 naar 100 km/u doet de Pista in 2,85 seconden.

Van 0 naar 200 km/u is klaar in 7,5 seconden. De topsnelheid ligt boven de 340 km/u. Door een boel koolstofvezel dropte het gewicht met 90 kilo naar 1.280 kilo. De Ferrari 488 Pista is de eerste auto van het merk met Ferrari Dynamic Enhancer. FDE stelt de remdruk per remklauw digitaal bij.

Aerodynamica van de Ferrari 488 Pista

‘Aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen’, zei de koppige Enzo Ferrari ooit. Hij moest eens weten. Voorop de Ferrari 488 Pista zit een S-kanaal dat geïnspireerd is op de F1-auto van het merk. De spoiler achterop noemt Ferrari een dolfijnenstaart. Alle aanpassingen zorgen voor 20 procent meer downforce dan de reguliere 488 GTB. De Ferrari 488 Pista zit bovendien bomvol rij-assistenten. Nee, geen autonome troep, maar zaken als Side-Slip Angle Control, E-Diff3 en F1-Trac.

De specificaties op een rijtje

Motor
V8 (90°) twin turbo
3902 cc

Prestaties
710 pk @ 8000 tpm
770 Nm @ 3000 tpm
0-100 km/u: 2.85 s
0 -200 km/u: 7.6 s
Top: +340 km/h

Gewicht en afmetingen
Lengte: 4605 mm
Breedte: 1975 mm
Hoogte: 1206 mm
Gewicht: 1280 kg

Reacties
  1. Chris zegt op 21 februari 2018 om 10:49:

    Italiaans is een mooie taal, dan klinkt vrijwel alles beter, zeker dan in het Duits, wat eigenlijk een vrij lelijke en onaangename taal is. Daarom hoeven de Italianen niet lang te zoeken naar een naam voor hun auto’s. Duitsers verzinnen overigens vrijwel nooit een naam, maar plakken er een cijfer of letter achter de typeaanduiding (911 S etc.of simpel turbo, dat is zo 1960..), dat is dus veel fantasielozer. Alleen Opel verzint nog namen, maar die zijn vaak ontzettend oubollig zoals Adam of Karl.

  2. Roes zegt op 21 februari 2018 om 10:42:

    ” Van 0 naar 100 km/u is klaar in 7,5 seconden” Dat is zeker in de achteruit

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws