
Het waren vijf gespannen minuten. Het zit zo: je kijkt naar de Hennessey Ranger VelociRaptor. En de Ford Raptor komt naar Nederland. Zou dit dan dé Hennessey voor Nederland worden? Helaas, we moeten je opwinding temperen – want de Hennessey Ranger VelociRaptor is op basis van de 2.3 EcoBoost-motor, die wij in Nederland niet krijgen.
Hennessey heeft er een handje van om toch al extreme Ford pick-ups nog extremer te maken. Kijk maar naar de F-150 VelociRaptor (eventueel met zes wielen). Bij de Ranger Raptor verhogen ze het vermogen van de 2.3 EcoBoost van 270 naar net boven de 350 pk en het koppel van 420 Nm naar 520 Nm. Ook gooien ze direct de hele carrosserie een flink eind omhoog. De dempers geven de auto 10 centimeter meer bodemvrijheid en de 17-inch wielen met offroad-banden helpen de Raptor naar 15 centimeter extra hoogte.
De 0-96-tijd verbetert met 1,3 seconden naar 6,1 seconden. Daarmee heeft de Hennessey Ranger VelociRaptor net zoveel vermogen als een Focus RS en sprint hij net zo snel naar de 100 als de nieuwe Ford Focus ST. Een nieuwe bumper, led-verlichting en een lier behoren tot de opties.
Waarom geen Hennessey Ranger VelociRaptor in Nederland?
De Raptor is altijd een crewcab met vijf zitplaatsen en krijgt in ons land altijd een geel kenteken. Pick-ups met gele kentekens zijn simpelweg te prijzig. Ook de 2,3-liter viercilinder krijgen wij niet in Nederland en we achten de kans vrij klein dat de Texaanse tuners zich branden aan de dieselmotor. Misschien mag je de dempers en wielen los afnemen voor je dieseltruck.
De Hennessey Ranger VelociRaptor kost omgerekend 55.000 euro in Amerika. We zetten hem in het lijstje van ‘Amerikaanse auto’s die we graag in Nederland zien tegen Amerikaanse prijzen’, inmiddels een vast terugkerend onderdeel op TopGear.nl. Afgekort AADWGINZTAP, als je dat makkelijker vindt. Wil je de upgrades op een Ranger Raptor die je al hebt staan, dan kost het je 16.000 euro.
Meer van TopGear


Is de Ford Ranger PHEV de enige pick-up die volgend jaar nog verkocht wordt in Nederland?

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

De nieuwe Ford Ranger Raptor krijgt er een 3,0-liter V6-benzine bij

Ford Ranger Raptor Special Edition

Nieuwe Ford Ranger is nu een kleine F-150

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

De nieuwe Ford Ranger Raptor krijgt er een 3,0-liter V6-benzine bij

Ford Ranger Raptor is een dieselbaby

Prijs Subaru BRZ in Amerika is schappelijk

Roush Stage 3 Mustang: 785 pk

Ford Mustang Shelby GT500SE is nog krachtiger

Ford Mustang met 750 pk kost een schijntje in Amerika

In Amerika kost de Audi RS 6 de helft

Yenko Camaro met 1.000 pk staat bij de dealers

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
