
Het waren vijf gespannen minuten. Het zit zo: je kijkt naar de Hennessey Ranger VelociRaptor. En de Ford Raptor komt naar Nederland. Zou dit dan dé Hennessey voor Nederland worden? Helaas, we moeten je opwinding temperen – want de Hennessey Ranger VelociRaptor is op basis van de 2.3 EcoBoost-motor, die wij in Nederland niet krijgen.
Hennessey heeft er een handje van om toch al extreme Ford pick-ups nog extremer te maken. Kijk maar naar de F-150 VelociRaptor (eventueel met zes wielen). Bij de Ranger Raptor verhogen ze het vermogen van de 2.3 EcoBoost van 270 naar net boven de 350 pk en het koppel van 420 Nm naar 520 Nm. Ook gooien ze direct de hele carrosserie een flink eind omhoog. De dempers geven de auto 10 centimeter meer bodemvrijheid en de 17-inch wielen met offroad-banden helpen de Raptor naar 15 centimeter extra hoogte.
De 0-96-tijd verbetert met 1,3 seconden naar 6,1 seconden. Daarmee heeft de Hennessey Ranger VelociRaptor net zoveel vermogen als een Focus RS en sprint hij net zo snel naar de 100 als de nieuwe Ford Focus ST. Een nieuwe bumper, led-verlichting en een lier behoren tot de opties.
Waarom geen Hennessey Ranger VelociRaptor in Nederland?
De Raptor is altijd een crewcab met vijf zitplaatsen en krijgt in ons land altijd een geel kenteken. Pick-ups met gele kentekens zijn simpelweg te prijzig. Ook de 2,3-liter viercilinder krijgen wij niet in Nederland en we achten de kans vrij klein dat de Texaanse tuners zich branden aan de dieselmotor. Misschien mag je de dempers en wielen los afnemen voor je dieseltruck.
De Hennessey Ranger VelociRaptor kost omgerekend 55.000 euro in Amerika. We zetten hem in het lijstje van ‘Amerikaanse auto’s die we graag in Nederland zien tegen Amerikaanse prijzen’, inmiddels een vast terugkerend onderdeel op TopGear.nl. Afgekort AADWGINZTAP, als je dat makkelijker vindt. Wil je de upgrades op een Ranger Raptor die je al hebt staan, dan kost het je 16.000 euro.
Meer van TopGear


Is de Ford Ranger PHEV de enige pick-up die volgend jaar nog verkocht wordt in Nederland?

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

De nieuwe Ford Ranger Raptor krijgt er een 3,0-liter V6-benzine bij

Ford Ranger Raptor Special Edition

Nieuwe Ford Ranger is nu een kleine F-150

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

De nieuwe Ford Ranger Raptor krijgt er een 3,0-liter V6-benzine bij

Ford Ranger Raptor is een dieselbaby

Prijs Subaru BRZ in Amerika is schappelijk

Roush Stage 3 Mustang: 785 pk

Ford Mustang Shelby GT500SE is nog krachtiger

Ford Mustang met 750 pk kost een schijntje in Amerika

In Amerika kost de Audi RS 6 de helft

Yenko Camaro met 1.000 pk staat bij de dealers

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de Ford F-150 een 3,0-liter supercharger voor 785 pk

De Hennessey Exorcist Camaro ZL1 Final Edition wil nog één keer de Challenger Demon verslaan

Hennessey pompt de Ford F-150 Raptor R op naar 1.000 pk

Vlug weekendje weg? Deze Hennessey Mammoth met ruim 1.000 pk heeft een tent

De Mustang GT500 van Hennessey produceert 1.200 pk

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
