Het waren vijf gespannen minuten. Het zit zo: je kijkt naar de Hennessey Ranger VelociRaptor. En de Ford Raptor komt naar Nederland. Zou dit dan dé Hennessey voor Nederland worden? Helaas, we moeten je opwinding temperen – want de Hennessey Ranger VelociRaptor is op basis van de 2.3 EcoBoost-motor, die wij in Nederland niet krijgen.

Hennessey heeft er een handje van om toch al extreme Ford pick-ups nog extremer te maken. Kijk maar naar de F-150 VelociRaptor (eventueel met zes wielen). Bij de Ranger Raptor verhogen ze het vermogen van de 2.3 EcoBoost van 270 naar net boven de 350 pk en het koppel van 420 Nm naar 520 Nm. Ook gooien ze direct de hele carrosserie een flink eind omhoog. De dempers geven de auto 10 centimeter meer bodemvrijheid en de 17-inch wielen met offroad-banden helpen de Raptor naar 15 centimeter extra hoogte.

De 0-96-tijd verbetert met 1,3 seconden naar 6,1 seconden. Daarmee heeft de Hennessey Ranger VelociRaptor net zoveel vermogen als een Focus RS en sprint hij net zo snel naar de 100 als de nieuwe Ford Focus ST. Een nieuwe bumper, led-verlichting en een lier behoren tot de opties.

Waarom geen Hennessey Ranger VelociRaptor in Nederland?

De Raptor is altijd een crewcab met vijf zitplaatsen en krijgt in ons land altijd een geel kenteken. Pick-ups met gele kentekens zijn simpelweg te prijzig. Ook de 2,3-liter viercilinder krijgen wij niet in Nederland en we achten de kans vrij klein dat de Texaanse tuners zich branden aan de dieselmotor. Misschien mag je de dempers en wielen los afnemen voor je dieseltruck.

De Hennessey Ranger VelociRaptor kost omgerekend 55.000 euro in Amerika. We zetten hem in het lijstje van ‘Amerikaanse auto’s die we graag in Nederland zien tegen Amerikaanse prijzen’, inmiddels een vast terugkerend onderdeel op TopGear.nl. Afgekort AADWGINZTAP, als je dat makkelijker vindt. Wil je de upgrades op een Ranger Raptor die je al hebt staan, dan kost het je 16.000 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)