Het verhaal van Alpina begon bij de Autosalon van Frankfurt in de jaren zestig. Oprichter Burkard Bovensiepen wandelde over de beursvloer en het viel hem op dat er wel erg veel onbenutte ruimte onder de motorkappen van BMW’s was. Daarom ontwikkelde hij een upgrade voor de BMW 1500 in de vorm van dubbele Weber-carburateurs. De kwaliteit was zo goed dat BMW de fabrieksgarantie in stand hield bij BMW’s met Alpina-delen. Sindsdien is het dikke mik tussen de twee. Tegenwoordig is het zelfs zo dat Alpina onderdelen levert aan de fabriek van BMW, zodat Alpina’s daadwerkelijk als Alpina’s van de band komen rollen. Bij de thuisbasis van Alpina schroeven ze alleen nog de bumperopzetstukken en het leer in de auto. Hetzelfde leer als Rolls-Royce gebruikt voor zijn modellen, trouwens. Nog leuker: sinds kort kun je Alpina gewoon weer gloednieuw in Nederland bestellen bij Dusseldorp. En wij hebben de prijzen van Alpina in Nederland.

Alpina B3 – 129.294 euro

De Alpina B3 is de kleinste van het stel, maar wel de belangrijkste in dit lijstje. Dit moest de verkooptopper worden in Nederland. Relatief gezien, want met een totale productie van 2.000 exemplaren per jaar zullen Alpina’s een zeldzaamheid blijven. Deze gebruikt de 3,0-liter zes-in-lijn van de BMW M3, maar dan met nieuwe turbo’s. Leuk feitje: de turbo’s komen van het Nederlandse bedrijf Tachyon. Het nieuwe vermogen is 462 pk en het koppel is nu 700 Nm. De 0-100-tijd is 3,8 seconden voor de sedan en 3,9 seconden voor de Touring. De topsnelheid is 303 km/u. Dezelfde 3-serie is er ook als Alpina D3 S. Deze gebruikt wederom een 3,0-liter zes-in-lijn, maar dan eentje die graag diesel lust. Hij is goed voor 355 pk en 730 Nm. De 0-100-tijd is 4,6 seconden (4,8 voor de Touring) en de topsnelheid ligt op 273 km/u. De diesel kost je 107.460 euro.

Alpina XD3 – 135.859 euro

De Alpina op basis van de X3 is er alleen als dieselaar. Deze gebruikt dezelfde zes-in-lijn als de D3 S, maar dan anders afgeregeld. Het vermogen is 394 pk en het koppel is 800 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 4,6 seconden en een top van 267 km/u. Liever een aflopende daklijn? Dan is er de XD4 met ongeveer dezelfde specs voor 139.112 euro.

Alpina B5 – 173.269 euro

De 4,4-liter V8 uit de BMW M5, maar dan net even anders. Het vermogen is 4 pk minder, maar het koppel ligt dan weer 50 Nm hoger. We spreken over 621 pk en 800 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 3,4 seconden en een top van 330 km/u. Voor de Touring is dat respectievelijk 3,6 seconden en 322 km/u. Voor de dieselaars is er de D5 S. Deze mag een 3,0-liter zes-in-lijn inzetten met drie turbo’s voor 408 pk en 800 Nm. De 0-100-tijd is een kleine 4,4 seconden en 4,6 voor de Touring. De topsnelheid is 286 km/u. Deze diesel kost 141.548 euro.

Alpina B7 – 211.831 euro

Voor de Alpina B7 pakt het merk niet de topmotorisering met de biturbo V12, maar dezelfde 4,4-liter V8 als bijvoorbeeld de 750i of de BMW M5. Het vermogen doet nauwelijks onder voor dat van de V12. De Alpina B7 produceert 608 pk en 800 Nm. Deze reus haalt een top van 330 km/u nadat het sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden gedaan is. De 7-serie met V12 is in Nederland helaas niet meer te bestellen.

Alpina B8 – 220.524 euro

Misschien wel de mooiste van alle Alpina’s op dit moment. De motor ken je inmiddels, het is de 4,4-liter V8. Hier produceert hij 621 pk en 800 Nm. De 0-100-tijd is met 3,4 seconden gelijk aan de Alpina B5. Uiteraard – voor deze prijs – ligt de topsnelheid boven de magische 300-grens. Bij 324 km/u is de koek op.

Alpina XB7 – 232.135 euro

Alpina is normaal het meer ingetogen alternatief voor de modellen van de M-divisie. Die vlieger gaat hier niet op. De XB7 is juist opvallender dan de standaard BMW X7 M50i. De specificaties zijn net zo overdreven: 621 pk, 800 Nm en een top van 290 km/u. De 0-100-tijd is 4,2 seconden. Vergeet niet dat je bij deze auto drie zitrijen hebt. Van alle prijzen van Alpina’s in Nederland is deze het hoogst.

Reacties

  • PhateNL heeft op 17 juli 2021 geschreven:

    Watertanden…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)