
Niemand kan met droge ogen beweren dat hij of zij enorm verrast is door dit nieuws: Volkswagen pakte afgelopen weekend de snelste Pikes Peak-tijd ooit. Coureur Romain Dumas zette in de Volkswagen ID R Pikes Peak een indrukwekkende tijd neer van 7:57,148 – nog nooit was een auto sneller boven.
De volledig elektrische racer verslond 156 bochten in de loop van 19,99 kilometer. Zijn tijd is 16 seconden sneller dan het oude Pikes Peak-record uit 2013. VW beweerde eerst nog dat ze enkel voor het elektrische record gingen, maar al snel bleek de EV-racer allesvernietigend.
Race tegen de klok
Niet alleen de race was een, eh, race. Ook de ontwikkeling moest in hoog tempo gebeuren. Slechts 250 dagen hadden de ingenieurs om de ID R Pikes Peak te bouwen. We zijn benieuwd waar de ID R nu naartoe gaan om record te breken.
Meer van TopGear


Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De Pikes Peak Hill Climb is absoluut niet meer wat het was.
Was er begin jaren 90 toen de Groep B rally-kanonnen in een extra evolutie aan de macht waren, Audi S1, Peugeot 205 T16, Ford RS200 etc..
Toen bestond de weg nog voor een groot deel uit gravel en vroeg naast een supersnelle machine ook ware stuurmanskunst om hem langs de afgronden te dirigeren.
De Amerikanen hadden geen antwoord op die kanonnen en de bijbehorende stuurmanskunst die er nodig was. Het waren veel buitenlanders die records in de boeken gingen zetten.
Het verval is echt goed begonnen sinds het om één of andere reden nodig was om het gravel te vervangen door plaveisel waardoor ook buikschuivers als nu die Volkswagen omhoog konden gaan racen. Daarmee was de echte sensatie verleden tijd en zijn de huidige records ook absoluut niet meer te vergelijken met die van toen. Jammer … weer een stuk sensationele autosport ten prooi gevallen aan de hype van een gladde marketing show, nu zelfs een elektrische marketing show.