
Niemand kan met droge ogen beweren dat hij of zij enorm verrast is door dit nieuws: Volkswagen pakte afgelopen weekend de snelste Pikes Peak-tijd ooit. Coureur Romain Dumas zette in de Volkswagen ID R Pikes Peak een indrukwekkende tijd neer van 7:57,148 – nog nooit was een auto sneller boven.
De volledig elektrische racer verslond 156 bochten in de loop van 19,99 kilometer. Zijn tijd is 16 seconden sneller dan het oude Pikes Peak-record uit 2013. VW beweerde eerst nog dat ze enkel voor het elektrische record gingen, maar al snel bleek de EV-racer allesvernietigend.
Race tegen de klok
Niet alleen de race was een, eh, race. Ook de ontwikkeling moest in hoog tempo gebeuren. Slechts 250 dagen hadden de ingenieurs om de ID R Pikes Peak te bouwen. We zijn benieuwd waar de ID R nu naartoe gaan om record te breken.
Meer van TopGear


Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

De Pikes Peak Hill Climb is absoluut niet meer wat het was.
Was er begin jaren 90 toen de Groep B rally-kanonnen in een extra evolutie aan de macht waren, Audi S1, Peugeot 205 T16, Ford RS200 etc..
Toen bestond de weg nog voor een groot deel uit gravel en vroeg naast een supersnelle machine ook ware stuurmanskunst om hem langs de afgronden te dirigeren.
De Amerikanen hadden geen antwoord op die kanonnen en de bijbehorende stuurmanskunst die er nodig was. Het waren veel buitenlanders die records in de boeken gingen zetten.
Het verval is echt goed begonnen sinds het om één of andere reden nodig was om het gravel te vervangen door plaveisel waardoor ook buikschuivers als nu die Volkswagen omhoog konden gaan racen. Daarmee was de echte sensatie verleden tijd en zijn de huidige records ook absoluut niet meer te vergelijken met die van toen. Jammer … weer een stuk sensationele autosport ten prooi gevallen aan de hype van een gladde marketing show, nu zelfs een elektrische marketing show.