
Niemand kan met droge ogen beweren dat hij of zij enorm verrast is door dit nieuws: Volkswagen pakte afgelopen weekend de snelste Pikes Peak-tijd ooit. Coureur Romain Dumas zette in de Volkswagen ID R Pikes Peak een indrukwekkende tijd neer van 7:57,148 – nog nooit was een auto sneller boven.
De volledig elektrische racer verslond 156 bochten in de loop van 19,99 kilometer. Zijn tijd is 16 seconden sneller dan het oude Pikes Peak-record uit 2013. VW beweerde eerst nog dat ze enkel voor het elektrische record gingen, maar al snel bleek de EV-racer allesvernietigend.
Race tegen de klok
Niet alleen de race was een, eh, race. Ook de ontwikkeling moest in hoog tempo gebeuren. Slechts 250 dagen hadden de ingenieurs om de ID R Pikes Peak te bouwen. We zijn benieuwd waar de ID R nu naartoe gaan om record te breken.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

De Pikes Peak Hill Climb is absoluut niet meer wat het was.
Was er begin jaren 90 toen de Groep B rally-kanonnen in een extra evolutie aan de macht waren, Audi S1, Peugeot 205 T16, Ford RS200 etc..
Toen bestond de weg nog voor een groot deel uit gravel en vroeg naast een supersnelle machine ook ware stuurmanskunst om hem langs de afgronden te dirigeren.
De Amerikanen hadden geen antwoord op die kanonnen en de bijbehorende stuurmanskunst die er nodig was. Het waren veel buitenlanders die records in de boeken gingen zetten.
Het verval is echt goed begonnen sinds het om één of andere reden nodig was om het gravel te vervangen door plaveisel waardoor ook buikschuivers als nu die Volkswagen omhoog konden gaan racen. Daarmee was de echte sensatie verleden tijd en zijn de huidige records ook absoluut niet meer te vergelijken met die van toen. Jammer … weer een stuk sensationele autosport ten prooi gevallen aan de hype van een gladde marketing show, nu zelfs een elektrische marketing show.