
Niemand kan met droge ogen beweren dat hij of zij enorm verrast is door dit nieuws: Volkswagen pakte afgelopen weekend de snelste Pikes Peak-tijd ooit. Coureur Romain Dumas zette in de Volkswagen ID R Pikes Peak een indrukwekkende tijd neer van 7:57,148 – nog nooit was een auto sneller boven.
De volledig elektrische racer verslond 156 bochten in de loop van 19,99 kilometer. Zijn tijd is 16 seconden sneller dan het oude Pikes Peak-record uit 2013. VW beweerde eerst nog dat ze enkel voor het elektrische record gingen, maar al snel bleek de EV-racer allesvernietigend.
Race tegen de klok
Niet alleen de race was een, eh, race. Ook de ontwikkeling moest in hoog tempo gebeuren. Slechts 250 dagen hadden de ingenieurs om de ID R Pikes Peak te bouwen. We zijn benieuwd waar de ID R nu naartoe gaan om record te breken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Volkswagen Motorsport is niet meer

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

VIDEO: Ford F-150 Lightning SuperTruck komt stil te staan tijdens Pikes Peak-run, wint alsnog

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Deze Pikes Peak-versie van de Radford Type 62-2 gaat in productie

BMW deelt nieuwe beelden van crashende BMW XM op Pikes Peak

Radford verbouwt de Type 62-2 compleet voor de deelname aan Pikes Peak

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

De Pikes Peak Hill Climb is absoluut niet meer wat het was.
Was er begin jaren 90 toen de Groep B rally-kanonnen in een extra evolutie aan de macht waren, Audi S1, Peugeot 205 T16, Ford RS200 etc..
Toen bestond de weg nog voor een groot deel uit gravel en vroeg naast een supersnelle machine ook ware stuurmanskunst om hem langs de afgronden te dirigeren.
De Amerikanen hadden geen antwoord op die kanonnen en de bijbehorende stuurmanskunst die er nodig was. Het waren veel buitenlanders die records in de boeken gingen zetten.
Het verval is echt goed begonnen sinds het om één of andere reden nodig was om het gravel te vervangen door plaveisel waardoor ook buikschuivers als nu die Volkswagen omhoog konden gaan racen. Daarmee was de echte sensatie verleden tijd en zijn de huidige records ook absoluut niet meer te vergelijken met die van toen. Jammer … weer een stuk sensationele autosport ten prooi gevallen aan de hype van een gladde marketing show, nu zelfs een elektrische marketing show.