Sorry, A2 Racer-fans. Guerrilla Games (Killzone en Horizon Zero Dawn) is tot nu toe de enige Nederlandse gamemaker met groot internationaal succes. Gaat het Nederlandse Team6 Game Studios daar verandering in brengen met Super Street The Game?

Laten we bij het begin beginnen. Super Street The Game is een racespel dat de Nederlandse gamestudio maakte voor Super Street – een tijdschrift en website voor gemodificeerde auto’s. In Amerika een begrip, hier alleen onder de doorgewinterde bumperwisselaar.

En dat is ook direct de grootste focus van de makers: het tunen en aanpassen van de auto’s. Daarom werd er gekozen voor fictieve auto’s, die zonder bemoeienis van automerken aangepast mogen worden. De onderdelen zijn dan ook talrijk en van echte aftermarket-merken.

Met meer dan 700 onderdelen van bestaande merken zul je niet snel een kopie tegenkomen van jouw projectauto. En de kans is groot dat jouw favoriete velgen gewoon in het spel zitten. Het enige wat nog ontbreekt, is een mooie sticker-editor.

Maar nieuwe bumpers en blikken verf kosten geld. En dus moet er geracet worden. Ook daar lag een duidelijk idee ten grondslag: een combinatie van de eerste Need for Speed Underground en Burnout. Een onrealistische en vermakelijke racer die het niet zo nauw neemt met de natuurwetten. En alles mag heel hard kapot. En kapot kan het.

Dus, hoe speelt Super Street The Game?

Laten we direct met de deur in huis vallen: de wegligging van de auto’s doet intens verlangen naar Need for Speed Payback. En daarbij vloog de controller zo nu en dan al haast door de lucht. De auto’s lijken allemaal omgekeerde spoilers te hebben, waardoor ze op hogere snelheden simpelweg onbestuurbaar worden.

Wat we ook niet wisten, is dat het onmogelijk is om te sturen en te remmen tegelijk. Rem je? Vergeet het sturen dan maar. Oh, en een handrem werkt blijkbaar alleen als je je gas ingedrukt houdt. En zelfs dan werkt het niet altijd. Rij je van een heuveltje af? Dan komt de achterkant je voorbij en sta je achterstevoren.

En nee, wij zijn niet de enigen met dit probleem. De computergestuurde tegenstanders weten ook geen raad met de auto’s. Ze crashen om de havenklap en staan soms hele races vast tegen een paal of muur. Het voelt alsof het racegedeelte van het spel nog niet klaar is.

En het tunen?

Daar gaat het al een stuk beter. Door de moeizame races stroomt het geld wat lastig binnen, en moet je lang wachten tot je nieuwe onderdelen kunt kopen. Hierdoor moet je hard sparen voor een nieuwe bumper of een nieuwe turbo. Net als in het echt. Bovendien is het roestige hok dat je aan het begin van het spel krijgt meteen ook de énige auto die je in het spel krijgt. Je moet hem koesteren en stukje bij beetje opbouwen.

Dat de auto’s fictief zijn, is wat ons betreft nog altijd een gemiste kans. Hierdoor geeft het modificeren niet zoveel voldoening als het zou kunnen geven. Want zeg nou zelf: een echte Mustang, 3-serie of Civic is toffer dan een vreemde combinatie van de drie. Al is de keuze van de makers om voor fictieve auto’s te gaan volledig te begrijpen. Je wilde tuning, je krijgt tuning.

Super Street The Game blijft groeien en veranderen

De gamestudio meldde bij de overhandiging van het spel heel duidelijk: ‘Belangrijk voor ons is wel om te melden dat wij de release slechts als het begin zien. Super Street The Game is een titel die alleen kan bestaan en groeien door de community. Daarom zullen wij gedurende het jaar meer content toevoegen en de game aanpassen op basis van de feedback die wij krijgen van de community.’

Hopelijk kunnen we over een half jaar het spel weer een slinger geven en een positiever bericht schrijven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)