
De Volkswagen ID.4 is de tweede verschijningsvorm van de nieuwe groene ambities van het merk. Het is (uiteraard, zouden we haast zeggen), een SUV. Goed, er is nog wat stickerspul op de auto geplakt (dat wordt er later dit jaar afgekrabd, als de definitieve productieversie onthuld wordt), maar alle vormen zijn duidelijk zichtbaar.
De Volkswagen ID.4 is een allemansvriend
Het is, precies zoals je zou verwachten als je de ID.3 voor ogen hebt, een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie vol-elektrisch heeft. Evenmin heeft hij vormen die ook maar iemand tegen de schenen zullen schoppen. Waar zijn grote voorbeeld, de concept ID Crozz, nog een achterkant had die enigszins smaakgevoelig was, is die bij de ID.4 keurig van elke controverse ontdaan. Een ware allemansvriend dus.
Beginnen met achterwielaandrijving
De basis van de Volkswagen ID.4 is natuurlijk het MEB-platform, het onderstel waar voorlopig alle vol-elektrische inspanningen van de Duitsers komen te staan. Volkswagen is nog niet direct scheutig met specifieke informatie over de ID.4, maar ga er gerust vanuit dat die redelijk synchroon zal lopen met de ID.3. VW zegt nog net dat de levering zal starten met de achterwielaangedreven versie, en dat 4WD-varianten later zullen volgen. Verder reppen de Duitsers van een actieradius die ‘kan oplopen tot 500 kilometer, afhankelijk van de gekozen versie’. Van die versies zijn er drie bij de ID.3 – 330, 420 en 550 kilometer bereik. Reken er dus op dat dat bij de ID.4 op hetzelfde (maar dan dus iets minder) gaat neerkomen.
Hij komt in 2021 – waarschijnlijk
Over prijzen en het wanneer van de marktintroductie is nog niets bekendgemaakt. De productie zal ‘vanaf medio dit jaar’ beginnen in de klimaatneutrale fabriek in Zwickau, waar ook de ID.3 gemaakt wordt. We verwachten dat hij begin 2021 bij de dealer bij jou in de buurt staat.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
