
De Volkswagen ID.4 is de tweede verschijningsvorm van de nieuwe groene ambities van het merk. Het is (uiteraard, zouden we haast zeggen), een SUV. Goed, er is nog wat stickerspul op de auto geplakt (dat wordt er later dit jaar afgekrabd, als de definitieve productieversie onthuld wordt), maar alle vormen zijn duidelijk zichtbaar.
De Volkswagen ID.4 is een allemansvriend
Het is, precies zoals je zou verwachten als je de ID.3 voor ogen hebt, een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie vol-elektrisch heeft. Evenmin heeft hij vormen die ook maar iemand tegen de schenen zullen schoppen. Waar zijn grote voorbeeld, de concept ID Crozz, nog een achterkant had die enigszins smaakgevoelig was, is die bij de ID.4 keurig van elke controverse ontdaan. Een ware allemansvriend dus.
Beginnen met achterwielaandrijving
De basis van de Volkswagen ID.4 is natuurlijk het MEB-platform, het onderstel waar voorlopig alle vol-elektrische inspanningen van de Duitsers komen te staan. Volkswagen is nog niet direct scheutig met specifieke informatie over de ID.4, maar ga er gerust vanuit dat die redelijk synchroon zal lopen met de ID.3. VW zegt nog net dat de levering zal starten met de achterwielaangedreven versie, en dat 4WD-varianten later zullen volgen. Verder reppen de Duitsers van een actieradius die ‘kan oplopen tot 500 kilometer, afhankelijk van de gekozen versie’. Van die versies zijn er drie bij de ID.3 – 330, 420 en 550 kilometer bereik. Reken er dus op dat dat bij de ID.4 op hetzelfde (maar dan dus iets minder) gaat neerkomen.
Hij komt in 2021 – waarschijnlijk
Over prijzen en het wanneer van de marktintroductie is nog niets bekendgemaakt. De productie zal ‘vanaf medio dit jaar’ beginnen in de klimaatneutrale fabriek in Zwickau, waar ook de ID.3 gemaakt wordt. We verwachten dat hij begin 2021 bij de dealer bij jou in de buurt staat.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
