
De Volkswagen ID.4 is de tweede verschijningsvorm van de nieuwe groene ambities van het merk. Het is (uiteraard, zouden we haast zeggen), een SUV. Goed, er is nog wat stickerspul op de auto geplakt (dat wordt er later dit jaar afgekrabd, als de definitieve productieversie onthuld wordt), maar alle vormen zijn duidelijk zichtbaar.
De Volkswagen ID.4 is een allemansvriend
Het is, precies zoals je zou verwachten als je de ID.3 voor ogen hebt, een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie vol-elektrisch heeft. Evenmin heeft hij vormen die ook maar iemand tegen de schenen zullen schoppen. Waar zijn grote voorbeeld, de concept ID Crozz, nog een achterkant had die enigszins smaakgevoelig was, is die bij de ID.4 keurig van elke controverse ontdaan. Een ware allemansvriend dus.
Beginnen met achterwielaandrijving
De basis van de Volkswagen ID.4 is natuurlijk het MEB-platform, het onderstel waar voorlopig alle vol-elektrische inspanningen van de Duitsers komen te staan. Volkswagen is nog niet direct scheutig met specifieke informatie over de ID.4, maar ga er gerust vanuit dat die redelijk synchroon zal lopen met de ID.3. VW zegt nog net dat de levering zal starten met de achterwielaangedreven versie, en dat 4WD-varianten later zullen volgen. Verder reppen de Duitsers van een actieradius die ‘kan oplopen tot 500 kilometer, afhankelijk van de gekozen versie’. Van die versies zijn er drie bij de ID.3 – 330, 420 en 550 kilometer bereik. Reken er dus op dat dat bij de ID.4 op hetzelfde (maar dan dus iets minder) gaat neerkomen.
Hij komt in 2021 – waarschijnlijk
Over prijzen en het wanneer van de marktintroductie is nog niets bekendgemaakt. De productie zal ‘vanaf medio dit jaar’ beginnen in de klimaatneutrale fabriek in Zwickau, waar ook de ID.3 gemaakt wordt. We verwachten dat hij begin 2021 bij de dealer bij jou in de buurt staat.
Meer van TopGear


Lukt het Volkswagen met deze Xtreme wel om de ID.4 leuk te maken?

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie
