De Volkswagen ID.4 is de tweede verschijningsvorm van de nieuwe groene ambities van het merk. Het is (uiteraard, zouden we haast zeggen), een SUV. Goed, er is nog wat stickerspul op de auto geplakt (dat wordt er later dit jaar afgekrabd, als de definitieve productieversie onthuld wordt), maar alle vormen zijn duidelijk zichtbaar.
De Volkswagen ID.4 is een allemansvriend
Het is, precies zoals je zou verwachten als je de ID.3 voor ogen hebt, een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie vol-elektrisch heeft. Evenmin heeft hij vormen die ook maar iemand tegen de schenen zullen schoppen. Waar zijn grote voorbeeld, de concept ID Crozz, nog een achterkant had die enigszins smaakgevoelig was, is die bij de ID.4 keurig van elke controverse ontdaan. Een ware allemansvriend dus.
Beginnen met achterwielaandrijving
De basis van de Volkswagen ID.4 is natuurlijk het MEB-platform, het onderstel waar voorlopig alle vol-elektrische inspanningen van de Duitsers komen te staan. Volkswagen is nog niet direct scheutig met specifieke informatie over de ID.4, maar ga er gerust vanuit dat die redelijk synchroon zal lopen met de ID.3. VW zegt nog net dat de levering zal starten met de achterwielaangedreven versie, en dat 4WD-varianten later zullen volgen. Verder reppen de Duitsers van een actieradius die ‘kan oplopen tot 500 kilometer, afhankelijk van de gekozen versie’. Van die versies zijn er drie bij de ID.3 – 330, 420 en 550 kilometer bereik. Reken er dus op dat dat bij de ID.4 op hetzelfde (maar dan dus iets minder) gaat neerkomen.
Hij komt in 2021 – waarschijnlijk
Over prijzen en het wanneer van de marktintroductie is nog niets bekendgemaakt. De productie zal ‘vanaf medio dit jaar’ beginnen in de klimaatneutrale fabriek in Zwickau, waar ook de ID.3 gemaakt wordt. We verwachten dat hij begin 2021 bij de dealer bij jou in de buurt staat.
Reacties