
De Volkswagen ID.4 is de tweede verschijningsvorm van de nieuwe groene ambities van het merk. Het is (uiteraard, zouden we haast zeggen), een SUV. Goed, er is nog wat stickerspul op de auto geplakt (dat wordt er later dit jaar afgekrabd, als de definitieve productieversie onthuld wordt), maar alle vormen zijn duidelijk zichtbaar.
De Volkswagen ID.4 is een allemansvriend
Het is, precies zoals je zou verwachten als je de ID.3 voor ogen hebt, een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie vol-elektrisch heeft. Evenmin heeft hij vormen die ook maar iemand tegen de schenen zullen schoppen. Waar zijn grote voorbeeld, de concept ID Crozz, nog een achterkant had die enigszins smaakgevoelig was, is die bij de ID.4 keurig van elke controverse ontdaan. Een ware allemansvriend dus.
Beginnen met achterwielaandrijving
De basis van de Volkswagen ID.4 is natuurlijk het MEB-platform, het onderstel waar voorlopig alle vol-elektrische inspanningen van de Duitsers komen te staan. Volkswagen is nog niet direct scheutig met specifieke informatie over de ID.4, maar ga er gerust vanuit dat die redelijk synchroon zal lopen met de ID.3. VW zegt nog net dat de levering zal starten met de achterwielaangedreven versie, en dat 4WD-varianten later zullen volgen. Verder reppen de Duitsers van een actieradius die ‘kan oplopen tot 500 kilometer, afhankelijk van de gekozen versie’. Van die versies zijn er drie bij de ID.3 – 330, 420 en 550 kilometer bereik. Reken er dus op dat dat bij de ID.4 op hetzelfde (maar dan dus iets minder) gaat neerkomen.
Hij komt in 2021 – waarschijnlijk
Over prijzen en het wanneer van de marktintroductie is nog niets bekendgemaakt. De productie zal ‘vanaf medio dit jaar’ beginnen in de klimaatneutrale fabriek in Zwickau, waar ook de ID.3 gemaakt wordt. We verwachten dat hij begin 2021 bij de dealer bij jou in de buurt staat.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk

VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge

Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI

Accu van elektrische auto leeg? ANWB komt bijladen

Volkswagen ID.4 1st Edition Max

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Scout is het nieuwe automerk van de Volkswagen Groep

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De Volkswagen ID.1 is de opvolger van de elektrische Up

Tweedehands familieauto? Kijk niet verder dan deze drie

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

Alfa Romeo Tonale: 1e rij-indruk

Smart #1 spreek je uit als ‘Hashtag One’

Prijs Alfa Romeo Tonale voor Nederland is bekend

Nieuwe Audi Q4 uitgerust met knopjes die niet werken

Kan de SsangYong Korando e-Motion de EV-markt opschudden?

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

Opel Rocks-e: 1e rij-indruk

De Bentley van de toekomst doet 0-100 in zo’n 1,5 seconden

Deze Renault Scenic Vision Concept heeft een waterstof range-extender

De eerste elektrische brandweerwagen van de VS heeft een BMW-dieselmotor aan boord

Bentley wil Europese wetten veranderen omdat de auto’s te zwaar worden voor rijbewijs B

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

Volgende week is benzine in Duitsland 50 cent goedkoper dan bij ons

Rijdt de Mercedes EQB 300 zo vriendelijk als hij eruitziet?

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Het ontwerpen van een Lego-set lijkt erg op het ontwikkelen van een echte auto

Amerikaanse politie betrapt boeven met James Bond-gadgets in de auto

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Lego Ferrari Daytona SP3 is het perfecte maatje voor je Lego Lamborghini

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

Reacties