
De Volkswagen ID.4 is de tweede verschijningsvorm van de nieuwe groene ambities van het merk. Het is (uiteraard, zouden we haast zeggen), een SUV. Goed, er is nog wat stickerspul op de auto geplakt (dat wordt er later dit jaar afgekrabd, als de definitieve productieversie onthuld wordt), maar alle vormen zijn duidelijk zichtbaar.
De Volkswagen ID.4 is een allemansvriend
Het is, precies zoals je zou verwachten als je de ID.3 voor ogen hebt, een auto die niet van de daken schreeuwt dat ie vol-elektrisch heeft. Evenmin heeft hij vormen die ook maar iemand tegen de schenen zullen schoppen. Waar zijn grote voorbeeld, de concept ID Crozz, nog een achterkant had die enigszins smaakgevoelig was, is die bij de ID.4 keurig van elke controverse ontdaan. Een ware allemansvriend dus.
Beginnen met achterwielaandrijving
De basis van de Volkswagen ID.4 is natuurlijk het MEB-platform, het onderstel waar voorlopig alle vol-elektrische inspanningen van de Duitsers komen te staan. Volkswagen is nog niet direct scheutig met specifieke informatie over de ID.4, maar ga er gerust vanuit dat die redelijk synchroon zal lopen met de ID.3. VW zegt nog net dat de levering zal starten met de achterwielaangedreven versie, en dat 4WD-varianten later zullen volgen. Verder reppen de Duitsers van een actieradius die ‘kan oplopen tot 500 kilometer, afhankelijk van de gekozen versie’. Van die versies zijn er drie bij de ID.3 – 330, 420 en 550 kilometer bereik. Reken er dus op dat dat bij de ID.4 op hetzelfde (maar dan dus iets minder) gaat neerkomen.
Hij komt in 2021 – waarschijnlijk
Over prijzen en het wanneer van de marktintroductie is nog niets bekendgemaakt. De productie zal ‘vanaf medio dit jaar’ beginnen in de klimaatneutrale fabriek in Zwickau, waar ook de ID.3 gemaakt wordt. We verwachten dat hij begin 2021 bij de dealer bij jou in de buurt staat.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.4 GTX



Volkswagen ID.4 GTX: 1e rij-indruk


VW ID.4 vs Ford Mustang Mach-E vs Volvo XC40 Recharge


Volkswagen ID.4 GTX is een elektrische GTI


Accu van elektrische auto leeg? ANWB komt bijladen


Abt bouwt jouw diesel-Transporter om naar elektrisch



Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


Volkswagen ID. Buzz komt als snelle GTX met 340+ pk en misschien als California-camper


Deze gepantserde VW Golf GTI heeft zelfs een kogelwerend glazen schuifdak


Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug


Haha: Volkswagen heeft in Italië een nogal ongelukkige Instagram-naam


Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij


Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen


Nieuwe Fiat 500 is elektrisch


Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg


Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt


Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter


Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje


Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk


Volkswagen Motorsport is niet meer


Prijs Volkswagen ID.4 is bekend


Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree


Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3



Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading


Smart #1 review: Hoe rijdt de eerste nieuwe auto van het nieuwe Smart?


Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor


De Nederlandse prijs van de Jeep Avenger is best gunstig


Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid review: Een ander soort Alfa, maar toch vertrouwd


De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in



Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!


Dit is de Nederlandse prijs van de Lucid Air Grand Touring



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024



Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard



Peugeot e-3008 komt later dit jaar, rijdt 700 kilometer op een acculading



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024



Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3



Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies


Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)


Je auto een dag van tevoren bij garage neerzetten? Misschien kun je dat beter niet doen


Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


Meer power nodig? Koop deze straalmotor uit een Concorde



Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!


Reacties