
Het is wat. Al sinds de jaren zestig staan de raambanden met ‘Volkswagen Motorsport’ aan de startlijnen bij verschillende disciplines in de autosport. En dat is nu klaar. Volkswagen Motorsport GmbH stopt ermee. En daarmee eindigt ook de inzet van Volkswagen in raceklassen met verbrandingsmotoren. De 169 medewerkers mogen hun kennis in elektrische auto’s gaan stoppen.
De dwaze Polo GTI R5 met 270 pk blijft deze maand nog in productie, maar daarna zorgt Volkswagen alleen nog maar voor reserveonderdelen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de Golf TCR-racer. Mocht je je afvragen waarom de nieuwe gepeperde versie Golf GTI dus Clubsport heet en niet TCR: dit is de reden.
De focus ligt op elektrisch
De reden dat Volkswagen Motorsport het bijltje erbij neergooit, mag bekend zijn. Volkswagen wil zich toespitsen op elektrische aandrijving. Alle medewerkers van de tak krijgen een functie binnen Volkswagen, voornamelijk in de ontwikkeling van elektrische auto’s. De kennis die ze opdeden met de recordbrekende elektrische ID.R komt daarbij van pas. Verdere ontwikkeling van dat prestigeproject wordt echter wel stopgezet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
