
Het is wat. Al sinds de jaren zestig staan de raambanden met ‘Volkswagen Motorsport’ aan de startlijnen bij verschillende disciplines in de autosport. En dat is nu klaar. Volkswagen Motorsport GmbH stopt ermee. En daarmee eindigt ook de inzet van Volkswagen in raceklassen met verbrandingsmotoren. De 169 medewerkers mogen hun kennis in elektrische auto’s gaan stoppen.
De dwaze Polo GTI R5 met 270 pk blijft deze maand nog in productie, maar daarna zorgt Volkswagen alleen nog maar voor reserveonderdelen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de Golf TCR-racer. Mocht je je afvragen waarom de nieuwe gepeperde versie Golf GTI dus Clubsport heet en niet TCR: dit is de reden.
De focus ligt op elektrisch
De reden dat Volkswagen Motorsport het bijltje erbij neergooit, mag bekend zijn. Volkswagen wil zich toespitsen op elektrische aandrijving. Alle medewerkers van de tak krijgen een functie binnen Volkswagen, voornamelijk in de ontwikkeling van elektrische auto’s. De kennis die ze opdeden met de recordbrekende elektrische ID.R komt daarbij van pas. Verdere ontwikkeling van dat prestigeproject wordt echter wel stopgezet.
Meer van TopGear


Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
