
Het is wat. Al sinds de jaren zestig staan de raambanden met ‘Volkswagen Motorsport’ aan de startlijnen bij verschillende disciplines in de autosport. En dat is nu klaar. Volkswagen Motorsport GmbH stopt ermee. En daarmee eindigt ook de inzet van Volkswagen in raceklassen met verbrandingsmotoren. De 169 medewerkers mogen hun kennis in elektrische auto’s gaan stoppen.
De dwaze Polo GTI R5 met 270 pk blijft deze maand nog in productie, maar daarna zorgt Volkswagen alleen nog maar voor reserveonderdelen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de Golf TCR-racer. Mocht je je afvragen waarom de nieuwe gepeperde versie Golf GTI dus Clubsport heet en niet TCR: dit is de reden.
De focus ligt op elektrisch
De reden dat Volkswagen Motorsport het bijltje erbij neergooit, mag bekend zijn. Volkswagen wil zich toespitsen op elektrische aandrijving. Alle medewerkers van de tak krijgen een functie binnen Volkswagen, voornamelijk in de ontwikkeling van elektrische auto’s. De kennis die ze opdeden met de recordbrekende elektrische ID.R komt daarbij van pas. Verdere ontwikkeling van dat prestigeproject wordt echter wel stopgezet.
Meer van TopGear


Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

VW ID R aast op ronderecord F1-auto

VW Golf met ID R-techniek: elektro-ijsracer

Een elektrische Volkswagen R komt over vijf jaar

Volkswagen ID R heeft alweer een record behaald

Volkswagen ID R zet elektrisch record op de Nürburgring

Volkswagen ID R is gespot op de Ring

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Releasedatum en prijs Volkswagen ID.3 zijn definitief

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
