Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

Lonende tegenzin

Foto('s): MazdaMazda 2 (2020)
Foto('s): Mazdaachterkant Mazda 2 (2020)
Foto('s): MazdaMazda 2 (2020)
Foto('s): MazdaNavigatie Mazda 2 2020
Foto('s): MazdaInterieur en dashboard Mazda 2 (2020)
Foto('s): MazdaKofferbak Mazda 2 (2020)
Foto('s): Mazda
Foto('s): MazdaBenzinemotor Mazda 2 (2020)
Foto('s): MazdaVelg Mazda 2 (2020)
Mazda 2 (2020)
achterkant Mazda 2 (2020)
Mazda 2 (2020)
Navigatie Mazda 2 2020
Interieur en dashboard Mazda 2 (2020)
Kofferbak Mazda 2 (2020)
Benzinemotor Mazda 2 (2020)
Velg Mazda 2 (2020)

Het is een al te menselijk verschijnsel. Als mensen ergens zin in hebben, gaan ze er helemaal voor. Zien ze iets niet zitten, dan zullen ze het misschien wel doen, maar een beetje halfjes. We zouden het je niet kwalijk nemen als je de facelift van de Mazda 2 in die laatste categorie zou plaatsen.

En dan doelen we niet eens op de uiterlijkheden, al zijn die niet al te veelomvattend. De meest in het oog springende verandering is waarschijnlijk de grille. Die had van die horizontale spijlen, maar die zijn ontslagen en hebben plaatsgemaakt voor een sportiever, honingraat-achtig geheel. De chroom-omlijsting van die grille, ter redactie gekscherend wel het ‘Mazda-beugelbekkie’ genoemd, is nog wat geprononceerder geworden. Hij loopt nu helemaal door tot onder de eveneens vernieuwde koplamp-units. Hij kijkt er net even wat bozer door.

In die koplampen bevindt zich voortaan standaard led-verlichting. Tegen bijbetaling kun je ook adaptieve led-lampen krijgen. Die beschijnen effectiever wat je belicht wilt hebben en blokken wat je niet wilt verblinden. Ook zijn er onderaan, aan weerszijden van de grille, chroomstrips geplaatst die de Mazda 2 wat breder moeten doen lijken. Aan de achterkant soortgelijke dingen: nieuwe achterlichten, ook die breder makende strips. Visueel ben je er dan wel zo’n beetje. Afgezien van de verplichte nieuwe wielen, natuurlijk.

Het interieur van de Mazda 2

Aan de binnenkant is ook het een en ander veranderd. Er zijn nieuwe kleuren en kleurencombinaties, die voorbijgaan aan de trend dat in kleinere auto’s steeds meer felle kleuren moeten worden gebruikt. Het is bij Mazda juist allemaal vrij ingetogen, maar wel chic. Als je er genoeg geld tegenaan wilt gooien, kun je voor leren bekleding gaan die zich zelfs tot over het dashboard uitstrekt. Dan heb je echt niet meer het gevoel in een budgetbakkie rond te rijden. Het multimediasysteem kan nu ook omgaan met Apple CarPlay en Android Auto. Al wordt dat laatste nog altijd niet ondersteund in Nederland, dus gefeliciteerd ermee. Maar goed, daar kan Mazda natuurlijk niks aan doen.

Belangrijker is dat de voorstoelen in de Mazda 2 zijn vernieuwd. Die bieden nu meer steun onder in je lendenen en daar wordt je rug, zeker op wat langere ritten, blij van. Ze zitten hoe dan ook uitstekend, zijn goed te verstellen en een fatsoenlijke zitpositie vinden is, ook door de prima verstelbaarheid van het stuur, een fluitje van een cent. Daarnaast heeft Mazda kennelijk klachten gehad over herrie aan boord (was ons nooit zo opgevallen…), want daar is een hoop aandacht aan besteed. Of het daar nou aan ligt of dat Mazda-klanten sowieso altijd in de stilte-coupé plaatsnemen als ze een keer met het OV moeten, geen idee. Maar het is opvallend hoe goed de rij- en motorgeluiden buiten worden gehouden. Best knap in een kleine auto.

Het bijzondere van de Mazda 2

Om terug te komen op waar we dit verhaal mee begonnen: dat ‘er niet helemaal vol voor gaan’, dat heeft meer te maken met de techniek. In dat opzicht is Mazda sowieso altijd een beetje een vreemde. Ze geloven niet in kleine motoren (downsizing), niet in turbo’s en juist wel weer in rotatiemotoren (als enigen). En zo hebben ze wel meer eigenaardige trekjes. Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder. Maar ook Mazda zal zich, of ze het nou leuk vinden of niet, iets moeten aantrekken van ijsberen die aan de zonnebrand moeten en plantjes die met hun gehoest hele woonwijken uit de slaap houden. Nou eten ze al die dingen in Japan met graagte (dus het zal hun een zorg wezen). Maar de boetes die in het vooruitzicht worden gesteld als er geen CO2-reductie plaatsvindt, zijn economisch ongelooflijk ongezond. Je zult dus, like it or not, móéten elektrificeren.

Wel érg milde hybride

Natuurlijk zit de vol-elektrische MX-30 eraan te komen, die een forse bijdrage zal leveren aan een betere ‘ecologische voetafdruk’. Maar dat is niet genoeg: ook het reguliere gamma zal eraan moeten geloven. En dus is nu ook de Mazda 2 geëlektrificeerd. Voordat je je verlengsnoer uitrolt: dat hebben ze wel op de schamperst mogelijke manier gedaan.

Er zijn de laatste tijd genoeg auto’s (neem de Ford Puma, of de Fiat Panda en 500) die om precies dezelfde redenen wat elektrische ondersteuning hebben gekregen. ‘Mild hybride’, noemen ze dat. Ofwel: ‘Ja, er zit een accu’s uit de Huawei van onze broer in en als onze vrouw morgen haar vibrator mist: niks zeggen – die elektromotor is top!’ Maar in de genoemde auto’s leveren zelfs die elektrohulpjes nog een bijdrage aan de motor: wat extra trekkracht bij lage toeren, op zijn minst. Bij Mazda: nul.

Wat doet de planeetreddende actie van Mazda dan wel? Het helpt de benzinemotor vlotter starten, waardoor het start/stopsysteem langer op stop kan blijven staan dan het start. Ofwel: je zet de boel in z’n vrij, de motor slaat af, je zet de bak weer in zijn één en de motor start… niet. Dat doet ie pas als je het gas weer indrukt, en dan ook razendsnel. Daarnaast zorgt het systeem ervoor dat de motor niet al te veel zakt in toeren als je schakelt, waardoor dat soepeler verloopt. En dat klopt: gaat prima. Maar dan ben je er ook wel zo’n beetje.

Hij is wel schoner

Het bizarre is dat Mazda wel claimt dat deze microscopische elektrische mutatie een CO2-besparing oplevert van niet minder dan 17 gram per kilometer (van 111 naar 94 g/km, volgens de oude NEDC-methode). Om je daar een beeld bij te geven: na 9 kilometer rijden heb je al het gewicht van een Loetje-biefstuk aan CO2 bespaard. En CO2 is een gas, hè: enig idee hoeveel gas je bij elkaar moet krijgen om het 153 gram te laten wegen? Wij ook niet. Maar: goed bezig!

En dat ‘goed bezig’ is precies het idee dat je krijgt van de vernieuwde Mazda 2. Hij rijdt namelijk uitstekend, je zit lekker, het gaat allemaal vlot zat. Hij is stil en comfortabel, hij schakelt goed, alles qua bediening werkt zoals je wilt dat het werkt. Het is gewoon een ontzettend fijne auto – een van de betere, zo niet de beste in deze klasse. Juist dat er niet een amechtig hijgend driecilindertje is gemonteerd, met een turbo die altijd te laat eens wat gaat doen, maar een volwassen 1.5 viercilinder zonder turbo die je altijd schakellui en fluitend naar een verbruik van minstens 1 op 20 kunt rijden, bewijst het gelijk van Mazda. Kun je nagaan wat ze hadden kunnen bereiken als ze die hele elektrificatie met nét iets minder tegenzin hadden aangepakt…

Gaat Mazda het redden?

Mazda is een van de weinige autofabrikanten op dit moment die nog op eigen benen staat en niet is opgeslokt door een van de grote concerns. Dat is fijn, want zo kunnen ze lekker eigenwijs blijven, maar het is ergens ook zorgelijk. Redden ze het wel? Dat valt te bezien. Vorig jaar daalden de wereldwijde verkopen met bijna 7 procent. Nu is de mondiale trend voor weinig merken erg positief – zeker nu de coronacrisis er nog eens overheen komt – maar toch.

Hoewel een nieuw model als de CX-30 het prima doet (het was in Nederland – relatief, omdat ie pas op de helft van 2019 kwam – zomaar de bestverkochte Mazda van vorig jaar, gevolgd door de CX-5 en de Mazda 2), zal er wel iets moeten gebeuren om het hoofd boven water te houden. Er wordt dan ook een hoop verwacht van de vol-elektrische MX-30, zeker in de landen waar het milieu hoog op de agenda staat. Daarnaast wordt er volop gewerkt aan hybrides, onder andere met een rotatiemotor (hoe Mazda…) als range-extender. Onlangs werd bekend dat Mazda een lening van ruimt 2,5 miljard euro zoekt om het hoofd boven water te houden. Dus: red de eigenzinnigheid – koop een Mazda!

13
20
Specificaties

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury (2020)

Motor
1.496 cc
viercilinder
90 pk @ 6.000 tpm
148 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 183 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,1 l/100 km
94 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.070 x 1.695 x 1.495 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.100 kg
44 l (benzine)
250 l (bagage)
Prijzen
€ 21.990 (NL)
€ 18.690 (B) – Skydrive

Reacties
  1. L. Maassen zegt op 17 oktober 2020 om 17:11:

    Ik heb de vernieuwde Mazda 2 nu 8 mnd en inmiddels 8500 km mee gereden. Goede rijeigenschappen en gunstig brandstofverbruik, 1:19, met vlot rijden wel te verstaan. De style selected uitvoering in de rode kleur is een genot om mee te rijden.

  2. R selier zegt op 12 mei 2020 om 15:20:

    Ik heb een 2 gehad maar ingeruild vanwege de stoelen. Was niks mis mee zeiden ze. Toch maar vernieuwd in deze…. maar de schrijver van dit stuk verdient een mega pluim!! Zo worden testen leuk!!

  3. H ten haaf zegt op 12 mei 2020 om 11:18:

    Mooie auto is het toch een hebben ook een Mazda 2 tijd lekker alleen jammer dat er steeds weer dingen af gaan zoals spiegels die je niet kind in klappen met een knopje of automaat ruiter wissen en stoelverwarming hebben in de vorige 2wel jammer maar rijden doet ie geweldig we hebben hem nu 17 maanden .

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken