Rolls-Royce Phantom

Als er één merk is dat het begrip ‘ultieme luxe’ tastbaar probeert te maken, dan is het Rolls-Royce. En zo funest als de nieuwe Rolls-Royce Phantom voor je portemonnee is, zo heilzaam is hij voor je geest

Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
Rolls-Royce Phantom 8
18
20
Specificaties

Specificaties Rolls-Royce Phantom

Motor
6.749 cc
V12
571 pk @ 5.000 tpm
900 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,9 l/100 km
318 g/km CO2 G Label
Afmetingen
5.762 x 2.018 x 1.646 mm
(l x b x h)
3.552 mm (wielbasis)
2.560 kg
100 l (benzine)
548 l (bagage)
Prijzen
€ 545.000 (NL)
€ 459.800 (B)

Vonnis
Er zijn veel fabrikanten die hun uiterste best doen een zo luxe mogelijke auto te produceren. Blijkens deze nieuwe Phantom is er maar één voor wie dat de normaalste zaak van de wereld is. We maken een diepe buiging

Mocht je binnenkort toevallig de fabrieken van Rolls-Royce bezoeken, let dan vooral even op het volgende. Ergens helemaal achterin de fabriek, uit het directe zicht van al te nieuwsgierig publiek, zul je een paar kooien zien. In die kooien zul je, dicht tegen elkaar aangekropen, een paar kale, rillende diertjes tegenkomen. Het zal even duren voor je ze herkent, omdat ze nogal hardhandig in aanraking zijn gekomen met een tondeuse. Ratten? Nope: ­eekhoorns.

Mythologische fabrieksverhalen

Dat zit zo. Over de zijkant van de nieuwe Rolls-Royce Phantom loopt, van de neus tot halverwege het achterportier, een met de hand geschilderde lijn. Die is er door een gespecialiseerd vakmens opgezet met een kwast van… eekhoornhaar. Daar moeten die beestjes dus een offer voor brengen, maar ach, als authentiek-Britse knaagdiertjes doen ze dat natuurlijk graag – alles voor de goede zaak, nietwaar? Achter de gebruikte verfsoort schuilt waarschijnlijk een minstens zo exotisch verhaal, dat we helaas even niet hebben meegekregen.

Ze karakteriseren Rolls-Royce, dit soort extravagante feitjes. Er is ter wereld geen fabrikant die zo te werk gaat – en zeker geen fabrikant die die werkwijze zo mythologiseert. Voor het kleinste schroefje wordt door een stel Shakespeariaans-geschoolde pr-mensen in het fraaiste Engels een verhaal opgedist dat bijna te mooi is om te geloven. Je kent ze wel: dat verkopers nooit wilden zeggen hoe veel vermogen een Rolls had, omdat het gewoon ‘adequaat’ was. Datzelfde voor de prijs, want ‘als je moest vragen hoe veel hij kostte, kon je hem niet betalen’. Of het waar is? Geen idee, maar het doet er ook niet toe: het draagt bij aan de mythe, en dat is een doel op zich.

Eentje dan nog, over deze achtste incarnatie van de Rolls-Royce Phantom. Het verhaal wil dat men wilde weten hoe veel geluid hij in het interieur maakte als de motor stationair liep. Hup, dB-meter erin, motor starten: niets. Dus de meter terug naar de fabrikant: ‘kreng doet ’t niet’. Waarop de fabrikant de meter retourneerde met de vraag waar ze het over hadden: hij was perfect in orde. Er víél gewoon helemaal niets te meten…

Ja, dat zal wel…

Het probleem is dat wij Nederlanders over het algemeen een tikje te nuchter zijn voor dit soort toestanden. Ja, zelfs wij van TopGear. Hoewel we natuurlijk niet helemaal ongevoelig zijn voor alle sprookjes en legenden, stappen we dan ook met een dapper aardappelen-vlees-en-groentengevoel op de auto af. ‘Eerst zien, dan geloven’, ‘doe maar gewoon, da’s gek genoeg’ – we prevelen het als mantra’s. Maar lieve help, wat is dat ding gróót! Je voelt je meteen nietig, alsof je op het plein voor de Burj Khalifa naar boven kijkt en probeert de top te ontwaren van het Dubaiaanse hoogtewonder. Maar goed, even slikken en weer doorgaan, zo doen we dat in Nederland, toch?

De eerste slag is dus duidelijk voor de Rolls, maar we realiseren ons terdege dat wíj degenen zijn met de sleutel – wíj zijn dus de baas. We openen het portier en voelen een lichte tegendruk – niet omdat het ding niet open wil, maar omdat ie het graag zélf wil doen. Kijk, dat is nog eens een welkom! We nemen plaats op (letterlijk óp) de zetel en hebben meteen het gevoel dat we in een SUV zitten, zo hoog. We nemen onmiddellijk aan dat ze bij de Cullinan, de echte Rolls-SUV, een keukentrapje leveren.

En het wordt alleen maar beter

We stonden al achter, maar als je dat interieur in je opneemt, scoort de Phantom meteen de 2- en de 3-0. Het is één grote parenclub van leer, chroom, hout en andere kostbare materialen, en ze lijken het prima met elkaar te kunnen vinden. Hoe meer je kijkt, hoe erger het wordt. Zeker, alles is herkenbaar als spul waarmee je doorgaans een auto bedient. But not as we know it. Alle knopjes zijn verchroomd en voelen statig-zwaar aan, op de iDrive-­knop (sorry voor de oneerbiedigheid, maar dat is het natuurlijk wél) prijkt trots de Spirit of Ecstasy, die sinds 1911 ook al op de motorkap de weg wijst. Serieus: die stiksels lijken geweven te zijn door elfjes, die de zijde rechtstreeks uit de achterkant van een koninginnerups hebben getrokken. Je gelooft het blindelings.

Werkelijk alles vraagt om attentie, maar de grootse aandachttrekker is waarschijnlijk het dashboard vóór de passagier. In ons geval zit daar, achter glas, een hypnotiserend soort 3D-sculptuur van dunne aluminiumdraadjes – prachtig. Het spreekt voor zich dat als jij daar liever roze olifantjes dartelend door een grazige weide ziet, dat ook kan. Nog zoiets: die honderden ledjes in het plafond, die de indruk van een sterrenhemel moeten wekken en daar verrekte aardig in slagen. Wil je die in de vorm van jouw sterrenbeeld? Je zegt het maar.

De Rolls-Royce Phantom is ongeëvenaard

Rijden in de Rolls-Royce Phantom is een al bijna even buitenaardse ervaring. Hij mag dan groot ogen, hij voelt werkelijk kolossaal aan. Rijdend op een normale weg schieten je ogen onwillekeurig telkens naar de rechterbuitenspiegel – even checken of je niet per ongeluk een peloton wielrenners van het naastgelegen fietspad hebt geveegd. Voor de rest vallen vooral de dingen op die er niet lijken te zijn. De motor schittert door afwezigheid, of liever: onhoorbaarheid. Zelfs bij vol accelereren (wat de Phantom bijzonder ‘adequaat’ doet, maar belachelijk ongepast voelt), produceert de V12 niet meer dan een erg verre onweersbui. Vering en demping zijn er ook niet, althans: er lijkt geen weg te zijn met oneffenheden die ze moeten opvangen. Versnellingsbak: is er niet. We hebben althans nooit iets van ’m gemerkt.

Natuurlijk is het een bespottelijk bedrag dat Rolls voor de Phantom vraagt (de onze kostte, want een paar extra’s, 625.000 euro). Maar de Britten houden met de nieuwe Phantom alle mythes moeiteloos overeind. Luxer en fraaier bestaat simpelweg niet. En, schrale troost: het haargroeimiddel voor de eekhoorns is gelukkig gewoon bij de prijs inbegrepen.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws